Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Minisemester i skärgården

Kategori: Tåg

Och Sveriges kortaste järnväg på Möja?

Jag och Rebecka hade en veckas semester tillsammans innan midsommar, väldigt skönt. Sen ska vi ha 4 veckor i augusti också. Vi tillbringade 3 dagar ute i skärgården, ena dagen åkte vi till Utö och en natt tillbringade vi på Möja. Där finns det också en minijärnväg, Möja jernväg, som trafikeras ett par gånger varje gång med ångloket "Lappen" som vi dock inte såg utan det stod i sitt lilla stall när vi var där....Järnvägen är ca 100 meter lång och smalspårig 600 mm.

För övrigt så var både Utö och Möja väldigt trevliga små öar som är väl värda besök. På Möja bodde vi ett litet rum på Möja bageri, mysigt!

Lite bilder:


Stallet där ångloket befann sig.


En gammal godsvagn.


En växel fanns det också. Utsikt ner mot värdshuset i Berg på Möja.


Närbild på växeln.


Stoppbocken.

Registrerad på bloggkartan.se

Bilder från bangården i Eskilstuna

Kategori: Tåg

Först några roliga bilder (tyckte jag iallafall...):


Banverket har egen privat uppställningsplats


Någon som vet hur fort detta fordon går? :)

Och sedan några allmänna bilder:


Lokstallet


Spår med godsvagnar

Lite nya bilder

Kategori: Tåg

Har inte hunnit lägga upp bilder på den senaste tiden men här kommer det lite smått och gott...



Här kommer vi in i Stockholm en sen kväll.
Synd att rutan ska vara så skitig...


På väg in mot spår 1 i Norrköping en söndag kväll...


Lupiner i Getå. Taget i dag 4 juni 2008 kl. 7.30.

Vad gör en lokförare innan tågen börjar rulla?

Kategori: Tåg

På begäran av Caroline så ska jag skriva ett litet inlägg om vad en lokförare gör innan tåget kan rulla från stationen. Caroline var väldigt fundersam när jag nämnde att vi på en tur måste börja klockan 4.11 på morgonen.
- Men, hur dags går tåget då? sa Caroline

Och tåget går inte förrän 5.42 från Eskilstuna station, men det är en hel del saker som vi måste göra innan tåget är klart.

Först, när jag kommer till jobbet så börjar jag med att titta i mitt fack, om det kommit några intressanta papper som ex. olika föreskrifter om ändringar som är gjorda som kan vara bra att veta. Sen kollar jag även i min ryggsäck så att jag har rätt linjeböcker med mig för de sträckor jag ska köra. I en linjebok står allt som kan vara bra att veta om den linje man ska köra på tex. vart alla vägövergångar är belägna, angivet i km.

Sen sätter jag mig vid datorn för att ta ut mina tågorder och tidtabell. Jag tar även ut en SIFO-lista, som är en lista över mina fordon som jag ska ha under dagen. På SIFO-listan kan man läsa om olika fel som har varit och fortfarande finns på fordonet. Där står det tex. om några dörrar är avstängda.

Innan jag går ner till bangården brukar jag plocka lite frukt och fylla en termos med kaffe. Vid det här laget är klockan ungefär 4.30.

Sedan går jag ner till bangården för att börja göra i ordning mitt tågsätt. Just på den här turen är det ett loktåg med en manövervagn i ena änden. Jag lägger in väskan i loket och går sedan längst bak för att ta bort tågvärmen och lägga allt rätt på manövervagnen. På vägen ner låser jag även upp alla dörrar. När jag kommer tillbaka till loket sätter jag igång det och börjar att ladda tåget med luft (tågets bromsar styrs med luft). När allting är färdigt och tågvärmen är påsatt så kommer det ner en tågmästare och hjälper mig med ett bromsprov. Först gör jag ett täthetsprov och kollar så att det är tätt överallt. Och sedan kollar man så att alla bromsar är loss och sedan bromsar man och kollar så att alla bromsarna är till, och sedan ska man kolla så att alla bromsarna är loss igen.

När allt detta är gjort kan jag dra upp till plattformen och byta ände på tågsättet och då brukar klockan vara ungefär 5.30, sedan är det bara att vänta på att det ska bli avgångstid.
Och vips så rullar tåget! I tid förhoppningsvis, om allt har fungerat......