Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Vinter på järnvägen

Kategori: Tåg

Som de allra flesta kanske har noterat så har vi en väldigt tidig vinter i år...Och det märks även på järnvägen. Jag har väl klarat mig relativt bra från vinterrelaterade problem, jag har dock haft lite problem med inställda tåg pga fordonsbrist och förseningar pga påkörda personer (dock inte jag som kört på).

Här kommer iallafall lite fina vinterbilder från järnvägen som jag tagit de senaste dagarna.


Tagen på väg från Göteborg mot Stockholm.


Kalklinbanan mellan Arboga och Kungsör.


På väg igenom Sparreholm (tror jag).

Kommentarer

  • Thomas Hagdahl säger:

    Det är Sparreholms gamla stationshus man ser till vänster i bilden. Det är byggt 1862...men ligger på privat industritomt och kommer snart att rivas. Järnvägen gick då på vänster sida om stationen, men när man byggde dubbelspår flyttades allt och en modern funkis-station byggdes några hundra meter närmare Flen.

    2010-12-22 | 12:14:51
  • kristoffer säger:

    Hej maria!



    Som du säkert har förstått vid det här lagret så älskar jag tåg och vill bli lokförare. Så jag tänkte fråga dig en fråga.. Skulle det finnas någon möjlighet att få åka med dig en bit när du kör från göteborg? Eller om jag skulle kunna få komma in i hytten när du är i Göteborg?



    Ha ett gott 2011!



    // Kristoffer

    2011-01-06 | 22:33:00
  • hampus60 Osby säger:

    Hej, jag blev intresserad av olyckan med Hectorrail så jag började surfa runt på förarutbildningens bloggar. Denna fann jag på Hector:

    http://tcc-ky10.bloggspace.se/553998/Fyra-veckor-med-Therese-pa-Hector-Rail/

    Här är länken till ett tidningsreferat.

    http://www.nsk.se/article/20110104/OSBY/701049954/1130/osby/*/tag-nodbromsades

    Maila om något är oklart / Anders

    2011-01-11 | 22:18:06
  • hampus60 säger:

    http://www.nsk.se/article/20110104/OSBY/701049954/1130/osby/*/tag-nodbromsades

    2011-01-11 | 22:22:41
  • Maria säger:

    Hej Kristoffer!



    Jo har märkt att du är intresserad av järnväg och tåg, och det är ju jätteroligt!



    Att åka med framme i loket är dessvärre inte möjligt, hur gärna jag än skulle vilja. Förstår att det är en dröm för många, men om det skulle hända något (ex. man kör på något, en älg eller människa) så är det inte så roligt att sitta där framme och titta på. Enda chansen att få åka med är om en person med ett förarhyttstillstånd medföljer. Jag har bla. haft en journalist med i hytten på det sättet.



    Men att komma upp i loket och titta när man står stilla får du mer än gärna göra, och det är nog fler lokförare än mig som gärna visar runt, om det finns tid dvs.



    Hade en kille uppe i hytten när jag var nere i Göteborg med en manövervagn, AFM7 för något år sedan. Han hade åkt ända från Alingsås bara för att titta på manövervagnen, som inte är så vanlig nere i Göteborg.

    2011-01-12 | 17:37:51
  • kristoffer säger:

    Hej!



    Jo jag kan förstå att det är nog inte så roligt att sitta i hytten då.



    Är du mycket i stockholm? Jag. Och en kompis ska nämligen åka X2 an dit upp den 14 februari med avgång 9:46 från göteborg och stanna till dagen efter bara för att åka tåg :-)



    Så är du där uppe då mellan den 14 till den 15? Åker hem med 20:10 tåget till göteborg



    // Kristoffer.

    2011-01-12 | 22:59:07
  • Mattetinny säger:

    Hej. Väldigt fin blogg med trevlig läsning o bra bilder. Det här kanske är en löjlig fråga men jag har alltid undrat vem som sköter pratet i högtalarna på ett tåg. Är det lokföraren eller konduktören?

    Mvh Tina Petersson

    2011-04-13 | 00:06:13

Kommentera inlägget här: