Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Åhh vad det är kul att köra tåg!

Kategori: Tåg

Eskilstuna-Stockholm med Regina, swoosch! 180 km/h.
Stockholm-Hallsberg tur och retur med Regina, swoosch!
Stockholm-Eskilstuna med X40, swoosch! 200 km/h.

Det är så roligt att köra fort! :) Och jag tycker om Reginan, men X40:n kunde jag gott vara utan....

Och så pratade jag med fjärren också, jippie! På första lian fick jag ju inte sköta säkerhetssamtalen för handledaren tyckte att man skulle göra det på sista praktiken. Men nu har jag alltså fått göra mitt första säkerhetssamtal. :)

Den enda som jag inte ville göra var utropen till passagerarna, men det lär jag väl vara tvungen att göra så småningom, kanske redan på torsdag....

Regina
Regina

X40
X40

Kommentarer

  • Jon säger:

    Hej

    Ser att du bor i Hallsberg och jag skulle behöva komma i kontakt med någon där. Skulle du kunna skicka din mailadress till mig?

    MVH
    Jon Andersson

    2007-02-07 | 19:01:19
    Bloggadress: http://www.jon.se
  • Caroline säger:

    Berätta - hur kan ett samtal med "fjärren" gå till? Vad säger man då? :)

    2007-02-23 | 04:53:26
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Maria säger:

    Såg inte din andra fråga förrän nu. Men här kommer svar på den också.
    Fjärren = Fjärrtågklarerare. Han som sköter allt kan man säga, bestämmer vart tågen ska åka och ser till att signalerna ställs till kör. Ett samtal med fjärren kan antingen vara väldigt enkelt som att man tex. är klara med något och vill åka vidare, då låter det så här:
    - Det här var föraren på tåg 907, vi är redo att åka vidare mot Hagalund.
    - Ok, då kommer det snart kör i signalen säger fjärren
    Inte svårare än så. Mkt viktigt att man anger vem man är när man ringer, ex. förare.

    Ett lite allvarligare samtal kan gälla att gå emot en signal som visar stopp, då får man vara extra försiktig och måste repetera allt som fjärren säger.
    Kan låta så här:
    - Det var föraren på tåg 907, jag står vid mellansignal 321 på Cst (förkortningen för Centralstation) som är i stopp.
    - Ja jag får inte kontroll i växeln, så tåg 907 får tillstånd att passera mellansignal 321 på Cst i stopp, kontrollera växlarna och det var Lundgren på det.
    Och sen repeterar föraren det igen och fjärren ska svara med "rätt uppfattat" om man repeterat korrekt.

    Jepp, lite exempel på hur ett samtal med fjärren kan låta...

    /Maria

    2007-02-23 | 15:39:29
  • Caroline igen säger:

    Haha, superintressant. Tack för upplysningen. Älskar din blogg. :-)

    2007-02-24 | 12:43:29

Kommentera inlägget här: