Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Praktik i Eskilstuna

Kategori: Tåg

Då var det klart med min praktik på SJ i Eskilstuna. 13 veckor from. 5 februari blir det, jippie!

Så alla ni som åker mellan Arboga-Stockholm kan hålla utkik efter mig, det kan vara jag som kör och då kanske ni ska fundera en extra gång om ni ska kliva på *ler*.

80/82 rätt på SÄO-provet förra veckan, det får man vara nöjd med.

Det kommer bli mer skrivet här när jag börjar min praktik, det finns ju lite mer roligt att skriva om då. Det här med att gå i skolan är ju inte det mest intressanta man kan skriva om. Just nu läser vi om T44, ett dieselelektriskt lok. Och det är nästan ännu svårare än RC...

T44
T44.

Alla rätt

Kategori: Tåg

Jag hade alla rätt på ATC-provet idag, härligt. :) Känns som att det börjar sitta det mesta med ATC för jag hade inte pluggat så mycket...

Så här ser en ATC-panel ut inuti loket. Det är i den som lokföraren får all information om vilken hastighet som gäller och om kommande hastighetsnedsättningar eller om signaler står i stopp. På bilden så står vi stilla, vi har två små nollor i huvudindikatorn.

ATC panel

Sen finns det även sk. baliser som ligger lite här och var i spåret, vid signaler och tavlor, och som talar om vad signalen eller tavlan visar. Kort sammanfattat.

ATC-prov

Kategori: Tåg

På torsdag ska vi ha prov i ATC (Automatic Train Control)....Ett säkerhetssystem som ser till att man inte kör för fort, om man somnar så nödbromsar det tåget, man ska inte kunna köra förbi en signal i stopp m.m.

Bara att läsa på i ATC-instruktionen hela veckan så man klarar av det, men det ska nog inte vara några problem.

Trafikkaos

Kategori: Tåg

Vilken tur att man inte är lokförare idag och är ute och kör....Det sista jag såg var att tåget mellan Göteborg och Stockholm hade kört på en kontaktledning utanför Skövde och stod still. Se Aftonbladet.

Och många sträckor är helt avstängda för trafik för att de inte vill riskera att tåg blir stående och kanske kör in i kontaktledningar som rasat. Se Expressen.

Men det är sånt man får räkna med när man är lokförare sen.

Ljudsignaltavla

Kategori: Tåg

Lovade ju en tavla från järnvägen i tidigare inlägg, så här kommer den:

Ljudsignaltavla

Ljudsignaltavla med tilläggstavla "dagtid", anger att "tåg kommer" endast ska ges mellan kl 6.00 och 22.00. Detta är betydelsen för tavlan, och jag tror alla förstår vad som menas med det. :) Tåg kommer är en tre sekunder lång ljudsignal.

Nytt år

Kategori: Tåg

Nytt år. Nya upplevelser. Nya underbara stunder. Nya platser. Ny arbetsplats? Tråkiga avsked. Mer pengar. Väldigt mycket mer pengar. :)


Japp, så var det nytt år, igen. Jag fortsätter plugga och snart ska jag ut på den sista långa, tremånader långa, praktiken. Hoppas, hoppas, att jag får vara på SJ i Eskilstuna.

Imorgon kommer det ännu en lektion i lite järnvägssignaler och skyltar. En skylt får det nog bli imorgon.


Mina dagar i Hallsberg är väldigt strukturerade just nu:
Går upp vid 7. Är i skolan mellan 8-16. Går och tränar på gymmet nån timme. Äter. Pluggar från 19 och nån timme framåt. Tar en 8 km promenad med klasskompisar. Sitter lite vid datorn och sen sover jag. Precis som jag ska göra nu. Godnatt.

Back in school

Kategori: Tåg

Jepp, så var jag tillbaka i skolbänken igen och RC-lok står fortfarande på schemat.

Det har varit en lugn och skön jul och nyårshelg. Mycket vistande på landet och mycket god mat både hemma hos mamma o pappa och hos Beckas föräldrar. Och nyårssupen blev helt underbar, krustader med avokadomousse och räka till förrätt, oxfile provencale till huvudrätt och fruktsallad till efterrätt. Och så underbara viner till det och sen nyårsraketer och champagne med sex ryssar.

Imorgon ska vi ner på lok igen och kolla igenom hur man gör en klargörning och en avställning. Det behövs mycket sånt för att det ska fastna någon gång...