Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Nytt år, nya möjligheter?

Kategori: Tåg

Då var äntligen alla helger över för den här gången. Brukar ha julkänslor men till den här julen ville de inte riktigt infinna sig. Inte förrän på julaftonsmorgonen, när doften av nyinplockad gran, skinkmacka, hyacint och glögg till slut kunde få mig på lite bättre humör.

För veckan innan jul var det verkligen inte så roligt att jobba på järnvägen, som många andra veckor på vintern..

Måste påminna mig själv om att ta ut lite ledigt innan och under julen nästa år. I år var jag ledig tre dagar under julen, jobbade alla mellandagar, nyårsdagen började jag kl. 8.22...

Idag har iallafall varit en bra dag, tåg 986 som jag körde i morse gick som det skulle och var i tid. Tåg 927 gick också som det skulle och jag var i tid till Eskilstuna, så skönt!
Man måste få ha dagar där allt bara flyter på som det är tänkt att göra, men nu under vintern kan det vara lite tunnsått med sådana dagar ibland...vilket är väldigt påfrestande både fysiskt och psykiskt. Jag får ut mina aggresioner från jobbet genom att åka så mycket skidor jag kan samt gå till gymmet.

Jag ska förresten åka Stafettvasan för SJ den 4:e mars, det siktar jag mot.

Ni har väl förresten inte missat att vi fått en ny "Fråga lokföraren" i Kupé? Ställ gärna en massa frågor till honom, det ser han fram emot. http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=16219&l=sv

Bjuder som vanligt på lite bilder från livet på järnvägen:


Så här kan ett lok se ut framifrån på vintern...stackars den som ska koppla vagnar till det loket.


Vacker soluppgång, på väg in mot Läggesta. Motorvägen till höger.



Kommentarer

  • Stephan säger:

    Hej!

    Är eventuellt intresserad att plugga till lokförare i Hallsberg till hösten. Jag bor i Skövde och skulle helst inte vilja flytta. Hur brukar dagarna vara, när brukar första respektive sista lektionen vara på dagen?

    Kan man ha egna önskemål ang. praktikplats, att den ska vara nära sin hemstad till exempel?

    /Stephan

    2011-01-17 | 19:17:14
  • Maria säger:

    Menar du att du skulle dagpendla till Hallsberg från Skövde? Det kommer nog inte att gå tror jag. Men däremot får man ju hyra lägenheter en våning ner från skolan. Och när jag gick i skolan (törs inte alls säga att det är så nu) så gick vi bara måndag till torsdag. Vi började vid 8 på morgonen och slutade framåt 15-16.



    Jag pendlade från Eskilstuna (en och en halv timme med tåg, när allt fungerade) första två månaderna, sen gav jag upp och hyrde en lägenhet på skolan. Det var trevligt och väldigt bra gemenskap mellan dem som bodde på skolan.



    Praktikplats får du ha önskemål om, man ansöker om att få komma till ett visst företag på en viss ort. Sen är det ju inte alls säkert att det företaget som du vill göra praktik på, tar emot praktikanter just då. Första praktiken (två veckors växllingspraktik) hade vi i Hallsberg på godsbangården och på radiolok.

    2011-01-18 | 09:20:03
  • Carl säger:

    Hej!



    Läst lite grann på nätet angående lokföraryrket. Det står att man måste godkännas i läkarundersökning för att få vara lokförare. Hur ofta måste man gå på sånt?

    Måste man ta blodprov?



    Jag har lite läkarskräck så därför undrar jag.

    2011-01-20 | 18:41:31
  • Maria säger:

    Hej Carl!



    Man måste genomgå en läkarundersökning där de kollar att du har god syn och hörsel, normalt färgseende, de sticker även i fingret för att kolla så man har normala värden. Du gör ett sådant besök vid intagningen till utbildningen (om du klarar testerna), sen får man göra ett besök vart 5:e år tills du fyller 40 eller 50, då blir det oftare...



    2011-01-22 | 19:47:42
  • Leif säger:

    Hej Maria. Jag undrar lite vad det här Hagalund är? Är det typ en uppställningsplats eller? Du skriver ofta om Hagalund, men är inte stockholm samma sak?

    2011-01-27 | 12:10:35
  • Maria säger:

    Hagalund är en uppställningsplats för tåg kan man säga. Där tömmer man även tågen på kiss och bajs i den så kallade toatömningen. Och där trycker de även in nytt fräscht vatten i tågen så att man kan spola i toaletterna. Där finns även en hjulsvarv för de tåg som behöver det, verkstad för X2-tågen och X40. Där städar de även tågen. Och vi förare har även ett ställe där vi kan rasta och sova. Det finns även en SJ Service Academy i Hagalund där de håller i utbildningar inom olika områden. Kort och gott, det är en plats där tågen tas om hand, pysslas med och görs i ordning inför deras färd runt om i Sverige. Och lokförarna får rasta och sova lite innan de ska åka vidare.



    :)

    2011-01-28 | 14:11:50
  • kristoffer säger:

    Hej maria!



    Kör du någon tur till stockholm mellan den 14-15 feb? Jag är där uppe då och tänkte titta om jag o en polare kanske kan komma upp i hytten? :-D



    //



    Kristoffer

    2011-01-28 | 22:24:12
    Bloggadress: http://motdrommen.blogg.se/
  • Maria säger:

    Hej Kristoffer!



    Jag får min veckolista för den veckan nu på måndag den 7 februari. Så jag vet inte hur jag jobbar den 14:e och 15:e än...men jag återkommer när jag vet om jag har någon tur till Stockholm då!

    2011-02-01 | 21:43:07
  • kristoffer säger:

    Hej



    Körde du någon gång till stockholm i nästa vecka? ;-)

    2011-02-12 | 18:01:58
  • Maria säger:

    Hej! Förlåt att jag glömt svara. Jag kör tyvärr inte någon tur till Stcokholm den 14:e, 15:e, som det ser ut nu. Imorgon sitter jag jour i Eskilstuna och på tisdag är jag ledig..



    Men gå fram och fråga något tåg som står inne vid plattform om ni får titta in. De flesta lokförare är snälla när det gäller sånt, åtminstone brukar de få komma in och titta när det är jag som ska köra..

    2011-02-13 | 11:58:19
  • Yohanna säger:

    Hej Maria!

    Kul att hitta din blogg.

    Jag har funderat på sistone att plugga till lokförare. Vore jättesnällt om du kunde svara på lite för och nackdelar med yrket. Blir det inte ensamt? Hur funkar arbetstiderna när man har barn, är det 40-timmars veckor? Blir det mycket pendlande till och från hemmet eller anpassas turerna lite till var man bor? Och om det är något annat man bör tänka på. Vore oerhört tacksam för svar, det verkar som ett riktigt kul yrke!

    2011-02-17 | 16:06:54
  • Maria säger:

    Hej Yohanna!



    Just nu är det lite tufft att vara lokförare, så en av nackdelarna är att det inte är lika roligt när det inte fungerar på järnvägen. Just nu är det fel på fordon, signalfel, växelfel, påkörningar m.m. Det blir en hel del övertid just nu. Inatt skulle jag slutat 23.55 men var inte hemma förrän efter 1..



    Men annars, när allt fungerar lite mer normalt så är det ett fantastiskt yrke! Det är fritt, du får se mycket, bra betalt, trevliga arbetskamrater m.m.



    Vi jobbar 38-timmars vecka i och med att vi jobbar så oregelbundna tider. Jag som jobbar med persontåg jobbar allt från klockan 3.54 på morgonen till klockan 1 på natten. Om man har barn så måste man antingen ha en partner som kan hjälpa till med lämning/hämtning på dagis, eller att man har ett dygnet-runt-öppen dagis, som vi har..

    Det finns ju inga dagis där man kan lämna klockan 3.30 på morgonen eller hämta klockan 1 på natten..



    Pendlande till och från hemmet beror ju också på vart du bor och vilket företag du arbetar på. Jag har 3 minuter på cykel till stationen i Eskilstuna där jag börjar mina turer, så jag har inget pendlande. Men om du bor i en stad där det inte finns någon tågoperatör så måste du ju pendla. Jag har kompisar som jobbar 50 mil bort men då jobbar de 8 dagar i sträck och sen är de ledig 7..



    Om du tänker göra testerna så är ett råd att ta det lugnt och lyssna noga på instruktionerna, både från hon/han som håller i testet samt de instruktioner som står i häftet...Ett ganska simpelt råd men ganska viktigt då det var många som gjorde testet med mig som föll på enkla instruktionsmissar, de hade helt enkelt inte hört vilka regler som gällde. Och det är en del i testet, kan du inte ta enkla instruktioner så har du inget i lokförarstolen att göra. :)



    Att vara lokförare innebär till en stor del bara att sitta titta framåt på signaler som visar "kör", men så helt plötsligt så visar nästa signal stopp eller så står det en älg på spåret eller så river du kontaktledningen eller så går tåget sönder och precis då! måste du vara alert. Ett av testerna (när jag gjorde testerna iallafall) går ut på att testa denna förmåga, att hålla koncentrationen uppe under en lång tid. Du tittar på en prick som rör sig med ett visst mönster över skärmen i 30 minuter. Och ibland så gör den här pricken något utöver det vanliga mönstret och då ska man snabbt trycka ner en knapp. Detta test kan låta simpelt men jag var helt slut efteråt.



    De kollar även simultankapaciteten, du får göra flera saker samtidigt vid en dator. Detta test pågår under 20 minuter och det händer mycket under denna tid...



    Aja, lycka till om du bestämmer dig för att söka till lokförare! Det är ett spännande yrke!

    2011-02-18 | 10:08:12
  • Yohanna säger:

    Wow, vilket utförligt svar. Tusen tack!



    Jag ska fundera på allt du skrivit så får jag se om detta är ett yrke som kan passa mig.



    Ha det fint!

    2011-02-18 | 15:31:35
  • Rebecca säger:

    Hej! Jag har en liten enkel fråga, får man ha musik på under körning? :)

    2011-03-24 | 15:27:51
  • Viktor säger:

    Längesen du bloggade nu... När kommer nästa intressanta inlägg?

    2011-04-10 | 17:19:25

Kommentera inlägget här: