Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Filmer

Kategori: Tåg

Kommentarer

  • Veronika säger:

    Tack för trevliga filmer. Jag förstår att säkerheten är viktig på järnvägen......har tanken slagit dig...att ett mötande tåg skulle vara förödande. Vet du om det har krockat tåg på den svenska järnvägen??? Någon gång har det säkert gjort det...men jag menar under 90-talet och framåt.

    2008-01-24 | 20:44:53
  • Maria säger:

    Jag har inte koll på 90-talet och framåt, den största olycka som jag hört talas om med krock mellan två tåg hände 1987 i Lerum. Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gsolyckan_i_Lerum

    Men jag tänker aldrig på att ett mötande tåg skulle kunna vara förödande. Tänker man så varje gång man möter ett tåg så skulle man inte klara av att vara lokförare. Man får lita på säkerheten och att alla sköter sitt jobb.

    Det som skulle kunna hända är ju att ett mötande godståg har last som hänger ut över sidan eller en vagn som är öppen. Man är ju skyldig att syna tåg som man möter och titta så att allt är normalt. Ingen lastförskjutning, inga öppna dörrar, ingen tjuvbroms m.m.

    2008-01-24 | 21:16:35
  • Joakim säger:

    Snygga, men lite korta filmer! :) Trevlig bana det där, körde Sala - Linköping via bland annat de där sträckorna idag, sista dagen på praktikperiod 1 för min del. Fast vi hade till och med nöjet att få köra X50! :)

    2008-01-25 | 15:36:12
    Bloggadress: http://www.ewenson.se

Kommentera inlägget här: