Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Viktiga X2000...

Kategori: Tåg

Inatt sov jag i Göteborg. Den enda överliggningen vi i Eskilstuna har. Det är en bra överliggning, man kommer ner vid 19.27 (oftast är man en kvart tidig också) och åker 8.32 dag 2.

Idag gick det superbra hela dagen, jag var 12 minuter tidig till Stockholm. Men igår gick det sämre. Det började med att mitt tåg blev sent från Hagalund då de i sista stund kom på att de var tvungna att byta ut en vagn då alla dörrar var ur funktion, inte så bra att åka med dörrar som inte fungerar... Men till slut kom vi iväg, 45 minuter sena från Stockholm C. Det är en bra och luftig tidtabell på det tåget vilket innebär att man kan köra in en del tid om allting stämmer. Men inte igår. Det gick bra till strax efter Södertälje då vi fick stå i tågkö ett tag, sen hamnade vi bakom ett godståg efter Katrineholm (tack för det fjärren Hallsberg) och sen som kryddan på moset då vi fick gå in på sidan i Laxå för att som fjärren först sa, "släppa förbi en X2:a". Men det blev inte bara en X2:a utan TRE. Där stod jag med mitt lilla lågprioriterade loktåg i 20 minuter. Då var jag arg. Vi har faktiskt också resenärer som ska med anslutningar längre fram. Men det bryr man sig inte om. Vi gick 66 minuter sena från Laxå. Jag lyckades ändå köra in lite tid till Göteborg där vi var 48 minuter sena. Det var faktiskt rekord i försening till Göteborg för mig, man brukar som jag sa lite tidigare, oftast vara en kvart tidig till Göteborg. Men idag gick allting bra och jag kom hem i tid, då blir man glad.

Lite bilder:


Kaffe i Skövde.


Lite närbilder på hur det ser ut vid förarplatsen på en RC6:a.


En till...


Den så viktiga körplanen.


Hallsbergs rangerbangård.


Och så lite tågnörderi, 1290, det enda kvarvarande oranga loket i Sverige.


Nya gångbron vid Hagalund tar sin form. Här kommer det at välla över fotbollssupportrar..

Kommentarer

  • Carl säger:

    Mycket bra och intressant blogg. Speciellt för en som sökt TCC i Hallsberg :) har en kort fråga. Väntar mig inte att du kan svara på den men då ryktena är såpass många olika så kan det ju inte skada att fråga. Anställer SJ såna som gått en YH lokförarutbildning nu för tiden? Rykten säger att de inte anställer någon som inte gått SJs lokförarutbildning. Behöver man kanske ha ett par års erfarenhet av yrket innan SJ överväger att anställa en? Väntar mig inte ett svar. Men detta är något jag funderar en del på så skadar ju som sagt inte att fråga.

    2011-12-03 | 12:13:35
  • Carl säger:

    Mycket bra och intressant blogg. Speciellt för en som sökt TCC i Hallsberg :) har en kort fråga. Väntar mig inte att du kan svara på den men då ryktena är såpass många olika så kan det ju inte skada att fråga. Anställer SJ såna som gått en YH lokförarutbildning nu för tiden? Rykten säger att de inte anställer någon som inte gått SJs lokförarutbildning. Behöver man kanske ha ett par års erfarenhet av yrket innan SJ överväger att anställa en? Väntar mig inte ett svar. Men detta är något jag funderar en del på så skadar ju som sagt inte att fråga.

    2011-12-03 | 12:14:41
  • Maria säger:

    Hej, ursäkta sent svar! Har inte sett din fråga då jag åkte till Gran Canaria precis när du ställde den...



    Men, ska försöka ge ett svar nu. Inte för att jag vet mer än dig, mest rykten. Men som det är nu på SJ så är det anställningsstopp på de flesta orter, förutom Stockholm (och där löser de problemet med att starta en egen lokförarutbildning där de som går den blir stationerade i Hagalund eller på Stockholmståg i två år). Här i Eskilstuna ligger vi lite kort om förare just nu men då löser man det genom att låna in en förare från en annan ort. Just nu spelar det alltså ingen roll om du är KY-elev eller har jobbat i 20 år, SJ anställer inte många förare överhuvudtaget just nu. Men det får vi väl hoppas att det vänder tills du är färdig med din utbildning. Annars finns det ju fler företag är SJ att söka till...

    2011-12-23 | 08:19:05
  • kristoffer säger:

    Härligt att bloggen har startat igen! :D



    Jag tyckte faktiskt jag så dig i göteborg, när jag gick under utbildning som trafikinformatör för DSB Väst AB. Så nu är vi kollegor, fast på ett långt avstånd.. :)

    2011-12-25 | 17:13:02
  • Darran säger:

    Hade de där 3st x2orna hamnat bakom ditt loktåg så hade uppemot 1000 personer också blivit försenade...hur bör fjärren agera vid ett sådant läge tycker du? Köra dig på höger? om möjligt ja, men eftersom du kommer i ett annat tågs läge så kan man ju inte bara skyffla undan de rättidiga ELLER de tågen, som kanske inte alltid är exakt i rätt, men som går betydligt fortare... Eller vad tycker du?

    2011-12-30 | 22:47:52
  • Maria säger:

    Darran: Problemet är att X2:orna ALLTID går före alla andra tåg, det spelar ingen roll om de är sena eller inte. Ibland är man i rätt tid med ett loktåg och så kommer en sen X2:a ifatt och man får gå åt sidan och vips så är man själv 15 minuter sen. Visst, de går fortare men att alltid bli åsidosatt vare sig man är i rätt tid eller inte är irriterande. Och detta är inte bara Trafikverkets fel utan i många fall så är det SJ:s trafikledning som bestämmer att X2:orna ska gå före...



    I detta fall som jag beskriver ovan så gjorde de säkert rätt i och med att jag redan var sen, och släpper de förbi ett så måste de släppa förbi de andra också.

    2012-01-09 | 12:31:05
  • Anna Larsson säger:

    Oj, vad roligt! Den här bloggen ska jag följa.

    Jag kör godståg på Green Cargo och är stationerad i Gävle. Skriver också en blogg där jag maler på om bland annat mitt yrke.

    2012-02-08 | 22:02:38
    Bloggadress: http://gd.se/folkfamilj/bloggar/verklighetsflyktingen
  • Bosse säger:

    TJOHO vilka härliga bilder och kommentarer!!!!!!!!!!!
    Du är bäst Maria! Hoppas jag får åka med dig någon gång! Kommer att titta på alla lokförare hädanefter. Vet du att Föreningen Sörmlands Veteran Järnväg köpt MA 408? Jättekul tycker jag, köpte 1st andel så fort jag kunde.

    Svar: Hej, och tack!
    Jag hörde att de köpt ett MA-lok, pratade med min gamla handledare Göran som tydligen var med och körde ner Ma-loket till Oxelösund. Kul!
    Maria

    2013-01-30 | 19:17:48
  • Bosse säger:

    Hej!
    Jag hoppas få se det vid tågsläpp 20130421 kanske köra en bit!!!!!!
    Hoppas du fortsätter med bilder o kommentarer!
    mvh Bosse

    2013-03-12 | 19:05:25

Kommentera inlägget här: