Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Jour 5.00-12.00

Kategori: Tåg

Blev jobb mellan 5.00 och 14.06 istället.. 2 timmar övertid in i tidbanken. :)

Det är en av nackdelarna med detta jobb, att man aldrig riktigt vet när man kommer hem.

Om man sitter jour/reserv (vilket innebär att man sitter på stationen beredd att göra i princip vad som helst ex. ta en hel tur som någon sjukskrivit sig ifrån, köra ett tåg där det saknas en förare av någon anledning, hämta ett tåg någonstans, åka dörrstängare, agera stationsvärd vid stora trafikstörningar m.m.) så kan man bli utskickad längre än vad jourtiden först anger. Man kan till och med bli skickad på en överliggning trots att man räknat med att komma hem till kvällen...jobbigt om man har barn att hämta på kvällen. Men man har rätt att säga nej, ibland.

Man kan fastna på linjen med ett trasigt tåg i flera timmar och på så sätt bli försenad hem.

Sista tåget som man skulle haft hem kan vara inställt av någon anledning och då får man antingen ta taxi hem eller vänta på nästa tåg.

I februari (ni vet ju alla hur det var i vintras, en aning motigt för tågtrafiken) var jag på den årliga utbildningen i JTF (Järnvägens Trafik Föreskrifter) i Stockholm. Och missade precis 17.25 tåget mot Eskilstuna. Begav mig mot den stora informationstavlan i centralhallen och fick beskedet "Inställt" på resterande tåg mot Eskilstuna den kvällen...Där stod jag och ett antal tusen resenärer, förvirrade och uppgivna. Jag skulle tillbaka till Stockholm dagen efter för fortsättning på kursen, så jag ringde och bad om ett hotellrum och fick det. Men hur det gick för alla dessa stackars pendlare den kvällen vet jag inte. För det var ett sånt snöoväder så det gick väl knappt att köra några bussar heller...

Apropå vintern så står termometern just nu på -1 grad hos mig. Nu är vintern på väg med stormsteg. Och jag har delade känslor för det här med vinter, privat älskar jag att åka längdskidor och ser gärna att det kommer så mycket snö så att det blir fina spår. Har aldrig åkt så mycket skidor som förra vintern. Privat vill jag ha en vinter med en halvmeter snö och -5 grader.

Men när det gäller jobbet så är det....inte alls lika roligt med snö och kyla. Ser helst en vinter med barmark och +5 grader. I vintras var det verkligen inte så roligt att vara lokförare vissa dagar.
Kommer jag hem idag? Hur många dörrfel kommer jag att få idag? Kommer jag att få varmgångslarm vid Björnkulla idag igen? Har det frusit fast något fordon på bangården? Några fastfrusna bromsar på loktåget denna morgon?

Har jag sagt att jag åker till Gran Canaria den 24 november? Sol och värme, och ingen snö och kyla. :)

Nä, nog med en massa tråkig text. Här kommer lite bilder från järnvägen istället! :)


Gammalt lok på bangården i Hagalund.


Veolias nattåg med med Hectorlok inne i vagnhallarna i Hagalund. Detta lok får endast gå i 130 km/h.


Ännu fler gamla lok uppställda i Hagalund. Dessa används av SKÅJ- Stockholms kultursällskap för ånga och järnväg.


Tidig morgon på bangården i Eskilstuna. Min X40 till höger och ett långt godståg till vänster.


Blivande fotbollsstadion i Hagalund. Just nu en enorm byggarbetsplats.

Kommentarer

  • Emma säger:

    Hej!

    Jag är lite nyfiken på lokföraryrket och hittade din blogg! Vet du möjligtvis om det finns någon möjlighet att få åka med en lokförare en dag för att få lite inblick i arbetet? Finns det någon man kan ringa?

    Tack på förhand! /Emma

    2010-10-19 | 15:48:13
  • Jonas säger:

    Hej, Vilken underbar blogg...

    Har en vän som utbildat sig till lokförare och vill inget hellre än att komma igång. Han står idag och harvar i en butik där han vantrivs något otroligt.

    Om du vet någon i branschen eller har något annat tips så mottar jag detta varmt.



    Återigen, en ovanligt ovanlig bra blogg :)

    2010-10-21 | 23:07:56
  • Maria säger:

    Vad kul att du vill bli lokförare!



    Jag ska höra mig för om möjligheten att åka med en lokförare en dag.



    Oj, just nu är det ju lite svårt med lokförarjobb Jonas. Och det är väl det din vän har fått känna av. Men jag tror att det ändå är ett bra jobb och det är mycket pensionsavgångar inom de närmsta åren. Jag antar att han sökt jobb hos alla de operatörer som finns. Vart bor han? Nere i Skåne finns det många alternativ som ex. Arriva, DSB First (här kan man lämna en intresseanmälan: http://www.dsbfirst.se/jobba_hos_oss.asp)

    2010-10-22 | 09:50:16

Kommentera inlägget här: