Svar på lite frågor som uppkommit här på bloggen
Kategori: Tåg
Tar fram lite frågor som uppkommit på bloggen den senaste tiden, så att fler kan läsa dem.
Fråga: Är det alltid hotell och vilken standard är det isf? Är det så man bara längtar hem eller är det helt ok?
Svar: Det beror helt på vart man jobbar någonstans och vilken grupp man hamnar i. Men säg att det normala är ca 1-2 övernattningar per vecka. Ibland är det fint hotell med fin frukost (om man hinner äta den...annars får man frukostpåse) eller också kan man hamna på överliggningen i Hagalund och då är det ett enkelt rum med toa och dusch på rummet, helt ok, men där längtar man nog mest hem. :)
Oftast så har man ju bara kanske 7 timmar på den orten och då är det ju bara att stupa i säng och sen upp tidigt...Så man hinner ju oftast inte njuta så mycket av hotellrummen.
Tidiga morgonar (4-5) och oregelbundna arbetstider är något man måste vänja sig vid som lokförare.
Fråga: När man går utbildningen och är på väg att börja söka jobb... Kan man då få reda på vilka olika sträckor man kommer få köra beroende på vilken ort man är stationerad i?
Svar: Ja, om du vet var du vill jobba så kan man ta reda på vilka sträckor som just den åkstationen åker på. Det ändras lite från varje tidtabell men det är inte mycket.
Fråga: Om man jobbar på SJ. Får man då åka gratis med dom till och från arbetet, eller är det som för alla andra som pendlar? Att man får köpa årskort alltså.
Svar: Man behöver inte betala för att åka till jobbet med SJ om du jobbar på SJ. Alla anställda på SJ har något som heter Privatresekort som kostar 800:- om året. Då får du åka så mycket du vill, även privat. Vissa avgångar brukar vara förbjudna att åka på men åker man i uniform så är det aldrig några problem, bara att sätta sig i 1:a klass. Så till viss del får du ju betala en liten summa för privatresekortet men 800:- om året är ju helt ok tycker jag. :)
Fråga: Vilka olika lok får man lära sig under utbildningen?
Har det med att göra vilken operatör man kommer jobba hos eller får man lära sig alla som körs med i Sverige?
Svar: Under KY-utbildningen så får man utbildning på RC-lok och T44, åtminstone fick vi det i Hallsberg. Vet inte hur de har det på andra utbildningar.
När du sedan blivit anställd av en operatör så får du lära dig de fordon som just de kör. Jag kommer att få lära mig 4 olika tågtyper hos SJ: RC, Regina (X50), dubbeldäckaren (X40) och X12. Men jobbar man för ex. Hector Rail så får du lära dig deras olika lok. Så vilka lok du får lära dig beror alltså på vilken operatör du blir anställd av senare.
Fråga: Bara en fråga, kan du ge exempel på hur ditt schema ser ut? Är bara allmänt nyfiken vilka tider man kan tänkas jobba som lokförare. Dessutom kan du ge en fingervisning om vad ingångslönen i Sverige ligger på?
Svar: Visst kan jag ge exempel på hur mitt schema ser ut. Kan ta den här veckan som exempel:
Måndag: 4.36-10.23
Tisdag: Ledig
Onsdag: 17.06-23.06
Torsdag: 17.06-23.06
Fredag: 12.06-18.32
Lördag: 7.28-16.37
Söndag: 9.28- 18.32
Sen jobbar man varannan helg, iallafall på SJ. Det är mycket oregelbundna tider och tidiga mornar, den här veckan har jag tur som bara har en tidig morgon...Men fördelen är ju att man är ledig mitt i veckorna.
Ingångslönen på SJ är förnärvarande 22.500 men kommer att höjas i höst. De börjar förhandlingar 1 september och de hoppas kunna höja slutlönen (25.400 efter 4 år) med ca 3000:- i månaden.
Du kan ju få högre lön på andra företag, tror att Arriva nere i Skåne ligger på ca 25.000 i ingångslön. Det gör även Arlanda Express och Citypendeln i Stockholm. Green Cargo har ungefär samma ingångslön som SJ medan Hector Rail tror jag ligger på 23-24.000 någonting...