Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Jag har inte gått i ide

Kategori: Tåg

Är tillbaka från semestern sen i måndags och har väl så smått börjat komma in i jobblunken....Jag trodde att jag skulle ha glömt bort mer om hur man kör tåg och alla koder man har överallt men det mesta satt kvar, jag kom till och med in i vårt omklädningsrum när jag kom till jobbet i måndags. :)

Återkommer med lite vackra höstbilder från järnvägen nästa gång. Hösten och våren är nog de vackraste årstiderna när man kör tåg.

Lägger in en liten bild på Förstlingen, som tillverkades 1853 i Eskilstuna på Eskilstuna Mekaniska Verkstad av Johan Theofron Munktell. Bilden är från Ekeby Veteranmarknad där de visade upp förstlingen och där man kunde ta sig en åktur på den 20 meter långa järnvägsrälsen som de lagt ut för dagen. För att läsa mer om Förstlingen, Sveriges första lok, så titta in på Intresseföreningen Förstlingen II:s hemsida.

Kommentarer

  • Björn Ladin säger:

    Nämen så fint, de nya snabbtågen har kommit! Kanske lite dragig och högljudd förarmiljö men det är väl knappast sämre än i X40? :-D



    Hur var det under semestern då? De flyttade inte in en till hemma hos er möjligtvis? ;-)

    2008-09-06 | 11:17:14
  • Rebecka säger:

    NEEEJ, det gjorde det tyvärr inte... morr

    Men det gör det förhoppningsvis snart. På måndag blir det kanske igångsättning om inget hänt innan dess.

    2008-09-06 | 11:49:09
    Bloggadress: http://mammamammabarn.blogg.se/
  • Maria säger:

    Hehe, ja SJ har faktiskt planer på att köpa in ett par av de loken. Som reservlok till X40. ;)



    Och nej, precis som Rebecka skriver, så har det inte hänt nåt än. 11 dagar över tiden just nu, det är en envis unge...



    Och glöm inte bort, i höst blir det en tripp till Eskilstuna för dig och besök på Eskilstuna Ölkulturs pub. Vi ska flytta till en fyra om ett par månader så då blir det mer plats också. :)

    2008-09-06 | 13:02:47
  • Oskar säger:

    Trevligt att du är tillbaka.

    2008-09-06 | 20:26:31
  • Björn Ladin säger:

    Nu kan man ju återvända hit och säga GRATTIS (igen :-) )! Visst ska vi provsmaka oss igenom sortimentet på denna inrättning som ni har rekommenderat så varmt! Ska se till att utse en helg då det är tillräckligt kallt för att man skall kunna skylla ifrån sig på vädret om man tar ett extra stop... :-P Dagens tips i ölsvängen: Nils Oskar Rökporter, den får sex kvaddade Rc-lok av fem möjliga!



    Lycka till med nattsömnen! ;-) Vi höres!

    2008-09-11 | 16:50:30
  • Malin Lindström säger:

    Hejsan Maria!

    Då man emellanåt åker tåg mellan nyköping och flemingsberg så kanske man har haft äran att bli skjutsad av dig, känns tryggt måste jag säga :-)

    Kommer tipsa om denna blogg till min sambo också då har har en liten förkärlek för tåg,bilar,lyftkranar..tja i princip allt som rör sig bara det är tillräckligt gammalt ;-)

    kram på dig och grattis till tillskottet!

    2008-09-14 | 01:06:46
    Bloggadress: http://malinca.blogg.se/
  • Maria säger:

    Hej, vad kul att du hittat hit. Vi kör bara söderut på just den sträckan, dvs Flemingsberg-Nyköping, så någon gång kanske du får åka med mig. :)



    Tack så mycket, jag är hemma och är mammaledig till på fredag, så skönt så. Fast det blir ju inte mycket sömn...

    2008-09-15 | 14:44:16
  • Linnea säger:

    Hej Maria!



    Jag kunde inte hitta din mailadress på sidan så jag skriver här. Jag läste i Metro idag och lokföraryrket och blev lite sugen (kör buss för tillfället). Jag hittade din blogg när jag googlade. Jag har massor av frågor om jobbet så du får hemskt gärna skicka ett mail till mej om du har lust så ska jag bombardera dej med frågor. :o)



    Hälsningar Linnea

    2008-09-23 | 21:13:02
  • Maria säger:

    Hej Linnea!



    Jag skickar ett mail till dig. Du hittar även en hel del frågor och svar här på bloggen, både i inlägg och i kommentarer.

    2008-09-24 | 17:04:24

Kommentera inlägget här: