Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Vackert

Kategori: Tåg

I morse var det en sån där morgon då det är underbart att vara lokförare. Första snön mötte oss i Kungsör (ja det är sant, vi hade absolut ingen snö i Eskilstuna men på vägen mot Arboga så blev det bara mer och mer och i Arboga var det säkert 7-8 cm på plattformen) och solen var på väg upp. På vägen från Arboga tillbaka mot Eskilstuna och Stockholm tog jag de här bilderna.

image63
Jag har fått kör Arboga (eller om man ska vara noggrann eftersom det är en huvuddvärg så är den korrekta benämningen "kör 40").

image64
Precis efter Valskog, på raksträckan mot Kungsör. Är det inte underbart vackert? Snö på marken, morgondisen ligger kvar och de första solstrålarna letar sig fram.

image65
Måste ju göra lite reklam för den häftiga Kalklinbanan som man åker under på vägen mellan Kungsör och Arboga. Ett industriminne som går genom 5 kommuner mellan Forsby och Köping. Åk dit och titta om ni har vägarna förbi.

Kommentarer

  • stationsvärden säger:

    kul med dina bilder. själv har jag ju inte den utsikten från mitt fönster. jag får fråga om en studieresa.

    2007-11-11 | 11:17:09
    Bloggadress: http://stationsvard.blogspot.com/
  • viktoria säger:

    Hej!
    kul att hitta lite info från "er" sida.
    jag själv sitter och kränger biljetter...

    ha
    det bra!
    viktoria

    2007-11-12 | 20:18:06
    Bloggadress: http://www.vickiehickietoria.blogspot.com
  • Andreas säger:

    Fina bilder! Körde Regina från Borås mot Alvesta när snön sakta dalade ner, ångrar att jag inte hade med mig en kamera. Var en mysig och vacker sträcka. Kände mig som Tomten med sin släde ett tag. :)
    /Andreas Lia2, SJ Gbg

    2007-11-15 | 00:20:56
  • Anders säger:

    Sån där fin utsikt har inte jag innifrån köket på McDonalds. Hoppas jag också får köra tåg om 1,5 år.
    Hur gick intagningsproven till? Vad fick man göra? Är hur nervös som helst.

    2007-11-15 | 17:03:18
  • Göran säger:

    Anders - kolla vår blogg om du vill ha mer info om ansökan och urvalstester. Vi gjorde dessa på sensommaren och började nyss i Hallsberg. Lycka till med testerna.

    Förlåt Maria att jag lockar din besökare härifrån en stund... Fjärde veckan klar, blir bara roligare och roligare. KY 8 utexaminerades idag, alla med godkänt resultat.

    MVH

    Göran

    2007-11-15 | 18:41:23
    Bloggadress: http://tcc-ky10.bloggspace.se/
  • Maria säger:

    Ingen fara Göran. :)

    Känner så väl igen mig i era beskrivelser, verkar vara ungefär samma upplägg som när vi började. Har ni fått köra lok än då? På bangården?

    2007-11-16 | 08:10:36
  • Molly, tågvärd cst säger:

    Tack! Äntligen får jag veta vad det är för linbana som går över rälsen mellan Arboga och Kungsör. Hade en hel del biljettgranskarturer cst-et-arb-et-cst
    i somras och blev lika fundersam varje gång vi åkte under linbanan:)

    2007-12-30 | 00:53:25

Kommentera inlägget här: