Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Göteborg tur och retur

Kategori: Tåg

Igår åkte jag till Göteborg tur och retur från Västerås. Jag började 9.15 i Eskilstuna, åkte taxi till Västerås, ner till Göteborg, 2 timmar rast och sen hem igen. Jag var hemma 20.45 i Eskilstuna igen. En lång dag...

Jag körde de sk. regionaltågen mellan Stockholm-Göteborg som går via Västerås-Örebro. Det är många stopp på vägen, så det gäller att vara med hela tiden så man inte missar någon station. Och man får se städer/byar man aldrig fått se annars. På min väg från Västerås ner till Göteborg så stannade jag i Köping, Arboga, Örebro C, Örebro Södra, Kumla, Hallsberg, Laxå, Töreboda, Skövde, Falköping, Herrljunga, Vårgårda och Alingsås.

Lite bilder från gårdagens resa till Göteborg, som för övrigt gick väldigt bra, helt utan förseningar, vi var snarare tidiga på varje station...


Herrljunga. Tror jag det var...


De vackra sjöarna innan Floda. Sträckan efter Alingsås, ner mot Göteborg, då man passerar Floda, Lerum, måste vara en av Sveriges vackraste järnvägslinjer.


Norskt besök i Göteborg. Detta tåg går mellan Göteborg och Oslo. Den trafiken bedrivs av norska NSB i samarbete med Tågkompaniet. Tåget är ett BM73b. Topphastighet 210 km/h.

Kommentarer

  • Niclas säger:

    Underbar blogg kommer följa garanterat då jag sökt själv till Tågförarutbildningen i Mjölby och hoppas på komma in. =)

    2011-11-10 | 18:10:37
  • johan säger:

    Det måste vara Sävelången som du åker förbi

    2011-11-16 | 20:22:47
  • Maria säger:

    Kan stämma.. Har ingen aning om vad sjöarna heter där nere men tror att denna ligger strax innan man kommer till Norsesund och Floda.

    2011-11-16 | 22:39:15

Kommentera inlägget här: