Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Sista dagen på praktiken imorgon

Kategori: Tåg

Och den sista veckan har jag tillbringat på Hallsbergs rangerbangård, som faktiskt är störst i Norden. Jag har jobbat två nätter mellan 21-6 och idag är jag ledig och imorgon gör jag som sagt sista dagen på pratiken och sen är det tillbaka till skolbänken på måndag igen.

På bangården har jag fått dra ner tåg. Man drar ner vissa av godstågen som ska gå söderut och det görs med en T44. Så nu är jag ganska bra på T44, kan starta upp den själv och kan stänga av den. Det blir rätt långtråkigt i längden att sitta o åka fram o tillbaka o dra ner tåg efter tåg men det som har varit nyttigt och kul är att jag fått ta ganska stort ansvar själv. Som tex. när nån växel ligger fel så hoppar min handledare av och lägger om växeln och sen får jag köra fram själv. Och igår natt så fick jag t.o.m åka ner o vända själv och så plockade jag upp honom på vägen tillbaka.

Liten förklaring till hur det går till på en rangerbangård:
Tågen kommer in till nåt som kallas för infartsgruppen och där kopplas alla vagnar av och man ser till att de inte rullar iväg (och det kan verkligen behövas för bangården i Hallsberg lutar väldigt mycket...). Sen går man och synar vagnarna och ser så att allt ser ok ut. När det är gjort så backar man dem med ett lok över en vall. Innan vallen står det en sk. avhängare som hänger av kopplena på de vagnar som inte ska sitta ihop längre. Sen sitter det folk uppe i ett torn och övervakar och lägger växlar så att rätt vagn/ar hamnar på rätt spår. Kanske skulle säga det att när man rangerar så bildar man nya tåg. Man slår alltså isär gamla tågsätt och bildar nya.
När tågsättet sedan är färdigt så går det folk och kopplar ihop alla vagnar och gör bromsprov på dem. Sedan är det bara för lokföraren att komma dit och koppla på loket, göra ett till bromsprov och åka iväg.
Vissa av tågsätten dras ju som sagt ner lite längre ned på bangården för att loken ska komma på från rätt håll så att de kan gå söderut.

Ojoj, det här blev mer krångligt än vad det är. Om det är nån som har nån fråga så ställ dem i kommentarerna så ska jag försöka svara på dem i ett senare blogginlägg eller så svarar jag på dem personligen. :)

Här ser ni en bild av rangerbangården uppifrån. Ska försöka ta lite kort imorgon.

Bilder från mina senaste resor

Kategori: Tåg

Igår körde jag min sista tur på den här praktiken och den gick till Mariestad. En jätterolig tur som går först ner till Gårdsjö (som ligger utefter stambanan) och sen viker man av ut på en liten bana där det inte finns nån elledning så man måste köra med diesel. Det är en så kallad TAM (Tåganmälan)- sträcka för er som vet lite mer. Och sen sitter det en tågklarerare nere i Mariestad, så som man hade förr i tiden med en tågklarerare på varje station. Så här såg vårt tåg ut hem från Mariestad, med en T44 främst.
T44
Ganska manligt lok va? Hehe.

Och sen kommer det en bild på hur vackert det kan vara att köra tåg precis när solen håller på att gå ner. Detta är någonstans mellan Avesta/Krylbo och Fagersta tror jag. Vi är vid en station iaf, men jag vet inte vilken...
Fint ljus


Och sen två bilder från min tur till Halmstad i helgen. Första bilden är på de två lok som vi hade mellan Halmstad-Göteborg och på den andra bilden så har vi gått åt sidan för förbigång (säkert nån sån där rälsbuss som skulle förbi och hade bråttom...) och här har vi precis fått "kör 40" och kan åka igen.

Hemma efter en tur till Gävle

Kategori: Tåg

Ja så var man hemma igen (eller på studentrummet i Hallsberg...) efter en lång tur. Men denna turen var faktiskt riktigt bra. Vi åkte 19.50 från Hallsberg, framme 00.00 i Gävle, tog in på hotellet (Rezidor Park Inn) och tittade lite på tv. Sen upp 8.30, duschade, gick ner och åt av den enorma hotellfrukosten (måste vara en av de stora fördelarna med det här jobbet) och sen åkte vi 11.15 från Gävle och hemma i Hallsberg 16.00. En jättebra tur tycker jag.

Idag höll jag på o köra på en jakthund som spårade vid sidan av banvallen. Som tur var så uppmärksammade Hasse den och tutade på den i precis rätt tid så att den vek av och inte blev påkörd, puh!! Det hade inte varit roligt....

Idag tänkte jag att jag skulle ta en till signal för er som kanske är lite intresserade. :)
Denna gången blir det en huvudljussignal med inbyggd försignalering (precis som de andra varit, man får ett besked och samtidigt ett till besked om vad som kommer i nästa signal...). Jag har tagit "kör, vänta kör" och "kör, vänta stopp" och nu kommer "kör, vänta kör 40." Som ser ut så här:
Kör nästa 40
Den innebär att vid nästa signal ska man hålla 40 km/h. Man kan också få ett högre hastighetsbesked i ATC:n och då följer man det.

Hallsberg-Halmstad ToR

Kategori: Tåg

00.50. Lördag morgon.
Nu är jag äntligen hemma efter en riktigt lång tur till Halmstad via Göteborg och tillbaka. Det som är bäst med den turen är den enorma frukosten på Grand Hotell i Halmstad när man kommer fram kl. 6 på morgonen. Då äter man sig riktigt mätt och sen går man upp på hotellrummet och sover 5 timmar och sen är det 7 timmars körning hem igen.

En av Sveriges bästa ostbutiker måste ligga i Halmstad, Ostboden på Lilla Torg. Där blir det ett besök varje gång jag är i Halmstad, och nu när jag är ute på praktik har det blivit två gånger på en vecka. Men idag fick vi dessvärre ingen ost för det var en man innan oss som handlade upp halva affären, minst. Så när vi hade väntat en halvtimme på vår tur så var vi tvungna att ge upp eftersom vi skulle börja jobba. Tråkigt, men jag hoppas det blir fler besök i Halmstad och på Ostboden.

Lägger upp lite bilder från resan till Halmstad när jag kommer åt sladden till kameran som ligger hemma i Eskilstuna.

I kväll blir det en resa till Gävle. Och där är det också hotellfrukost, jippie!

Bilder från min tur till Nässjö

Kategori: Tåg

Idag kommer lite olika bilder från min lilla tur ner till Nässjö. Det var inte lätt att fotografera samtidigt som tåget rusar på i 100 km/h. Och för er som är intresserade så körde jag ensamt lok från Boxholm-Nässjö och vi fick köra i 130 km/h....Bara så att ni vet. :)

Först en bild på hur mitt "arbetsbord" ser ut.

Förarhytt
Ni ser tidtabellen liggandes med telefonen ovanpå. I den följer man hela tiden med och tittar hur man ligger till, om man har några kommande nedsättningar m.m. I panelen så finns det bla. farthållare, drivmotorström, reglage för lyse, spänning, huvudledningstryck, ventilatorer på/av, radio och så en massa knappar under som man bla. tänder o släcker lyset i hytten med, trycker upp/ner strömavtagaren m.m.
Bredvid telefonen och tidtabellen är det "gasen", den med kulan...och sen är det környckeln (som man lägger i fram, back, neutralläge...) Jepp, då vet ni lite om hur en RC4 ser ut inuti.

Sen lite utsiktsbilder:

Natt
Natt, grön signal (våran) och en röd signal (andra spåret).

Möte på järnvägen
Dag, vi får snart möte med ett annat tåg.

Gripenbergs slott

Gripenbergs slott. Taget i farten, som synes...Väldigt vackert.
Sveriges äldsta träslott, uppfört på 1660-talet av greve Carl-Gustav Wrangel. Ligger norr om Nässjö.

Norrköping--->Nässjö ikväll

Kategori: Tåg

Ikväll runt 19 är det av till Nässjö igen, via Norrköping. Vi åker 18.45 från Hallsberg och är framme i Nässjö på natten nån gång och sen sover vi i Nässjö. Sen bär det av hemåt igen på morgonen vid 6-7 och framme i Hallsberg 14.15. Blir en ganska lång tur. Ska försöka ta med mig kameran och fota så ni kan få se hur det ser ut inifrån förarhytten både på natten och på dagen. Får se om det dyker upp några sådana bilder imorgon. :)

Som ni kommer märka så är det ganska komplicerat att köra tåg, med en massa regler, signaler och tavlor som man måste kunna. Har fått en hel del kommentarer som tex:
- "Ska det vara så svårt att köra tåg, ni har ju en räls att följa, ni kan ju inte gärna köra fel" 
- "Det är väl bara att gasa och bromsa när man kör tåg, ska det behöva ta 55 veckor för att lära sig det"

Men, det är INTE bara att gasa och bromsa och följa rälsen....:) Det kommer ni att märka.

För er som är lite mer intresserade ska jag försöka förklara ännu en signalbild. Igår pratade jag om "kör, vänta kör" som är en väldigt vanlig signalbild och som man helst vill se hela tiden så man kommer fram fort...Men ibland får man den här signalbilden: "kör, vänta stopp" och då gäller det att börja bromsa antingen direkt eller vid orienteringstavlan (se längre ner) som ibland finns före vissa signaler som saknar en fristående försignal (kommer en annan dag). När man är vid signalen och det INTE finns någon orienteringstavla (eller tilläggstavla som det står ett annat meterantal på) så har man 1000 meter kvar till signalen som visar stopp. Och det är vad som behövs för att bromsa ett tåg. Helst ska man bromsa innan signalen också, för det kan behövas en längre sträcka att bromsa ett tåg än 1000 meter. Sen har vi ju nåt som kallas för ATC- Automatic Train Control inom järnvägen. Det tänker jag ta upp närmare någon annan dag, men i ATC:n kan man få upp en varning om att man har vänta stopp mycket tidigare än man ser signalen.

kör vänta stopp
"Kör, vänta stopp"
Orienteringstavla h-signal
"Orienteringstavla för huvudsignal"

Så här glad kan man vara....:)

Kategori: Tåg

Jag kör lok

Så här glad var jag första gången jag satt vid spakarna på ett lok. En RC4:a som vi fick köra 50 meter fram och tillbaka på bangården i Hallsberg. Detta var i maj-06.

Jag, en bloggare?!

Kategori: Introduktion

Jepp, då har jag också skaffat mig en blogg. Fick en påtryckning igår om att jag skulle börja skriva blogg och då främst om tåg och hur det är att vara lokförare. Så jag faller väl för trycket...:)

Jag studerar till lokförare i Hallsberg och har nu avverkat halva tiden av 55 veckor. Är ute på min första praktik och kör godståg på Green Cargo i Hallsberg. De första två veckorna av praktiken har varit intensiva, mycket att lära sig. Har hunnit med resor till Borlänge, Stockholm, Nässjö, Göteborg, Halmstad och Avesta/Krylbo. Nästa vecka blir det resor till Gävle, Halmstad, Norrköping, Nässjö och Mariestad. Ska hädanefter ta med mig kameran ut och försöka fota lite roligt utefter järnvägen. Inte alla som vet hur det ser ut där framme som lokföraren sitter. Vi har ju trots allt en aning bättre utsikt än vad resenärerna har....

Dessvärre innebär ju jobbet som lokförare att man då och då kör på dels djur och dels (som jag hoppas ska dröja länge innan det händer..) människor. Jag körde på ett litet rådjur förra veckan och det var en obehaglig upplevelse men någonting jag får lära mig att leva med...

Tänkte lära alla en av de vanligaste signalbilderna som finns på järnvägen idag: "Kör, vänta kör" och ser ut som på bilden. Den innebär precis som det står, att signalen du ser nu är i kör och nästa signal kommer också att vara i kör. Allt för att man ska hinna bromsa i tid, om signalen inte skulle visa att nästa signal visar kör utan stopp.
Kör, vänta kör

Och förresten, solkurva, som jag valde att ha som adress är en vanligt förekommande företeelse på järnvägen under sommaren när det är varmt.  Den uppstår när rälsen utvidgar sig på längden av värmen och då blir det en kurva på rälsen och den kan göra att tåg spårar ur lättare. Läs mer här om solkurvor och hur de uppstår.