Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Snö

Kategori: Tåg

Idag kom så den första snön. Jag ska jobba ett kort pass i eftermiddag, köra en Regina fram och tillbaka till Sala. Jag hoppas att allt flyter på som det ska idag. Såg att det var ett stort signalfel vid Stolpstugan (på stambanan mellan Flen och Katrineholm.) som skulle innebära förseningar hela förmiddagen för de tåg som passerar...

Igår var jag på en beredskapsövning på SJ Service Academis nya anläggning i Hagalund. Där finns det en vagn med perrong och banvall med makadam så man kan öva på evakueringar. Jag fick spela en mamma med en åttamånaders bebis..

Visst, det är en jättefin anläggning och övningen var bra, men det går aldrig att komma så nära som det är i verkligheten. Men det är ju bra att Sj anstränger sig för att öva inför sådana situationer iallafall. Några som borde ha varit med på övningen är ju Trafikverket, men de hade inte svarat på inbjudan än...

Här kommer lite bilder:


Ännu ett gammalt lok i Hagalund. Kan det vara en TMY kanske?
Dessa lok blir en allt mer vanlig syn ute i Hagalund och på spåren. Små bolag som köper in gamla lok för att köra några sträckor med.


Så här såg fordonen ut förra vintern, blir det en repris i vinter?

Kommentarer

  • Omlopparen säger:

    Jag var på hlr- och brandövning i Hagalund för ett par veckor sen. Det var en mycket bra övning med två väldigt duktiga och entusiasmerande brudar, roliga och energiska. Dessutom skadar det absolut inte med repetition ibland.



    MEN, jag kommer ju från Göteborg och man undrar verkligen om det ska vara nödvändigt för folk i hela landet att behöva åka till Stockholm för att brandöva, det borde man kunna göra på vilken närbelägen brandstation som helst.



    Jag förstår att den övningen du gjorde (och liknande) kanske bäst övas i Hagalund där man byggt upp hyfsat autentiska miljöer, det kanske inte bara är att slänga ihop något sådant var som helst, men brand...???



    Men, men, nu när SJ satsat en hel del på Service Academy Center så måste man väl utnyttja det. Jag tvivlar dock starkt på att det lönar sig. Min t/r-biljett kostade ca 3000 kr, pengar som dom kunde fått in från betalande resenärer istället.



    För övrigt får vi hoppas att det blir en likadan vinter som förra året, dels för att jag tycker om när det är mycket snö på vintern, dels för att se om alla åtgärder SJ vidtagit hjälper eller om det bara är tomt prat och om det blir lika mycket kaos som förra vintern. (Det som SJ kan hjälpa alltså.)

    2010-10-23 | 23:17:44
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/kvinnligamuskler
  • Emma säger:

    Hej igen!

    Det var jag som skrev för några dagar sedan och undrade om du visste var jag kanske kunde höra av mig om att få åka med en tur. Jag förstår om du inte har tid att gräva i det men har du hört något som kan vara till hjälp så blir jag glad :)

    Trevlig helg!

    2010-10-29 | 18:02:58
  • kristoffer säger:

    Alla som får kliva in i en tågförarhytt måste vara överlyckliga!



    Gud så roligt det skulle vara :)



    Maria, kör du till gbg någon gång, o passerar Trollhättan? Kanske nu på Torsdag?

    2010-11-02 | 11:42:39
  • Maria säger:

    Jag kör till Göteborg men inte via Trollhättan. Vi kör de sk. raktågen mellan Stockholm och Göteborg. De går via Södertälje, Katrineholm, Hallsberg, Skövde, Alingsås ner till Göteborg.

    2010-11-02 | 12:00:19
  • Maria säger:

    Emma: Vart bor du någonstans?



    Om man ska åka med en lokförare en dag så krävs det en massa hyttillstånd för dig samt att man måste åka med en lokförare som har befogenheter att ha med personer i hytten, tex. en instruktör. För att få ett tillstånd och för att få chans att åka med så måste man prata med den trafiksäkerhetsansvarige för det område där du vill åka med. Så, min fråga, vart bor du i Sverige? Ge mig även din email så att jag kan skicka ett mail till dig.

    2010-11-05 | 22:49:20

Kommentera inlägget här: