Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Svar på lite frågor som uppkommit här på bloggen

Kategori: Tåg

Tar fram lite frågor som uppkommit på bloggen den senaste tiden, så att fler kan läsa dem.

Fråga: Är det alltid hotell och vilken standard är det isf? Är det så man bara längtar hem eller är det helt ok?

Svar: Det beror helt på vart man jobbar någonstans och vilken grupp man hamnar i. Men säg att det normala är ca 1-2 övernattningar per vecka. Ibland är det fint hotell med fin frukost (om man hinner äta den...annars får man frukostpåse) eller också kan man hamna på överliggningen i Hagalund och då är det ett enkelt rum med toa och dusch på rummet, helt ok, men där längtar man nog mest hem. :)
Oftast så har man ju bara kanske 7 timmar på den orten och då är det ju bara att stupa i säng och sen upp tidigt...Så man hinner ju oftast inte njuta så mycket av hotellrummen.
Tidiga morgonar (4-5) och oregelbundna arbetstider är något man måste vänja sig vid som lokförare.


Fråga:
När man går utbildningen och är på väg att börja söka jobb... Kan man då få reda på vilka olika sträckor man kommer få köra beroende på vilken ort man är stationerad i?

Svar: Ja, om du vet var du vill jobba så kan man ta reda på vilka sträckor som just den åkstationen åker på. Det ändras lite från varje tidtabell men det är inte mycket.


Fråga:
Om man jobbar på SJ. Får man då åka gratis med dom till och från arbetet, eller är det som för alla andra som pendlar? Att man får köpa årskort alltså.

Svar: Man behöver inte betala för att åka till jobbet med SJ om du jobbar på SJ. Alla anställda på SJ har något som heter Privatresekort som kostar 800:- om året. Då får du åka så mycket du vill, även privat. Vissa avgångar brukar vara förbjudna att åka på men åker man i uniform så är det aldrig några problem, bara att sätta sig i 1:a klass. Så till viss del får du ju betala en liten summa för privatresekortet men 800:- om året är ju helt ok tycker jag. :)


Fråga:
Vilka olika lok får man lära sig under utbildningen?
Har det med att göra vilken operatör man kommer jobba hos eller får man lära sig alla som körs med i Sverige?

Svar: Under KY-utbildningen så får man utbildning på RC-lok och T44, åtminstone fick vi det i Hallsberg. Vet inte hur de har det på andra utbildningar.
När du sedan blivit anställd av en operatör så får du lära dig de fordon som just de kör. Jag kommer att få lära mig 4 olika tågtyper hos SJ: RC, Regina (X50), dubbeldäckaren (X40) och X12. Men jobbar man för ex. Hector Rail så får du lära dig deras olika lok. Så vilka lok du får lära dig beror alltså på vilken operatör du blir anställd av senare.


Fråga:
Bara en fråga, kan du ge exempel på hur ditt schema ser ut? Är bara allmänt nyfiken vilka tider man kan tänkas jobba som lokförare. Dessutom kan du ge en fingervisning om vad ingångslönen i Sverige ligger på?

Svar: Visst kan jag ge exempel på hur mitt schema ser ut. Kan ta den här veckan som exempel:
Måndag: 4.36-10.23
Tisdag: Ledig
Onsdag: 17.06-23.06
Torsdag: 17.06-23.06
Fredag: 12.06-18.32
Lördag: 7.28-16.37
Söndag: 9.28- 18.32
Sen jobbar man varannan helg, iallafall på SJ. Det är mycket oregelbundna tider och tidiga mornar, den här veckan har jag tur som bara har en tidig morgon...Men fördelen är ju att man är ledig mitt i veckorna.
Ingångslönen på SJ är förnärvarande 22.500 men kommer att höjas i höst. De börjar förhandlingar 1 september och de hoppas kunna höja slutlönen (25.400 efter 4 år) med ca 3000:- i månaden.
Du kan ju få högre lön på andra företag, tror att Arriva nere i Skåne ligger på ca 25.000 i ingångslön. Det gör även Arlanda Express och Citypendeln i Stockholm. Green Cargo har ungefär samma ingångslön som SJ medan Hector Rail tror jag ligger på 23-24.000 någonting...





Kommentarer

  • Joakim säger:

    Man skall nog också ha i åtanke att överliggningarna, tiderna och schemaläggningen skiljer sig ganska mycket åt från företag till företag, och till och med mellan olika stationeringsorter inom samma företag.
    De som har minst överliggningar är naturligtvis pendeltågsoperatörerna -Arriva i Skåne, Stockholmståg och Arlanda Express i Stockholm o s v. På Stockholmståg t ex finns det inga "riktiga" överliggningar alls, utan bara kortare perioder på 2-3 timmar vid någon ändstation under natten, eller i någon av pendeltågsdepåerna. Vill man sova hemma i sin egen säng och kanske rent utav se sin familj är det alltså de företagen man skall satsa på.
    På godssidan är det mycket vanligare med långa turer och många överliggningar. Du kan alltså komma att vara hemifrån bra mycket mer än de 36 timmar som är din arbetsvecka. Alla turer är dock inte långa två- och tredagarsturer, det finns naturligtvis kortare turer också, där du kommer hem samma dag.
    Å andra sidan så får du ju komma runt mycket mer i landet och se dig om, många tycker att det är mer variation i körningen, och det blir betydligt mer pengar i form av rörliga tillägg (OB, traktamente o s v). Generellt kan man säga att godsförare jobbar på mer knäppa tider än persontågsförare, men jobbar å andra sidan färre helger och röda dagar.
    Vad gäller företagen som kör fjärrtåg med resande, t ex SJ AB, Tågkompaniet, Veolia m fl, så varierar det naturligtvis väldigt mycket där också. Generellt kan man väl säga att de ligger någonstans mellan godsföretagen och pendeltågsföretagen. T ex SJ AB i Stockholm kör betydligt längre sträckor och har fler överliggningar än vad SJ AB i Eskilstuna har. Flera av persontrafiksföretagen, t ex SJ AB, har en 38-timmars arbetsvecka, i och med att de inte jobbar så mycket natt, vilket kan vara värt att hålla i minnet.
    Det skall kanske tilläggas att all tid på en bortastation inte är fullt betald -tumregeln är att om uppehållet överstiger ett par-tre timmar, så blir det kvartstid -den betalas med en fjärdedel. Är bortavaron över ett visst antal timmar i ett sträck, och du har ett
    överliggningsrum, så är det t o m så att tiden mellan 22:00 och 06:00 är helt obetald -du antas ändå ligga och sova vid den tiden.
    Till sist, ett exempel på en arbetsvecka från ett stort och grönt godstrafikföretag, någonstans i Sverige ;-) :
    Lördag: Ledig
    Söndag: Ledig
    Måndag: 20:00 - överliggning i Sundsvall
    Tisdag: Sundsvall - 20:53
    Onsdag: 09:45 - överliggning i Hallsberg
    Torsdag: Hallsberg - 08:04
    Fredag: Ledig
    Lördag: 05:33 - 14:16
    Söndag: 13:44 - Göteborg / Sävenäs
    Måndag: Sävenäs - 01:03
    På dessa turer gör man ganska mycket olika saker: Naturligtvis en hel del tågkörning, både av snabba och korta posttåg och långa, tunga och långsamma godståg, men också klargörning av lok, bromsprova vagnar, växla om vagnar från en plats eller ett tåg till ett annat, ställa av lok, passresor, d v s man reser från en plats till en annan som en vanlig passagerare på ett resandetåg, och naturligtvis litet rast, vila och överliggning.
    Hoppas att min lilla utvikning till Marias inlägg var av intresse!
    /Joakim

    2007-09-15 | 23:02:52
  • Oskar säger:

    Jätteintressant inlägg av er båda.
    Hur lång tid innan får man sitt schema?

    2007-09-17 | 22:27:45
  • Joakim säger:

    Schemaläggningen varierar från företag till företag.
    De flesta bolag har något som kallas för "fasta listor" eller "fasta grupper". Det betyder att du har en grupp av turer, som ligger utlagda i ett schema, tillsammans med dina fridagar. Ofta är det upplagt så att schemat går runt på fyra eller sex veckor. Veckoarbetstider, andel nattarbete o s v beräknas som ett genomsnitt över denna period, så det kan mycket väl vara så att du jobbar t ex 48 timmar en vecka, och bara 22 timmar en annan vecka.
    Oftast har man sedan en "sökning", eller ett "gruppval" en eller två gånger om året, där alla på en stationeringsort får välja de grupper de helst vill ha, och den som har längst anställningstid (anciennitet) har första tjing.
    Går du på fasta grupper, vet du alltså i princip hur du jobbar och är ledig varje dag under året som kommer, eller i alla fall under den tidtabellsperiod som är innan nästa gruppval/sökning.
    En del bolag, t ex pendeln i Stockholm, har något som kallas "riktade grupper". Det är grupper där alla turer är lika varandra på något vis, t ex bara tidiga morgonjobb, eller bara jobb som börjar och slutar i Södertälje. Populärt för de som har särskilda önskemål!
    På företag med "fasta listor" brukar det också finnas något som kallas för "skubben", eller "vikariat", och det är oftast där man hamnar som ny förare. Du har då inga fasta turer utlagda, utan bara ett preliminärt schema som anger var dina fridagar ligger, och dina ungefärliga arbetstider ("natt", "tidig morgon") o s v. Dina faktiska turer får du oftast inte reda på förrän några dagar innan. Oftast får du då ett s k "tidsförskjutningstillägg" som kompensation för att du inte har fått reda på dina arbetstider innan, som kan bli några tusenlappar i månaden ibland. Å andra sidan kan det ju vara svårt att ha någon form av socialt liv under sådana omständigheter
    Green Cargo har ett system som kallas för SÖM, som fungerar litet annorlunda. I princip har man inga fasta listor, utan varje förare får ett helt nytt schema utrullat för varje fyraveckorsperiod, och som
    meddelas två veckor innan perioden börjar.
    Inför varje utrullningsperiod gör registrerar man sina eventuella önskemål i ett datasystem och poängsätter dem för att prioritera mellan dem. Jag kan t ex ange att jag absolut inte vill ha turer som börjar mellan klockan 01:00 och 05:00, helst inte vill ha turer till Göteborg, och jättegärna vill ha turer till Sundsvall. När varje schemautrullning sedan görs, försöker datasystemt i möjligaste mån ta hänsyn till dina önskemål. I datasystemet kan du även flytta fridagar o s v, men du har alltid en s k "fast fridagsnyckel", som visar vilka dagar under året du är garanterat ledig.
    SÖM-systemet fungerar väl sisådär. Ett problem är att det är litet krångligt att använda, och det är lätt att oavsiktligt göra sökningar som tar ut varandra. Det kan också vara svårt att planera sitt liv utanför jobbet, eftersom man inte riktigt vet hur man jobbar och när. Å andra sidan kan man, om man tänker till litet och har litet tur, faktiskt få ganska bra utfall av sina sökningar, och man får ju mer variation i körningen på det här viset.
    En del företag, t ex bemanningsföretagen som hyr ut lokförare och de företag som arbetar med infrstruktur och banunderhåll, har ett system med "packade turer" eller "sju-sju", där du jobbar intensivt i en period, för att sedan vara ledig en längre sammanhängande period. Det är vanligt med att man jobbar 7 eller 8 dagar i sträck, för att sedan vara ledig 7 eller 6 dagar i sträck. Under arbetsperioden kan det vara väldigt intensivt, eftersom man i princip skall jobba två veckors arbetstid på en vecka. Framförhållningen med schemaläggningen kan variera högst betydligt. Ibland är man på samma jobb eller uthyrd till samma företag flera månader i sträck, ibland ringer telefonen på lördag kväll och du får reda på att du skall vara i Gällivare på måndag morgon.
    Hoppas att det här var till någon nytta för dig, Oskar!
    /Joakim

    2007-09-21 | 11:51:04
  • Oskar säger:

    Jättebra.
    Tack så mycket för ditt uttömmande svar :)

    2007-09-24 | 14:23:54
  • nicklas säger:

    Med privatresekortet får man åka hur mycket man vill dock inte till och från arbetet. Det är faktiskt förbjudet. Alltså, även de som jobbar på SJ och pendlar måste köpa vanligt månadskort.

    2008-01-24 | 21:49:37
  • Henke säger:

    öööö det är ju inte riktigt sant att man får åka gratis med tåg till jobbet, det är därför som det heter privatresekort. Att man sedan kan göra det är en helt annan sak

    2008-01-29 | 21:33:33
  • Per K säger:

    Angående privatresekortet: Det kostar väl inte bara 800:- om året eftersom du får betala en summa för varje resa... 35:- tror jag...

    Bra blogg annars!

    2008-03-28 | 13:59:16

Kommentera inlägget här: