Norrköping--->Nässjö ikväll
Kategori: Tåg
Som ni kommer märka så är det ganska komplicerat att köra tåg, med en massa regler, signaler och tavlor som man måste kunna. Har fått en hel del kommentarer som tex:
- "Ska det vara så svårt att köra tåg, ni har ju en räls att följa, ni kan ju inte gärna köra fel"
- "Det är väl bara att gasa och bromsa när man kör tåg, ska det behöva ta 55 veckor för att lära sig det"
Men, det är INTE bara att gasa och bromsa och följa rälsen....:) Det kommer ni att märka.
För er som är lite mer intresserade ska jag försöka förklara ännu en signalbild. Igår pratade jag om "kör, vänta kör" som är en väldigt vanlig signalbild och som man helst vill se hela tiden så man kommer fram fort...Men ibland får man den här signalbilden: "kör, vänta stopp" och då gäller det att börja bromsa antingen direkt eller vid orienteringstavlan (se längre ner) som ibland finns före vissa signaler som saknar en fristående försignal (kommer en annan dag). När man är vid signalen och det INTE finns någon orienteringstavla (eller tilläggstavla som det står ett annat meterantal på) så har man 1000 meter kvar till signalen som visar stopp. Och det är vad som behövs för att bromsa ett tåg. Helst ska man bromsa innan signalen också, för det kan behövas en längre sträcka att bromsa ett tåg än 1000 meter. Sen har vi ju nåt som kallas för ATC- Automatic Train Control inom järnvägen. Det tänker jag ta upp närmare någon annan dag, men i ATC:n kan man få upp en varning om att man har vänta stopp mycket tidigare än man ser signalen.

"Kör, vänta stopp"

"Orienteringstavla för huvudsignal"
Bloggadress: http://engvall.almblad.se