Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

HLR och brandövning i Hagalund

Kategori: Tåg

Igår var jag på utbildning i Hagalund. En väldigt nyttig utbildning faktiskt, till skillnad från vissa andra utbildningar man varit på...Hjärt och lungräddning samt brand hette utbildningen idag.

Så nu kan jag rädda livet på folk som får hjärtstopp, lägga folk som är medvetslösa i stabilt sidoläge, känna igen tecken på stroke, släcka små bränder, använda brandfilt m.m... Saker som man kan ha nytta av i jobbet men även privat.

Vi fick även lära oss att använda en hjärtstartare som ju har blivit vanligare och vanligare. Vi kommer att få ut hjärtstartare på tågen under 2012.

Lite bilder från brandövningen:


Med kolsyresläckare måste man gå nära branden, ca 1 meter.


Här är det tomt, förr var det liv och rörelse i de här lokalerna...



Kommentarer

  • Fredrick Gladh säger:

    Fasen va jag blir sugen på att utbilda mig nu. När man ser hur fint det kan vara på spåren :)

    Har de senaste dagarna verkligen tagit reda på mycket om hur det går till att plugga till lokförare osv. Men skulle vilja snacka med någon som jobbar som lokförare och som kanske kan guida mig lite :) Du har ju liksom gått igenom allt redan :)Får man ha med sig besökare i hytten? Tänkte så man kunde åka med någon gång och kanske se lite hur det är och så. Jag vore väldigt tacksam om vi kanske kunde ha lite mejlkontakt eller så? Om det är okej :) Tack på förhand / Fredrick

    2011-11-20 | 17:51:21
  • Fredrick Gladh säger:

    Min adress [email protected]

    2011-11-20 | 17:52:35
  • Gabbe säger:

    Hej!



    Trevlig blogg och kul att läsa om ditt arbete. Har sökt SJ förarutbildning nu så får vi se vad som sker. Jobbat som tågvärd innan på Stockholmståg.

    Hoppas på fortsatt uppdatering!

    // Gabbe

    2011-11-23 | 15:35:17
  • Carl säger:

    Hej!



    Hur ofta brukar SJ starta lokförarutbildningar? Missade ansökan som skulle varit inne nyligen då jag har haft tankarna i andra studier :(. Intressant att läsa din blogg :)

    2011-11-29 | 19:39:00
  • Maria säger:

    För ett par år sedan så startade SJ två lokförarutbildningar om året, men nu har de haft uppehåll ett tag och detta är den första på ett par år. Vet inte om de kommer att starta fler just nu, det beror på om de behöver mer folk någonstans...

    2011-12-01 | 21:34:22

Kommentera inlägget här: