Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Detta gör mig förbannad idag: Klottrare

Kategori: Tåg

Igår och idag har jag haft vår finaste tur då vi sover i Nyköping på fint hotell, vi kommer dit vid 19.30 på kvällen och börjar inte förrän 6.34 på morgonen efter. Detta innebär att man hinner sitta en halvtimme och njuta av frukostbuffén på morgonen, underbart!

Men sen är det ju det här med att ställa upp tåg i Nyköping. Det händer väldigt, (väldigt!) ofta att tågen är nedklottrade när man kommer ner på morgonen. Det är mer regel än undantag. Och jag blir så förbannad på dessa snorungar som inte kan hålla sig inne på nätterna och sova som de flesta andra. Utan de måste vara ute och förstöra allt de ser med att spreja sina fula tags överallt. Inatt måste de ha varit tre stycken då det var tre tags nerklottrade på sidan.

Nu låter jag jävligt gammal, det vet jag. Men jag antar att det är fler som tycker att detta är oerhört fult och irriterande.

Jag såg i en lokaltidning häromveckan att de tagit en av Eskilstuna största klottrare för ett tag sen, och det var då på tiden! Hoppas de tar fler av dem och att det blir rejält kännbart för dem.....

Så här såg det ut på mitt tåg imorse, observera att det inte är de riktiga tagsen utan min påhittade tag som är bara min egen. Det skulle aldrig falla mig in att sätta ut en bild på deras tags här då det är precis vad de vill, att ha uppmärksamhet.

image110

Kommentarer

  • Marcus säger:

    Vad händer om man hittar sitt tåg nerklottrat? vem ringer man? ställer man in tåget? eller får man köra ändå?

    2008-04-01 | 21:53:05
  • Maria säger:

    Man ringer och anmäler klottret till driftstödet eller Felanmälan Driftstöd, eller vad det nu kan heta hos de olika operatörerna....
    Man ska anmäla vilken sida och hur stort klottret är, det ska anges i kvadratmeter. Just i morse så var det 5m2 på den ena sidan och 10m2 på den andra, rätt så stort klotter med andra ord....

    Sen kan man försöka hitta en klottertejp för att sätta över alla tagsen. Då tar man bort det roliga för ungarna när de står utefter banan och fotar senare....Men hittar man inget så är det bara att köra ändå. Jag hittade inget imorse och då får man åka omkring med det där tills de har tid att ta in fordonet för klottersanering.

    Jag antar att det även polisanmäls och att polisen kommer och fotar innan de tar bort det.

    2008-04-01 | 22:15:39
  • Veronika säger:

    Jag håller med dig Maria....man blir så förbannad. Vad får dom ut av detta klotter? Sååååååå onödigt!!!!

    2008-04-02 | 18:54:33
  • Joakim säger:

    Suck! Att snorungarna inte har bättre saker för sig! Ser så fult ut, kanske vore läge att straffa dom med att klottra över deras mobiler och datorer, får dom känna hur det känns!

    2008-04-02 | 21:15:58
    Bloggadress: http://www.ewenson.se
  • Bjarnulf säger:

    Tycker t.o.m att klottrarna skulle målas i hårbotten med sin egen färg. Som tur för dem tog jag aldrig några på bar gärning under de 7 år jag körde motorvagnar :-)

    2008-04-04 | 20:46:13
  • Daniel Malm säger:

    Hej Maria!

    Kanonblogg!

    Jag har en stor längtan efter att bli lokförare, och funderar på att söka utbildningen. Det som skrämmer mig är dock att familjelivet kommer att bli raserat.

    Jag vet inte om du har familj, men om du har det: Hur hur hanterar de att du är borta så mycket?

    Vet du månne om det finns möjlighet att arbeta för något företag i Skövdetrakten där man inte behöver övernatta särskillt ofta (ett lokaltrafikföretag med andra ord)?

    Ha det bra! M.V.H. Daniel Malm

    2008-04-05 | 17:48:23
  • Maria säger:

    Hej Daniel.

    Jag har inte barn men jag har en sambo som också jobbar oregelbundna tider, så vi syns inte så mycket...Blir mest om man har någon helg ledig tillsammmans. Det är ju dessvärre en av nackdelarna med det här jobbet, de oregelbundna tiderna.

    Men, om du verkligen vill bli lokförare så tycker jag definitivt att du ska söka för det är ett bra och självständigt jobb med hyfsat bra betalt. Och det är många lokförare som har familj och klarar det bra!

    Om du bor i Skövde så ska du definitivt försöka att få jobb på lilla Kinnekullebanan, där skulle jag inte tro att de har så mycket övernattningar.
    Eller också SJ i Falköping. Jag har en fd. klasskamrat som jobbar som förare i Falköping och om du vill får du gärna hennes mail så kan du fråga henne hur deras scheman ser ut i Falköping.

    Här är adressen till Veolia som kör tågen på Kinnekullebanan: http://www.connex.se/tmpl/ExtensionPage____27862.aspx?epslanguage=ML

    Lycka till!
    /Maria

    2008-04-05 | 19:13:18
  • Daniel Malm säger:

    Hej

    En sak med lokförare är att ni är så hjälpsamma. Tack för svaret, och ja, jag tar gärna den mailadressen. Min mailadress är [email protected]

    M.V.H. Daniel Malm

    2008-04-05 | 20:26:46
  • Caroline säger:

    Jag vill jättejättejättejättegärna åka tåg med dig! :-)

    2008-04-08 | 13:19:35
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Rebecca fd fjtkl säger:

    Jag håller med dig helt och hållet!! Hoppas dom sätter dit fler klottrare snart..

    2008-04-09 | 07:29:02
    Bloggadress: http://somedaysoon.nu
  • Caroline säger:

    Saknade dig på festen igår - hoppas godiset var till belåtenhet! :-)

    2008-04-13 | 11:58:40
    Bloggadress: http://www.mixmedia.se/world
  • Biggles säger:

    Hej
    Ja visst är det trist - och så himla fult! Srlgigt att flk inte har något intelligentare för sig...

    2008-04-25 | 08:53:37
    Bloggadress: http://biggles.ambar.se/

Kommentera inlägget här: