Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Lugnt på tågfronten

Kategori: Tåg

Det har inte blivit så mycket inlägg på sistone och det beror helt enkelt på att det inte finns så mycket att skriva om. Det har inte hänt så mycket.

Eller, jag har varit nära att köra på två älgar i förra veckan. Den ena stapplade ut mitt framför mig innan Nykvarn om man kommer från Läggesta-hållet. Och en höll jag på att ta strax innna Kjula, mellan Strängnäs och Eskilstuna. Men de hann över båda två som tur var.....

Sen var jag på mitt livs första APT (Arbetsplatsträff) igår och det var väldigt roligt och trevligt. Vi var på Arosfortet i Västerås och lekte fångarna på fortet, eller nåt liknande. Kan rekommenderas om ni är ett gäng kompisar, eller varför inte lite teambuilding på jobbet?

I helgen ska jag ha lite minisemester och åka till Gotland för lite återföreningsfest med ett par av mina gamla klasskamrater sen studietiden där. Vi ska gå på julbord med gotlandsarkeoloerna på Rindi, studentkåren. Ska bli väldigt trevligt.

Mer bilder och rapport från järnvägen kommer snabbare än den här gången. Det som jag uppfattar som vardag kanske ni tycker är jättespännande, vem vet. :)

Kommentarer

  • rdj säger:

    Jadå, allt är av intresse, skriv och langa bilder. Som blivande lokförare äter man all info. Ska ut och åka "tittatur" Hallsberg-Norrköping nästa vecka också. Ska bli riktigt intressant. :)

    2007-12-05 | 20:15:45
    Bloggadress: http://blog.rdj.se
  • Veronika säger:

    Hej Maria!

    Tack för en spännande blogg. Du är väldigt duktig på att berätta...jag ser allt framför mig.:) Och så fina bilder. Jag har sökt till en tågutbildning i Borlänge som tågkompaniet skulle ha. Men det gick inte så bra....det var 450 st som hade sökt och dom skulle bara anta 15 st...jag var ingen av dom!! Så nu ska jag söka till Hallsberg. Det jag undrar är om utbildningen är svår? Klarade alla av utbildningen i din klass? Det verkar var mycket man ska ha i huvudet...jag har tittat i säon...ska man kunna allt i den utantill???? :-)
    Grattis föresten, du har ju klarat av utbildning. ÅÅÅÅ vad jag är avundsjuk på dig...lokförare där :-)

    Mvh Veronika Larsson

    2007-12-14 | 16:21:30
  • Göran säger:

    Hej Maria!

    Är besviken på dig :)
    Saknar när du skriver och berättar. Det behövs nu speciellt när pluggandet går på högvarv. Har varit på tittartur (med Jimmy i din klass) och det var en morot att kämpa på.
    Men oavsett, RDJ och jag kämpar på (klasskamrater).
    God jul på dig!!

    MVH

    Göran

    2007-12-14 | 19:43:04
  • Maria säger:

    Göran: Åhh, Jimmy på Hector i Hallsberg? Honom har jag inte sett sen jag slutade, vad kul! Hälsa om du ser honom igen.

    Veronika: Kämpa så så ska du se till att du blir lokförare en dag du med. Annars får du börja jobba ombord på tågen, det behövs mycket folk även där. Men det är klart, det är ju inte lika kul som att köra. :)

    Utbildningen tycker inte jag var svår, vissa delar var lite jobbigare än andra, som elläran tex. Men mest var allting väldigt roligt!
    Alla i min klass klarade utbildningen, det är ytterst få som inte klarat av utbildningen. Det är väl meningen att testerna ska sålla bort de som inte klarar det helt enkelt....

    Och man behöver inte kunna allt utantill i säon, men man ska ha ett hum om allt och när man skriver slutprovet är det bra att ha så mycket som möjligt i huvudet förstås...Sen är det ju vissa paragrafer som är viktigare än andra som tex. 1-10, 21, 28, 36, 37, 68, 70, 86.

    Sen är det ju inte bara säon man har som studiematerial utan även en speciell växlingsinstruktion, en ATC-instruktion m.m.

    2007-12-17 | 23:42:12

Kommentera inlägget här: