Här kommer lite diverse bilder som jag knäppt de senaste dagarna som jag jobbat. Har faktiskt gått lite bättre att jobba de senaste dagarna när det kom lite mildväder. Det märks att både banan och fordonen mår bra av lite plusgrader...
En ganska ovanlig syn de senaste veckorna, en körplan mellan Eskilstuna-Arboga...De flesta tågen har varit inställda den sträckan.
Interiör X12
X12 på väg från Arboga mot Eskilstuna. Vid Torpa ungefär.
Interiör RC.
Här var jag först igen! Almnäs tror jag det är.
Hagalund ovanifrån. Tåg, tåg, tåg, tåg vart man än vänder sig...
Ibland måste jag påminna mig själv, det ÄR underbart att köra tåg! Särskilt en sån här morgon..
Är ordet just nu. I dagens läge måste jag faktiskt erkänna att det här med att vara lokförare är mindre roligt. Nu har jag varit ledig i två dagar och vilat upp mig men nu är det dags igen och ge sig ut i kaoset. Sist jag jobbade så hade jag först ett dörrfel sen fick jag varmgångslarm högnivå och stannade strax innan Flemingsberg. Jag gav mig ut i snöstormen och konstaterade att "jo det var nog ganska varmt där..", vi tömde allt folk i Flemingsberg och jag stängde av bromsen och rullade sakta in mot Stockholms central och ut till Hagalund. Sen åkte jag pass hem, blev dock "bara" en timme sen hem.
Idag skulle jag sitta jour mellan 9-17 och har nu fått en tur istället som slutar 20.07...
Tycker så synd om våra ombordare i dessa tider. Nu har Eskilstuna Kuriren skrivit en artikel om hur ombordarna har det på tågen. Och det är en hel del kommentarer till artikeln, både väldigt dumma och en hel del vettiga. Gå in och läs själva här.
Jag har själv agerat bussvärd ett par gången på stationen i Eskilstuna och fått ta emot en hel del utskällningar från folk..
Nu hoppas vi att den här vintern är slut och att våren kommer med lite sol, blommor och grönt gräs. Och tåg som fungerar, växlar som inte fryser till is, älgar på spåren som söker sig undan den djupa snön.
När allt inte går som det ska med tågen (vilket det gör ganska ofta just nu..) så är det ändå härligt när solen skiner och man för en gångs skull kör ett tåg som fungerar och att man inte möts av några signalfel eller växlar som krånglar. Så här såg det ut i fredags på vägen hem från Stockholm.
Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna. Har jobbat som lokförare sedan maj 2007.
Är också utbildad arkeolog men eftersom det inte finns så mycket jobb i Sverige så valde jag att omutbilda mig till lokförare, och det ångrar jag inte!
Annars tränar jag ganska mycket, har avverkat Tjejklassikern och Halvklassikern och ska göra stora Klassikern under 2013. Jag umgås även med min flickvän och våra barn Vidar 4 år och Signe, 4 månader, odlar i mitt lilla land och växhus.