Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Höst och värme

Kategori: Tåg

Värmerekord! Det tackar vi på järnvägen för. Men trots att inte vintern börjat än så råkar man ut för förseningar iallafall. I tisdags var det ett stort växel och signalfel i Malmsjö mellan Flemingsberg och Södertälje, jag hade oturen att åka just den sträckan när växelfelet och signalfelet uppstod. Jag hade sex tåg framför mig när jag lämnade Flemingsberg som alla skulle passera Malmsjö. Och när det är växelfel och signalfel så tar det en väldig tid för varje tåg att passera...Vi var 50 minuter sena till Södertälje. För mig går det ju bra men den stackars ombordaren som får ta all skit från alla dessa oförskämda människor har det inte så roligt...

Har ni förresten sett att SJ ska starta en ny BETALD lokförarutbildning till våren? Om ni är sugna, ta chansen! Det är faktiskt ett bra jobb, trots alla förseningar och annat man råkar ut för så trivs jag med mitt jobb. Och att få en betald utbildning och sen vara garanterad jobb i två år, vad mer kan man önska sig?

SJ:s lokförarutbildning



Här kommer några bilder som jag hittade i min telefon...

På väg in till toatömningen i Hagalund. Nya nationalarenan växer så sakteliga fram i bakgrunden..


Toatömningen i Hagalund. Gammalt lok och vagnar står parkerade precis bredvid, vad det är för lok kan säkert någon annan bättre än jag...

Kommentarer

  • Dag S säger:

    Hej ! Tack för din härliga blogg om livet som lokförare. Har alltid drömt om att ha detta yrke och när jag nu såg annons om betald utbildning så sökte jag direkt. Tyvärr lite låg ersättning under utbildningen, men det kanske kan gå ändå. Frun får jobba heltid i så fall - om jag kommer in vill säga.Man ska inte sälja skinnet innan björnen osv...Är uppväxt med tåg, då mina föräldrar båda jobbade vid SJ i Örebro, där även jag gjorde några år på deras huvudlager. Har nu passerat de fyrtio med ett par år så jag hoppas att åldern inte sätter krokben.

    // Hälsningar Dag

    2011-11-08 | 10:39:44
  • Lokf säger:

    Hej Dag!



    Lycka till med din ansökan! Tänk inte på ersättningen under utbildningen - den tar du igen sen och åldern är inte ett problem! Flera av "oss" andra har betalt utbildningen själv, men det var det värt.



    P.S.



    Maria: Loket vid toatömningen är SKÅJ:s Du. ;)

    2011-11-08 | 21:53:22

Kommentera inlägget här: