Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Första egna RC-turen...

Kategori: Tåg

Sitter nu i Hagalund och har klarat av den första delen av min första egna RC-tur. Snacka om nervöst imorse när jag lämnade Eskilstuna kl. 4.10 imorse....Men som tur var så fick jag med mig Anna från KY6 till Köping där
jag skulle vända för att sedan åka till Stockholm via Västerås. Och i Västerås hoppade Anna av men då hoppade Jimmy (också från KY6) på för han skulle ner till Stockholm. Så jag slapp vara helt själv och det var väldigt skönt.

Nu blir det Hagalund-Cst ett par vändor och sen ska jag köra tåg 178 tillbaka till Västerås i eftermiddag.

Puh, kommer vara helt slut ikväll. Då blir det kvällsmat och sen sova vid 9 för jag ska upp samma tid imorgon....3.30 stog klockan på imorse, olidligt tidigt.

Köra X2

Kategori: Tåg

Idag ska jag få köra X2 (X2000) för första (och sista?) gången. Egentligen har vi RC-praktik men från Hallsberg till Karlstad blir det en X2:a och jag har paxat den sträckan. :)

X2 har vi ju inte i Eskilstuna så vill jag köra mer X2 och få utbildning på den så måste man söka jobb i Stockholm. Så jag får njuta av den lilla korta sträckan. Dessvärre blir det driven till Karlstad, dvs. den enhet som driver fram tåget och den har inte korglutning som resten av tåget har. Det som ska vara bäst att sitta och köra i är manövervagnen för då har man korglutning.

Nästa vecka blir det egna RC-turer för mig, ska köra sträckor jag inte är så van vid så det kommer bli väldigt nervöst. Ska bla åka själv från Västerås till Göteborg nästa torsdag, med ett fordon man är helt ny på....Pirrigt.

Tekniskt vagntjänst i Hagalund

Kategori: Tåg

Idag har jag haft tekniskt vagntjänst i Hagalund hela dagen. Vi har helt enkelt lärt oss mer om personvagnar. Och att det fanns så mycket man var tvungen att veta om vagnarna trots att man bara är lokförare det var överraskande.

Något som var ganska viktigt att vi kunde var att tömma tåget på vatten om man skulle vara tvungen att lämna vagnarna någonstans en längre tid då det är kallt ute. Då finns det kranar som man är tvungen att öppna på ALLA ställen där det finns vatten i tåget. Dvs. alla toaletter, restaurangvagnen, duschen i sovvagnarna om man har sådana med m.m. Har man ett långt tåg så tar det lite tid att tömma allting....

Och att det kunde vara bra att veta litterat på vagnarna, det trodde jag inte...Det trodde jag var vikt åt tågnördar att kunna...:) Men vi fick tex lära oss:

A-vagn= Sittvagn avsedd för 1:a klass
AC-vagn= 1:a klass liggvagn med fyra bäddar per kupé
B-vagn= Sittvagn avsedd för 2:a klass
BC-vagn= 2:a klass liggvagnar med sex bäddar per kupé
D-vagn= Postvagn
R-varg= Serveringsvagn (restaurang, bistro eller kafé)
WL-vagn= Sovvagn
X= Eldriven motorvagn ex. X40, X50, X12, X2
Y= Dieseldriven motorvagn ex. Y1

Förklaring av onödigt vetande:
Littera= av latinets litera - bokstav. Bestående av bokstäver och siffror och används för att ange typbeteckningar på järnvägsfordon.
WL= Wagon lits, franska för "sängvagn"


Nästa vecka blir det RC-praktik bla till Göteborg ToR på måndag och Karlstad på torsdag. Sen väntar egna turer med RC i en vecka och sen går jag in på vanligt schema lagom till lövhalkan kommer....Ser inte fram emot lövhalkan, den ska vara hemsk har jag hört....

Svar på lite frågor som uppkommit här på bloggen

Kategori: Tåg

Tar fram lite frågor som uppkommit på bloggen den senaste tiden, så att fler kan läsa dem.

Fråga: Är det alltid hotell och vilken standard är det isf? Är det så man bara längtar hem eller är det helt ok?

Svar: Det beror helt på vart man jobbar någonstans och vilken grupp man hamnar i. Men säg att det normala är ca 1-2 övernattningar per vecka. Ibland är det fint hotell med fin frukost (om man hinner äta den...annars får man frukostpåse) eller också kan man hamna på överliggningen i Hagalund och då är det ett enkelt rum med toa och dusch på rummet, helt ok, men där längtar man nog mest hem. :)
Oftast så har man ju bara kanske 7 timmar på den orten och då är det ju bara att stupa i säng och sen upp tidigt...Så man hinner ju oftast inte njuta så mycket av hotellrummen.
Tidiga morgonar (4-5) och oregelbundna arbetstider är något man måste vänja sig vid som lokförare.


Fråga:
När man går utbildningen och är på väg att börja söka jobb... Kan man då få reda på vilka olika sträckor man kommer få köra beroende på vilken ort man är stationerad i?

Svar: Ja, om du vet var du vill jobba så kan man ta reda på vilka sträckor som just den åkstationen åker på. Det ändras lite från varje tidtabell men det är inte mycket.


Fråga:
Om man jobbar på SJ. Får man då åka gratis med dom till och från arbetet, eller är det som för alla andra som pendlar? Att man får köpa årskort alltså.

Svar: Man behöver inte betala för att åka till jobbet med SJ om du jobbar på SJ. Alla anställda på SJ har något som heter Privatresekort som kostar 800:- om året. Då får du åka så mycket du vill, även privat. Vissa avgångar brukar vara förbjudna att åka på men åker man i uniform så är det aldrig några problem, bara att sätta sig i 1:a klass. Så till viss del får du ju betala en liten summa för privatresekortet men 800:- om året är ju helt ok tycker jag. :)


Fråga:
Vilka olika lok får man lära sig under utbildningen?
Har det med att göra vilken operatör man kommer jobba hos eller får man lära sig alla som körs med i Sverige?

Svar: Under KY-utbildningen så får man utbildning på RC-lok och T44, åtminstone fick vi det i Hallsberg. Vet inte hur de har det på andra utbildningar.
När du sedan blivit anställd av en operatör så får du lära dig de fordon som just de kör. Jag kommer att få lära mig 4 olika tågtyper hos SJ: RC, Regina (X50), dubbeldäckaren (X40) och X12. Men jobbar man för ex. Hector Rail så får du lära dig deras olika lok. Så vilka lok du får lära dig beror alltså på vilken operatör du blir anställd av senare.


Fråga:
Bara en fråga, kan du ge exempel på hur ditt schema ser ut? Är bara allmänt nyfiken vilka tider man kan tänkas jobba som lokförare. Dessutom kan du ge en fingervisning om vad ingångslönen i Sverige ligger på?

Svar: Visst kan jag ge exempel på hur mitt schema ser ut. Kan ta den här veckan som exempel:
Måndag: 4.36-10.23
Tisdag: Ledig
Onsdag: 17.06-23.06
Torsdag: 17.06-23.06
Fredag: 12.06-18.32
Lördag: 7.28-16.37
Söndag: 9.28- 18.32
Sen jobbar man varannan helg, iallafall på SJ. Det är mycket oregelbundna tider och tidiga mornar, den här veckan har jag tur som bara har en tidig morgon...Men fördelen är ju att man är ledig mitt i veckorna.
Ingångslönen på SJ är förnärvarande 22.500 men kommer att höjas i höst. De börjar förhandlingar 1 september och de hoppas kunna höja slutlönen (25.400 efter 4 år) med ca 3000:- i månaden.
Du kan ju få högre lön på andra företag, tror att Arriva nere i Skåne ligger på ca 25.000 i ingångslön. Det gör även Arlanda Express och Citypendeln i Stockholm. Green Cargo har ungefär samma ingångslön som SJ medan Hector Rail tror jag ligger på 23-24.000 någonting...





Ännu en vecka avklarad

Kategori: Tåg

Ja, nu har jag varit ute i två veckor och kört X50 och X12 själv. Det har gått bra, lite små missöden, men det får man räkna med när man är ny. Men allting har löst sig.
Fick gå mot stopp igår förresten också, i Getå. Och jag fick "kontrollera växlarna", det är första gången som jag fick det. Har aldrig varit med om det, varken själv eller med handledare. Så det var lite spännande.

Nästa vecka blir det RC-utbildning i Hallsberg. Bo på hotell mellan måndag-torsdag, traktamente och reseersättning, betald lunch, inte helt fel att vara lokförare ibland. :)

Nä, nu blir det snart lunch och sen ska jag köra mellan Eskilstuna-Sala-Norrköping-Sala-Eskilstuna.