Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Köra X2

Kategori: Tåg

Idag ska jag få köra X2 (X2000) för första (och sista?) gången. Egentligen har vi RC-praktik men från Hallsberg till Karlstad blir det en X2:a och jag har paxat den sträckan. :)

X2 har vi ju inte i Eskilstuna så vill jag köra mer X2 och få utbildning på den så måste man söka jobb i Stockholm. Så jag får njuta av den lilla korta sträckan. Dessvärre blir det driven till Karlstad, dvs. den enhet som driver fram tåget och den har inte korglutning som resten av tåget har. Det som ska vara bäst att sitta och köra i är manövervagnen för då har man korglutning.

Nästa vecka blir det egna RC-turer för mig, ska köra sträckor jag inte är så van vid så det kommer bli väldigt nervöst. Ska bla åka själv från Västerås till Göteborg nästa torsdag, med ett fordon man är helt ny på....Pirrigt.

Kommentarer

  • Johan Hellström säger:

    Hej Kollega!
    Kul med denna blogg, jag har länkat till den från min enkla hemsida, där jag bl.a. också beskriver livet som lokf.
    Visst är X2-driven lite stötig i gången, men de är trevliga att köra. Bra med "bumpalåda" i hytten också!
    Kör försiktigt och vi ses säkert, jag kör en hel del X40 på Svealandsbanan...
    Många hälsningar
    /Johan, lokf på SJ i Stockholm

    2007-09-21 | 15:46:17
    Bloggadress: http://hem.bredband.net/b305188/index.htm
  • Göran säger:

    Hej Maria!
    Söker just nu med ljus och lykta efter hur utbildningen och arbete är. Din blogg fyller en stor funktion för mig. Ska börja i Hallsberg den 22/10 (KY10), kan knappt vänta på den dagen. Jag hoppas att jag och mina kullare också bloggar för att sprida information om yrket vidare. Det verkar rätt kul....
    MVH
    Göran

    2007-09-21 | 16:55:37
  • Maria säger:

    Vad kul att du kan hitta lite intressant information på min blogg. Du har valt rätt kan jag bara säga! Det är skitkul att vara lokförare. Och du kommer säkert att trivas i skolan också. Ska du bo på skolan?

    2007-09-23 | 20:33:20
  • Göran säger:

    Hej!
    Jodå, det blir att bo på skolan, första våningen till och med.... Lite för långt att dagspendla.
    Brukar fd elever hälsa på när tillfälle ges i Hallsberg?
    Ska bli himla kul när det drar igång. Den läsning jag hittat här och på KY7 hemsida ger bra info om vad det handlar om.
    MVH
    Göran

    2007-09-24 | 09:21:55
  • Maria säger:

    Åhh, min gamla våning. Du får hälsa den så mycket. :) Jodå, gamla elever brukar nog hälsa på så fort tillfälle ges, vet en del av oss som varit där och hälsat på sedan vi slutade.
    Vart kommer du ifrån?

    2007-09-24 | 18:18:55
  • Göran säger:

    Rum 1:4 för att vara exakt..... Bor i Khn som du nyligen passerade på väg till Karlstad. Brukar ta långa promenader med mina barn. Min grabb (3 år) är vansinnigt intresserad av tåg så vi brukar titta på tåg. En del lokförare är snälla och vinkar ( några tom. tutar) vilken är dagens höjdpunkt för grabben. Har du passerat Khn har du säker sett oss.
    Jag tror att jag träffat en av dina kullare. På den andra hemsidan fanns en bild på en glad och trevlig tjej som jag tror heter Jana. Jag och mina barn stod på perrongen i Khn när hon kom med sitt tåg. Hon vevade ned rutan och började prata med mina barn och mig. Jag berättade då att jag sökt (detta var innan testerna) och hon berättade lite om utbildningen. Tydligen var hon ute på sin första eller möjligen andra vecka själv. Världen är liten...
    MVH
    Göran

    2007-09-25 | 09:15:27

Kommentera inlägget här: