Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Snö

Kategori: Tåg

Idag kom så den första snön. Jag ska jobba ett kort pass i eftermiddag, köra en Regina fram och tillbaka till Sala. Jag hoppas att allt flyter på som det ska idag. Såg att det var ett stort signalfel vid Stolpstugan (på stambanan mellan Flen och Katrineholm.) som skulle innebära förseningar hela förmiddagen för de tåg som passerar...

Igår var jag på en beredskapsövning på SJ Service Academis nya anläggning i Hagalund. Där finns det en vagn med perrong och banvall med makadam så man kan öva på evakueringar. Jag fick spela en mamma med en åttamånaders bebis..

Visst, det är en jättefin anläggning och övningen var bra, men det går aldrig att komma så nära som det är i verkligheten. Men det är ju bra att Sj anstränger sig för att öva inför sådana situationer iallafall. Några som borde ha varit med på övningen är ju Trafikverket, men de hade inte svarat på inbjudan än...

Här kommer lite bilder:


Ännu ett gammalt lok i Hagalund. Kan det vara en TMY kanske?
Dessa lok blir en allt mer vanlig syn ute i Hagalund och på spåren. Små bolag som köper in gamla lok för att köra några sträckor med.


Så här såg fordonen ut förra vintern, blir det en repris i vinter?

Jour 5.00-12.00

Kategori: Tåg

Blev jobb mellan 5.00 och 14.06 istället.. 2 timmar övertid in i tidbanken. :)

Det är en av nackdelarna med detta jobb, att man aldrig riktigt vet när man kommer hem.

Om man sitter jour/reserv (vilket innebär att man sitter på stationen beredd att göra i princip vad som helst ex. ta en hel tur som någon sjukskrivit sig ifrån, köra ett tåg där det saknas en förare av någon anledning, hämta ett tåg någonstans, åka dörrstängare, agera stationsvärd vid stora trafikstörningar m.m.) så kan man bli utskickad längre än vad jourtiden först anger. Man kan till och med bli skickad på en överliggning trots att man räknat med att komma hem till kvällen...jobbigt om man har barn att hämta på kvällen. Men man har rätt att säga nej, ibland.

Man kan fastna på linjen med ett trasigt tåg i flera timmar och på så sätt bli försenad hem.

Sista tåget som man skulle haft hem kan vara inställt av någon anledning och då får man antingen ta taxi hem eller vänta på nästa tåg.

I februari (ni vet ju alla hur det var i vintras, en aning motigt för tågtrafiken) var jag på den årliga utbildningen i JTF (Järnvägens Trafik Föreskrifter) i Stockholm. Och missade precis 17.25 tåget mot Eskilstuna. Begav mig mot den stora informationstavlan i centralhallen och fick beskedet "Inställt" på resterande tåg mot Eskilstuna den kvällen...Där stod jag och ett antal tusen resenärer, förvirrade och uppgivna. Jag skulle tillbaka till Stockholm dagen efter för fortsättning på kursen, så jag ringde och bad om ett hotellrum och fick det. Men hur det gick för alla dessa stackars pendlare den kvällen vet jag inte. För det var ett sånt snöoväder så det gick väl knappt att köra några bussar heller...

Apropå vintern så står termometern just nu på -1 grad hos mig. Nu är vintern på väg med stormsteg. Och jag har delade känslor för det här med vinter, privat älskar jag att åka längdskidor och ser gärna att det kommer så mycket snö så att det blir fina spår. Har aldrig åkt så mycket skidor som förra vintern. Privat vill jag ha en vinter med en halvmeter snö och -5 grader.

Men när det gäller jobbet så är det....inte alls lika roligt med snö och kyla. Ser helst en vinter med barmark och +5 grader. I vintras var det verkligen inte så roligt att vara lokförare vissa dagar.
Kommer jag hem idag? Hur många dörrfel kommer jag att få idag? Kommer jag att få varmgångslarm vid Björnkulla idag igen? Har det frusit fast något fordon på bangården? Några fastfrusna bromsar på loktåget denna morgon?

Har jag sagt att jag åker till Gran Canaria den 24 november? Sol och värme, och ingen snö och kyla. :)

Nä, nog med en massa tråkig text. Här kommer lite bilder från järnvägen istället! :)


Gammalt lok på bangården i Hagalund.


Veolias nattåg med med Hectorlok inne i vagnhallarna i Hagalund. Detta lok får endast gå i 130 km/h.


Ännu fler gamla lok uppställda i Hagalund. Dessa används av SKÅJ- Stockholms kultursällskap för ånga och järnväg.


Tidig morgon på bangården i Eskilstuna. Min X40 till höger och ett långt godståg till vänster.


Blivande fotbollsstadion i Hagalund. Just nu en enorm byggarbetsplats.

En vacker morgon med dimma..

Kategori: Tåg


Så här såg det ut när jag lämnade Göteborg i måndags, tjock dimma.


Men när jag kom till Falköping så var det fullt solsken.


Film tagen i måndags den 11 oktober 2010.


Utsikt bakåt.

Göteborg

Kategori: Tåg

Inatt har jag sovit i Göteborg. En bra tur där man börjar kl. 11.37 första dagen för att komma till Göteborg vid 19.20, sen börjar man 8.17 dag 2 vilket innebär att man kan sova ut till 7 ungefär och ändå hinna med att sitta länge vid hotellfrukosten. Sånt tycker jag om!

Här kommer lite bilder:


Har hittat en ny "app" till min mobiltelefon som heter Retrokamera. Den gör om bilderna så att de ser ut att vara äldre än vad de egentligen är...Denna bild är tagen mellan Gnesta och Flen där man passerar förbi vackra Sörmländska vyer.


Denna är tagen på ungefär samma ställe som den förra men utsiken är åt sidan istället för framåt.


Stambanan mellan Göteborg och Stockholm har dubbelspår hela vägen, det tycker jag också om!


Här är en liten film från när jag var i Göteborg. Den är filmad när jag kör om ett godståg. Jag kör i 160 km/h och godståget kör troligen i 100 km/h. Detta är mellan Floby och Falköping i Västergötland.

Fråga från Lena: Vilka stationer passerar man mellan Eskilstuna och Malmö?

Det är en hel del stationer men jag kan nämna de man stannar vid. Från Eskilstuna så stannar du på dessa stationer om du åker med X2000 från Norrköping:

Hälleforsnäs
Flen
Katrineholm
Norrköping
Linköping
Mjölby
Nässjö
Alvesta
Hässleholm
Lund
Malmö