Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Nära påkörning av människa

Kategori: Tåg

I måndags var jag centimeter från min första personpåkörning. Obehagligt.
Känns som att det kan hända precis när som helst då jag de senaste dagarna varit nära att köra på flera människor som uppehåller sig på spåret. I torsdags förra veckan var det några ungdomar som troligen lekte "chicken race" vid södra station i Stockholm. Två ungdomar sprang över spåret kanske 100 meter framför mig. När jag sedan kom ännu närmare så sprang det en till över spåret och jag fick hjärtat i halsgropen och slängde mig på tutan. Som tur var så snubblade ingen av dem och klarade sig. Idioter.

Sen i måndags var jag som sagt bara centimeter från att ta min första människa då en idiot parkerat sig på spåret vid söder i Eskilstuna, precis ovanför Café Sylvia. Men han tog sitt förnuft till fånga och klev av när jag kom farande. Jag såg att han fick undan sitt ena ben precis när jag dånade förbi i 80 km/h....Hoppas att polisen fick tag i honom och skjutsade honom till psyket.

Fjärren hade troligen fått in larm om att det satt en person på spåret, men försent, så jag hann få kör och lämna spår 1 i Eskilstuna. Och han stod precis innan utfartssignalen så om fjärren hade slagit nödstopp så hade inte det hjälpt heller....

Men jag är glad att jag än så länge (peppar, peppar) klarat mig undan några självmordskandidater eller andra dumma människor som genar över spåren....

Kommentarer

  • Anna säger:

    Usch ja, vilken tur att det gick bra den här gången. Folk verkar inte förstå att spårspring kan vara farligt, visst oftast hinner de, men den dagen de trillar...?

    2008-10-19 | 11:39:17
    Bloggadress: http://admanta.blogspot.com
  • Anonym säger:

    Usch vad obehagligt =(



    Vart vid Södra Station hände det? Om det hände vid perrongen så måste killarna väl ha hoppat undan till den typ meterbreda avsatsen vid stationens vägg. Vilket spår var det på, 1 eller 4??

    2008-10-19 | 21:36:27
  • Caroline säger:

    Hua. Läskigt det där. Vi har en tjej sjukskriven pga detta, har varit hemma två v snart. Tog väldigt illa vid sig trots att det gick bra. Massa annat som släpte på en gång. Svårt att veta hur man kommer att reagera, även om man varit näsaett par gånger.

    2008-10-20 | 00:28:12
    Bloggadress: http://line73.blogg.se/
  • Maria säger:

    Jag kom från cst på spår 4 och de sprang över spåren inne i tunneln efter plattformarna...precis innan man kommer ut ur tunneln.

    2008-10-20 | 13:07:59
  • Julian säger:

    Glömde skriva mitt namn förra gången :P





    Jag tror jag vet vad dom hade haft för sig, det verkar vara väldigt populärt att gå igenom den gamla tunneln vid den övergivna Skanstullsbanan. Tror nog att dom hade varit där och gått. Vet allt för många som har gått i den tunneln, själv skulle jag aldrig våga. Är för mörkrädd =)

    2008-10-20 | 20:53:56
  • Billy säger:

    Kör du en och samma tågtyp hela tiden eller är det olika? Vad heter den/dom?

    2008-10-26 | 16:48:23
  • Bjarnulf säger:

    "Kandidat" eller olycka - inget man önskar sin värste ovän ens

    /B, med erfarenhet av det förstnämnda

    2008-10-26 | 17:08:03
  • Maria säger:

    Jag kör fyra olika tågtyper: X12, X40, X50 och RC.



    Bjarnulf: Nä, verkligen inte...

    2008-10-26 | 19:57:39
  • Billy säger:

    Okej. Coolt! Krävs det att man jobbat ett visst antal år för att få köra x2?

    2008-10-26 | 21:02:31
  • Julian säger:

    X2 kan man börja köra så fort man har gått X2-utbildningen. Den är inte direkt svårare än X40 vad jag kan minnas. Både X50, och X40 kör ju också i 200 km/h så X2 är faktiskt inte så cool som man kan tro ;)





    Maria: Kör du inte Afm7 också? Eller räknade du den som Rc?

    2008-10-27 | 00:38:47
  • Maria säger:

    Jo man kan som Julian säger börja köra x2 direkt efter att man gått x2-utbildningen. Men som tur är så slipper vi x2 i Eskilstuna...de går ju bara sönder hela tiden så jag slipper gärna dem. Köra i 200 km/h gör man som Julian säger även med X40. X50 är för tillfället nedsatta till 180 km/h.



    Och jo jag kör även manövervagnen AFM7. :)

    2008-10-27 | 09:27:14
  • Caroline säger:

    MEN vad läskigt!!! Stor kram till dig så här i efterskott!

    2008-11-02 | 18:57:14
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Johnny säger:

    När jag gick förarutbildningen i Mjölby för en herrans massa år sedan fick vi reda på att statistiskt körde var förare på en "kandidat/olycka" under sin yrkeskarriär (som ofta var/är lång), hann som tur var inte uppfylla statestiken innan jag slutade.

    2009-02-02 | 12:58:34

Kommentera inlägget här: