Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Spring inte i spåren

Kategori: Tåg

De senaste dagarna har två ungdomar dött framför ett tåg i Stockholm pga att de skulle gena över tågspår. Återigen, som jag redan skrivit i ett tidigare inlägg, spårspring innebär LIVSFARA. Undrar när folk ska fatta det? Det är bra att kvällstidningarna drar så stort på detta då det kanske får några att tänka till. Håll er borta från spåren!

Jag ryser bara av att tänka på att köra på någon som genar över spåren. Stackars de lokförare som varit med om detta de senaste dagarna, hoppas ni kommer igen.

---------------------------------------------------------------------

Och nu är väl den första veckan för de nya studenterna i Hallsberg avklarad? Om ni läser det här, hur har den varit? Berätta gärna.

Kommer så väl ihåg den första veckan, alla nya bekantskaper, tipspromenaden, första festen med klassen över och sen alla nya kunskaper som man ska börja pressa in i huvudet. Man tänkte: Det här kommer jag aldrig att lära mig, det är så mycket nytt och så mycket att tänka på....Men vet ni, det löser sig, ni kommer att lära er allt. Sen om allt fastnar och sitter kvar är en annan fråga. Jag kan inte allt om jag tänker efter, mycket som man inte är med om dagligen faller bort men när det väl händer så får man plocka fram kunskaperna igen.

Lägger in lite bilder från vår fest i november förra året då KY8 började. Valde de bilder där vi ser mest normala ut, det finns de bilder som är värre. Och det finns även ca 20 bilder på folks rumpor, någon i klassen som vill kännas vid detta? Jag har inget minne av att jag sprungit runt och tagit kort på folks rumpor....Måste vara någon som lånat min kamera.

image54
Hans M och jag. Texten på min t-shirt: Var inte allt för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg. Franz Kafka.

image55
I klassrummet. Björn ser fundersam ut.

image56
Jana och Björn.

image58
Putte, Runar, Anita, Josef och Ulrika.

Ännu fler bilder

Kategori: Tåg

Har tagit en hel del bilder med mobilen de senaste dagarna, när det varit så härligt höstväder!

image49
Södertälje.

image50
Ibland måste man kolla bakåt på tåget också...

image51
Södertäljebron.

image52
Utsikt vid Södertäljebron.

image53
Precis efter Strängnästunneln, ner mot Härad. Underbar solnedgång.

Äntligen på väg hemåt.Här utsikten vid bron i Södertälje.

Kategori: Tåg

DSC00022.JPG
Äntligen på väg hemåt.Här utsikten vid bron i Södertälje.

I väntan på att få åka från Hagalund ner mot centralen en solig

Kategori: Tåg

DSC00021.JPG
I väntan på att få åka från Hagalund ner mot centralen en solig o vacker hösteftermiddag.

Ännu en dag på jobbet

Kategori: Tåg

Nu har det blivit lite väl mycket tidiga mornar på sistone tycker jag. Ska upp 3.40 imorgon igen, tredje gången i rad den här veckan. Sen har jag ledig helg och sen börja 4.25 på måndag igen...5 på tisdag och 4.25 på onsdag igen. Pust. Men så är det att vara ny på jobbet antar jag. :)

Och idag var jag även 2 meter från att köra på en person som sprang i spåret vid Folkesta i Eskilstuna. Det såg ut som en förvirrad tant som var ute på promenad, mitt ute i spåret. Som tur var så hade jag stopp lite längre fram och hade bromsat ner till kanske 70-80 km/h (om man inte har stopp så kommer man i 150 km/h på det stället) då jag såg att det gick något till höger lite längre fram. När jag kom lite närmare såg jag att det var en person och slängde mig på tutan. Tanten blev livrädd och stelnade som tur var till och stannade där hon var, mitt emellan dubbelspåret, 2 meter från mitt spår. Jag ringde fjärren direkt men såg att mötet redan var på väg på andra spåret, i 160 km/h. Jag antar att tanten hann undan för jag hörde inget mer sedan. Men läskigt var det. Hoppas att tanten fick sig en tankeställare och håller sig borta från spåren hädanefter!

Tänk på det alla ni som någon gång brukar springa i spåren, ett tåg kan komma i 160 km/h och ändå vara ganska tyst. Bara för att man ser sig noga omkring så betyder det inte att det är fritt fram, det går snabbt när ett tåg kommer farande. Så snälla, för alla lokförares skull och för er egen skull, håll er borta från spåren, det innebär livsfara.

EN TIDIG TORSDAGMORGON I OKTOBER

Kategori: Tåg

DSC00019.JPG
EN TIDIG TORSDAGMORGON I OKTOBER

Vingåker

Kategori: Tåg

DSC00017.JPG
Vingåker en måndagskväll. Fin solnedgång.

Igår kom baksidan av detta jobb ännu närmare, tänker på dig vännen.

Att köra på både djur och människor är dessvärre den värsta baksidan av detta jobb. Men det är något man måste räkna med när man har ett yrke som lokförare.

Avstängd broms på X40

Kategori: Tåg

Jag och X40 verkar inte gå riktigt ihop, det har inte varit många turer utan något problem med X40. Idag när jag klargjorde två treor i Hagalund så fick jag inte "broms till" och såg då att det var en boggie där bromsen inte gick till på. Jag ringde driftstöd (tack gode gud för dem!) och han bestämde att det bästa alternativet var att stänga av bromsen på den boggien. Det gick bra, men det är inte alls lika lätt som under utbildningen, då är allting så lätt. Men när man väl ska göra en sak i skarpt läge, då är det inte lika lätt. Tur att jag hittade den lilla spaken där man stänger av parkeringsbromsen iallafall. :)

15 minuter sen till Eskilstuna, 160 km/h på tåget blev konsekvenserna. Men vi kom ju fram iallafall. :)

Och nu är jag ledig till söndag kl. 14. Och imorgon ska jag på SJ-fest, det ska bli trevligt.

Körde manövervagnen

Kategori: Tåg

Idag körde jag för första gången den otroligt fula men ack så tysta manövervagnen AFM7 från Stockholm till Eskilstuna. Klargjorde den+lok+vagnar i Hagalund innan och det var också första gången som jag klargjorde ett helt tågsätt, hade dock lite hjälp av en annan förare som var lite nyfiken på manövervagnen.

Manövervagn är en ombyggd passagerarvagn som man satt en förarhytt i ena änden. På så sätt kan man spara in ett lok och bara köra med ett lok och manövervagn i den andra änden. Det är lite småsaker som skiljer sig mellan att köra ett sms-tågsätt och att köra med manövervagn. Men inte mycket. Det man ska tänka på vid själva körningen i manövervagnen är att man får vara väldigt försiktig med körspaken när man drar den från att köra för fullt till 0-läge. Lägger man ner fort så kan det bli väldiga ryck i hela tågsättet.

Bild från järnvägen.

Kategori: Tåg

DSC00015.JPG
Tagen i Rekarne från bakhytt, möte med en X40.

Första veckan

Kategori: Tåg

Avklarad.

Har nu kört en vecka i Eskilstuna och allt har gått bra förutom de vanliga små felen med krånglande dörrar på X40, påkörningar av älgar (inte jag dock...), stoppassager (igår var det väldigt många, hade en stoppassage mitt på Cst, växlar i kontroll som tur var....samt att jag fick gå mot stopp mellan Södertälje Syd och Nykvarn, det var segt....vi tappade 15 minuter på det).

Nu har jag ledig helg från fredag till måndag, det ska bli så skönt! Har inte haft så många dagars ledigt i rad sen jag hade en veckas semester. Det blir spavistelse i Saltsjöbaden med hotell och trerätters middag idag till imorgon. Sånt man kan unna sig när man är en hårt arbetande lokförare. ;)

Hörde förresten att de erbjuder läkarlöner till lokförare i Danmark....