Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Hatar X40

Kategori: Tåg

Jag hatar X40. Hemska fordon.

Och detta missfoster ska man behöva köra i sin framtida karriär som lokförare, ryser vid bara tanken....

Igår när vi åkte till Hallsberg hade vi öronproppar på oss båda två för att det är så hög volym i hytten. Idag på morgonen hade vi jacka, mössa och vantar på oss för att det var så jävla kallt i hytten. Och NEJ jag pratar inte om ett fordon från 1922 utan om ett fordon från 2004.....det är skrämmande.

De hade lika gärna kunnat köpt in gamla fordon från -40 talet, det hade säkert blivit bättre. Tekniken var gammal redan när de kom och förhoppningsvis packar de väl ihop totalt snart, helst innan sommaren....För då kanske jag ska börja jobba med dem. SUCK.

Man kanske skulle söka jobbpå TGOJ istället, köra MA och EL16 istället. Säkert mycket trevligare.

De som har byggt dessa klumpar på hjul måste vara helt inkompetenta och har aldrig satt sin fot på ett lok innan.

Lite exempel på idiotiska grejor som finns på X40:

- Utblåset för bromsen sitter inne i förarhytten (på 1920-talet kom man på att luftutblåset skulle sitta under förarhytten för att inte störa så mycket, men fransmännen kom på den genialiska ideén att sätta det inne i förarhytten så att föraren blir nästintill döv varje gång man bromsar....)

- Manometern (mäter lufttryck i ett slutet rum) ser helt annorlunda ut än på andra fordon, 5 kPa (som är det tryck som huvudbehållaren ska ha) visas normalt rakt uppåt så att man enkelt kan slänga en blick och se om något inte är som det ska. Men på X40 är det numrerat från 1-16 och 5 kPa hamnar då ganska mycket till vänster och ser helt annorlunda ut än på alla andra fordon.....varför??

Detta var det första inlägget om X40 och det kommer sannolikt inte bli det sista....

Spräckt frontruta på Regina

Kategori: Tåg

Igår hände det verkligen saker kan man säga!

Vi var på väg med 16.30 tåget från Stockholm mot Hallsberg när vi i en tunnel precis innan Södertälje mötte en annan Regina som släppte en liten (eller väldigt stor, ca 5x5 dm) isklump rakt mot vår frontruta....PANG! Vilken jävla smäll! :) Tur att trumhinnorna höll...

Hela rutan krossad men som tur var höll den innersta rutan men vi sänkte hastigheten och min handledare började ringa runt till fjärren, fordonsenheten m.m. Vi stannade i Södertälje och precis när vi stannat så fick vi beskedet att vi inte fick åka vidare med den krossade fronrutan främst. Det knakade väldigt obehagligt i den hela tiden så vi ville inte utsätta oss för någon onödig fara. : ) Hade vi fått minsta lilla sten på frontrutan så hade den nog krossats. Så det blev till att evakuera alla passagerarna (som ju var ganska många...) och växla om tågsätten så vi fick den skadade rutan i mitten. Men passagerarna fick åka med en X2 som gjorde ett extra uppehåll och vi fortsatte som tjänstetåg mot Hallsberg, en timma sena. Vi fick vända redan i Vingåker för att vi skulle komma in på rätt tid i tidtabellen tillbaka mot Stockholm.

Det finns alltid några besserwissrar med i tåget som tyckte att:

"Vadå, en krossad frontruta, det kan ni väl köra vidare med?" (Ja visst, om du kör och sitter främst....)

"Det är väl bara att växla om tågsätten och åka vidare?? Det kan väl inte ta så lång tid?" (Har du någonsin försökt växla om ett tågsätt i högtrafik i Stockholmsområdet? Nä jag tänkte väl det.)

Det tog oss 40 minuter att bara få en växlingsväg så vi kunde börja växla och jag kan tänka mig att fjärren fick det ganska så svettigt när de skulle försöka hitta en lucka åt oss. Låsa upp hela Södertälje station för växling mitt i rusningstrafik kan inte vara så lätt....

Jour

Kategori: Tåg

Idag satt jag och min handledare jour mellan 6-14, lagom kul...när det enda man vill är att köra tåg! Och nu skulle vi haft två jourdagar till den här veckan men jag bytte till mig en annan tur imorgon där jag får köra lite. Då får jag köra med Anders och det blir också alldeles utmärkt. Båda handledarna som jag haft hittills har varit super båda två. Men jag förstår inte riktigt hur SJ tänker när de lägger 5 jourdagar av 10 jobbdagar på min handledare när de vet att han har elev med sig....

Imorgon blir det samma tur som jag åkte förra veckan. Jag åker pass till Stockholm vid 13 och sen en sväng till Hallsberg tur och retur och sen knoppa i Hagalund och upp 4.36 och köra första tåget (om man nu kan kalla X40 för ett tåg...) till Eskilstuna. Sen slutar jag 6.48 i Eskilstuna, jäkligt skönt måste jag säga.

På fredag och lördag åker vi ett par svängar mellan Stockholm och Arboga, ska bli kul o se någonting nytt.

Tuuuut, tåg kommer! ;)

Åhh vad det är kul att köra tåg!

Kategori: Tåg

Eskilstuna-Stockholm med Regina, swoosch! 180 km/h.
Stockholm-Hallsberg tur och retur med Regina, swoosch!
Stockholm-Eskilstuna med X40, swoosch! 200 km/h.

Det är så roligt att köra fort! :) Och jag tycker om Reginan, men X40:n kunde jag gott vara utan....

Och så pratade jag med fjärren också, jippie! På första lian fick jag ju inte sköta säkerhetssamtalen för handledaren tyckte att man skulle göra det på sista praktiken. Men nu har jag alltså fått göra mitt första säkerhetssamtal. :)

Den enda som jag inte ville göra var utropen till passagerarna, men det lär jag väl vara tvungen att göra så småningom, kanske redan på torsdag....

Regina
Regina

X40
X40

Första turen

Kategori: Tåg

Idag kl. 11.15 ska jag vara på SJ i Eskilstuna för att möta den första lokföraren jag ska åka med idag och en kort tur imorgon. På torsdag får jag sedan min "riktiga" handledare.

Idag runt 12 bär det av mot Stockholm med en Regina och sen blir det tur och retur Hallsberg från Stockholm, också med en Regina. Sen tidigt imorgon bitti (4.35 tror jag vi började...) blir det X40 tillbaka till Eskilstuna och sen slutar jag kl. 6.48.

Lite nervös är jag allt...

Klassblogg

Kategori: Tåg

Lok littera T44

Kategori: Tåg

Lägger väl upp den här bilden här också. Hoppas att jag får tillstånd av Björn att ha den här, men det tror jag....:)

Ett litet kvällsarbete som vissa i vår klass, KY7 Hallsberg, pysslade med igår under den sista festen på skolan.

Efter att ha sett den här bilden så kommer ni kunna allt om dieselloket T44. ;)

T44