Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Jobb på SJ i Eskilstuna

Kategori: Tåg

Då var det klart, det blir SJ i Eskilstuna för mig. Jag börjar den 21 maj, så det blir bara en ledig helg efter att skolan slutat och sen börjar allvaret....:)

Ska bara skriva på papprena och få veta vad den slutliga ingångslönen ligger på, hoppas på mer än vad det är nu. Det pratas ju om att de ska höja lönerna....Aldrig fel med mer i lön. :)

Och imorse var det en sån där helvetesmorgon igen...Vi hade överliggning i Nyköping, en väldigt bra överliggning med bra nattvila och bra hotellfrukost. Men när vi skulle försöka få igång X12:an som stått där över natten och vilat sig så ville han inte vakna alls....Han fick ingen mat, dvs. ingen batteriladdning och då ville han inte köra oss till Norrköping. Eller, den startade men vi tordes inte köra med risk för att fastna ute på linjen (enkelspår). Så vi fick ta taxi till Norrköping och de fick köra upp en X12:a från Linköping till oss som vi fick ta mot E-tuna istället. hem kom vi iallafall och det är viktigast. Och nu har jag ledig helg, börjar 4.17 på måndag morgon. Usch.

Slänger in en liten utsiktsbild från järnvägen. Taget mellan Flen och Eskilstuna idag den 20 april, sjön heter Harsjön och ligger strax innan Bälgviken.
image30

Strul SJ....

Kategori: Tåg

Idag när vi skulle börja vår tur vid 12.37 så började allting som vanligt, jag tog ut order, slängde en blick på ordertavlan och kolla nätet. Men sen dök det upp tre herrar varav den ena var instruktör från Hallsberg och de två andra var elever från Hallsberg som gjorde sin fordonsutbildning. De skulle ha vår tur visade det sig! Snacka om bra organisation när de lyckas boka in elevåkning och sen inte meddela min handledare detta. Trög-SJ!

Och vem är egentligen viktigast av alla elever? Det kan man undra. Är det några elever som är viktiga alls?

Det slutade med att de fick ta vår tur, min handledare gav sig till slut. Och vi fick norpa en halv tur från Eskilstuna till Sala tur och retur. I och för sig betydligt roligare att åka den svängen en att harva Eskilstuna-Arboga hela kvällen...

Kaos idag

Kategori: Tåg

Usch, idag var det en riktig kaosdag på järnvägen. Började 5.55 imorse och hade X40 (bara det gör ju att dagen börjar dåligt...) till Uppsala. Det började med att vi blev stående i Södertälje för det var folk i första klass som bara har andraklass biljetter som vägrade flytta på sig....suck, jag blir så trött på alla människor som bara ska bråka. Och allting går ut över de stackars tågmästarna som inte kan göra någonting åt situationen....

Sen var det ställverksfel i Uppsala, vi blev stående 45 minuter utanför Uppsala innan vi kunde rulla in, 55 minuter försenade. Sen tog fjärren in oss på fel spår i Uppsala där det stod 300 människor och väntade på Stockholmståget, som inte var vi! För vi skulle egentligen åka tomtåg ner till Stockholm igen. Men vi var ju tvungna att öppna dörrarna och in välde 300 personer....Det slutade med att vi fick göra om vårt tjänstetåg till ett resandetåg och göra extra uppehåll i Knivsta och Märsta på vägen ner. Pust, jobbigt men lärorikt.

Folk läser min blogg, kul!

Kategori: Tåg

Har nu de senaste dagarna hört ifrån flera människor att de faktiskt läser min blogg, trodde väl att ingen kunde vara intresserad av vad jag har att säga....:) Men det verkar som att lokföraryrket fascinerar många och det förstår jag, för det är KUL att vara lokförare. Kul men krävande och väldigt ansvarsfullt.

På frågan från Johannes:
Appropå jobb, hur går snacket bland er som går utbildningen nu, verkar branschens beskrivning av ett stort behov av arbetskraft framgent stämma?

Svar: Det finns hur mycket jobb för lokförare i Sverige som helst! Har hört att bara på SJ i Västerås söker de nu 15 nya förare....Alla som kommer in på utbildningen till lokförare och som klarar att genomföra den är i princip garanterad jobb. I alla fall är det vad jag hört. Vi går ut om en månad ungefär och flera i min klass har redan nu klart med jobb efter examen. Jag hoppas på jobb på SJ i Eskilstuna.

Ännu en fråga från Johannes:
Appropå något helt annat, vad innebär paragraf 70 för mig som inte är insatt? Låter minst sagt spännade i alla fall....

Svar:
Paragraf 70 är den paragraf i vår lagbok "Säo" som reglerar hur det ska gå till när man går mot en signal i stopp. Detta finns det mycket regler kring och ska gå till på samma sätt varje gång och låta precis på samma sätt varje gång,enbart för att inga misstag ska uppstå då detta är ett mycket riskfyllt moment.

Så här kan ett samtal med fjärren låta när det gäller att gå mot stopp:

- Det var föraren på tåg 907, jag står vid mellansignal 321 på Cst (förkortningen för Centralstation) som är i stopp.
- Ja jag får inte kontroll i växeln, så tåg 907 får tillstånd att passera mellansignal 321 på Cst i stopp, kontrollera växlarna och det var Lundgren på det.
Och sen repeterar föraren det igen och fjärren ska svara med "rätt uppfattat" om man repeterat korrekt.

Om man fått beskedet kontrollera växlarna så är det ännu allvarligare för det betyder att växeln kan ligga fel och risk för urspårning eller uppkörning av växel finns. Då är farten begränsad till max 10 km/h eller krypfart som det kallas på järnvägsspråk. Och man får noggrant kontrollera att växeln ligger rätt och att den leder tåget till rätt spår.

Inte helt enkelt att förstå....Och ännu fler regler finns det i just paragraf 70. :) Och paragraf 70 är bara en av 86 paragrafer i säon.....

Så här ser min säo ut:

image29

Märket uppe till höger hör inte till originalversionen utan det är min ärade bänkkamrat Martin som är skyldig till det fina märket. Fast jag tycker det beskriver produkten ganska bra i detta fall också....Kan skada din hälsa och är beroendeframkallande. Stämmer ganska bra på både snus och säo.

Solnedgång

Kategori: Tåg

Så här vacker utsikt kan man ha som lokförare:

Solnedg?ng

Taget inifrån en Regina, X52:a den 30 mars 2007 mellan Flen och Eskilstuna någonstans.