Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Tågcharter till Gardasjön

Kategori: Tåg

Nu är vi hemma från vår tågcharter ner genom Europa till Gardasjön i norra Italien. En fantastisk resa genom underbara landskap med varierande standard på tågen.

Första delen, mellan Eskilstuna och Malmö, åkte vi först med X2000. Sen var det natttåg mellan Malmö och Berlin mellan 21.30 och 6.00. Den resan inkluderar även en 3 timmar lång färjetransport mellan Trelleborg och Sassnitz.
Berlin Hauptbahnhof var ett under av renhet, inte kunde man tro att man hamnat på en centralstation, det kändes snarare som ett stort köpcentra.

Sen blev det 6 timmar på ett ICE-tåg mellan Berlin och München. Och det var verkligen ett imponerade tåg måste jag säga. Bekvämt att åka med, tyst, behaglig temperatur, punktligt (tyskarna kan det där med punktlighet, men så är ju de tyska statsbanorna fortfarande statsägt), god mat i restaurangvagnen, fin förstaklass med skinnfåtöljer och tv-skärmar och så möjligheten att se in till föraren och ut på spåret, det var uppskattat av många av de svenska resenärerna. Mig med. :) En sak som jag saknar på de svenska tågen är bladen som varje plats fick tilldelat, Ihr Reiseplan. Där kunde man följa exakt vart man var, vilka tider man kom till de olika stationerna samt vilka byten som fanns på varje station med spårangivelser. Det verkar som att de tyska tågen alltid går från samma perronger, smidigt tycker jag.

Sista etappen gick mellan München och Verona och tog 5 timmar. De vagnarna var förvisso hyfsat nyrenoverade men i just våran vagn så fungerade inte luftkonditioneringen varken på nerresan eller hemresan....det var VARMT. Mycket vatten gick åt. Tur att utsikten var desto finare! Snacka om storslagen natur man kör igenom på vägen ner genom Österrike. Man passerar bla. det berömda Brenneropasset där de byter personal och lok.

Efter en underbar vecka vid den sagolika Gardasjön var det dags att göra samma resa hem igen. Vi hann med mycket under veckan:
- Venedig
- Verona
- Bardolino som var grannbyn
- Sirmione. En halvö dit vi tog oss med båt och tillbringade en hel dag bland gränderna och på stranden. Vi kollade även på den berömda romerska villan, Catullo Caves.
- Vingårdstur till en av alla vingårdar som fanns i norra Italien. Överallt fanns det vinrankor, olivodlingar, äppelodlingar eller andra sorters odlingar.

Här kommer lite bilder:

Här åker vi på färjan i Trelleborg.

Leipzig Hbf

ICE

Fin utsikt, här på den italienska sidan.

Fri insikt in till föraren.

Jag fick komma in en stund till föraren och ta lite bilder. Dessvärre gick det tåget vi åkte med "bara" i 230 km/h, jag som hoppats på 300....

Ljust och gott om plats var det där inne.

Lite filmklipp:

Semester, tågcharter till Gardasjön

Kategori: Tåg

Idag har jag börjat min semester, och den ska vi inleda med en vecka i Italien. Och gissa hur vi tar oss dit? Jo med tåg såklart! :)

Resan börjar klockan 14.09 i Eskilstuna imorgon fredag och vi är framme i Garda vid 20-tiden på lördag kväll. En lång resa men som förhoppningsvis kommer bli fantastisk med underbara vyer och nya tåg att se. Ska försöka skicka in lite bilder via mobilen.

Det jag mest ser fram emot är att få åka ICE-tåg genom Tyskland i 300 km/h samt att passera Alperna mellan Munchen och Verona, där ska det vara vidunderliga utsikter enligt uppgift!