Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

RC3 från Göteborg

Kategori: Tåg

Sist jag körde till Göteborg så fick jag en RC3 på vägen hem. Jag hade inte varit uppe i en RC3:a på över tre år så lite nervös var jag allt när jag gick ut till mitt tåg på spår 5 i Göteborg. Jag försökte hitta alla knappar som kan vara väsentliga och jag kollade så att jag fick igång allt. Det svåraste att hitta var handbromsen som sitter inne i maskinrummet. Jag gick ett varv och såg den inte, men på andra varvet hittade jag den till slut...:)

Här kommer lite bilder och film från min resa med RC3:an från Göteborg.


Så här ser hytten ut på en RC3. Tagen på spår 5 i Göteborg.


D3-ventilen som man bromsar med.




Film tagen vid Jonsered Östra, norr om Göteborg den 28/10-2010.

Kommentarer

  • Carl-Johan säger:

    Varför sitter handbromsen i maskinrummet? Hur får du då tåget att stå still innan du hunnit lägga i den?

    2010-11-02 | 19:38:25
  • Maria säger:

    Handbromsen fungerar som en parkeringsbroms, den sätter man till när tåget står still som en extra broms. Om man ska lämna ett tåg vid perrong så sätter man alltid till parkeringsbromsen eller som på en RC3:a handbromsen.



    För att bromsa så har man en sk. tågbroms, en luftledning går genom hela tåget och när man sänker trycket med tågbromsen inne i hytten så går bromsen till på alla vagnar. Sen har man även en lokbroms, som bara bromsar loket. Men den använder man bara om man kör med bara loket eller efter att man stannat vid en plattform. På den mittersta bilden ser du en bild på tågbromsen och lokbromsen. Tågbromsen är den översta och lokbromsen den med en vit knopp på.

    2010-11-03 | 13:16:46
  • Viktor säger:

    Ahh ett riktigt lok!

    2010-11-03 | 14:48:05
    Bloggadress: http://dagensmusiktips.nu/
  • kristoffer säger:

    Ett härligt tåg :)



    Måste fråga dig, när jag var på väg från Trollhättan till Göteborg då satt jag på perrongen och väntade på ett intercity tåg. Efter en stund så kom tåget och jag tyckte det gick väldigt fort, tåget fortsatte förbi perrongen och alla blev helt hysteriska. Sen kom det ett utrop i högtalaren att lokföraren inte fick stanna :S, kan ni få order på att inte ni får stanna?



    Som tur var så backade tåget tillbaka till oss, det var inte många glada miner då :)



    Har det hänt att du missat en station? Stationen i trollhättan är ju belyst och det är ingen liten station så tycke det var konstigt att han missa den.

    2010-11-05 | 15:17:16
  • Emma säger:

    Hej igen!

    Tackar så hemskt mycket för att du lagt er tid på att ta reda på svar! Jag bor i Linköping. Min mail: [email protected]

    2010-11-11 | 10:00:07
  • Christel säger:

    Hej Maria ! Kanske du kan hjälpa mig ? Kul o läsa i din blogg förresten om tågen. Tänkte hjälpa min son med att leta utbildningar då hans största dröm är just tågförare.Det är svårt och tar lång tid att komma in på SJ:s utbild och många många sökande, TCC som oxå ordnar utbild har han provat han visste dock inte att man endast hade 2 chanser i förtesten så han "slarvade" bort det ena till ingen nytta..Man kan väl inte bli spärrad för all framtid utan att ens lämna in sina betyg.. Tänkte att du som verkar inom yrket kanske vet, tycker att det e en enda stor djungel när man börjar leta..Vore väldigt tacksam för din hjälp om du hinner, kan och vill.. Kör fint och ha det gott../Christel. (Lämnar min email adress om i fall att...)

    2010-11-22 | 14:56:49
  • Maria säger:

    Att man bara skulle ha 2 chanser i testen visste jag inte...Det trodde jag inte. Jag har för mig att det i min kurs (jag gick hos TCC i Hallsberg) fanns de som hade försökt mer än 2 gånger innan de kom in. Men det kanske de har ändrat nu. Aha, tittade lite på TCC:s hemsida och de har tydligen ändrat det sen jag gick där. Han har alltså gjort ett av förtesten redan och missat det?



    Just nu tror jag inte att SJ ordnar egna utbildningar, men det kan bli aktuellt inom ett år eller två då det är mycket pensionsavgångar inom de närmsta åren.

    2010-11-23 | 09:19:36
  • kristoffer säger:

    Hej Maria! Lite mer bloggande kanske? :-D



    Jo jag har en fråga, när du ex. Kör streckan gbg-sthlm, den resan tar ju typ 4 timmar. Hur gör du om du måste gå på toa? Som jag har hört så finns det en toa inne i hytten på alla tåg, stämmer det?



    Ha det bra för en snöigt Göteborg!

    2010-11-26 | 15:05:41
  • Maria säger:

    Hej!



    Har varit på semester på Gran Canaria i en vecka så jag har inte kört tåg på över 2 veckor nu, så skönt så. :)



    Om man kör ett RC-lok från Stockholm till Göteborg så får man passa på att gå på toa de få gånger man stannar. Det finns toa i vagnarna men inte i loket. Det kan bli väldigt jobbigt ibland då vi inte har så många stopp, mellan Skövde och Södertälje är det ca 2 timmar, blir man kissnödig där så får man se till att knipa. :)

    2010-12-02 | 14:14:13
  • Nils Melander säger:

    Härlig läsning, trevlig blogg!



    Jag, som är en stor tågentusiast, hade sommarjobb på Sävenäs lokstation några somrar mot slutet av 1970-talet, och rätt efter midsommaren 1979 fick jag faktiskt lov att sitta framme hos lokföraren sträckan Göteborg – Hallsberg, en helt fantastisk upplevelse.



    Det gick rykten om att chefen på Sävenäs en gång lär ha kört förbi en stoppsignal i Sparreholm, fick jag höra av en annan förare, som jag träffade i Hallsberg samma sommar. Jag har flera trevliga minnen från den tiden och om du är intresserad kan jag nästa gång berätta när jag 1980, fastän jag inte hade behörighet, fick närmast order om att köra ett resandetåg från Hallsberg, åtminstone till Katrineholm, pga platsbrist på spåren i Hallsberg.



    För att inte tala om den påkörda älgen i Baggetorp, som en chefsperson i Hallsberg trodde jag hade kört på.

    2011-03-24 | 14:34:25
  • Mats säger:

    Lokförare verkar vara ett trevligt yrke men får man inte ha någon musik där i hytten? Lite ensamt och tyst ju, lite musik hade kanske kunna liva upp.

    2011-10-30 | 15:15:10
  • Simon Bertilsson säger:

    Mats: Jo, visst får man ha musik medan man kör. Dock är det tyvärr inte alla fordon som har stereo i hytten.



    Maria: Intressant och rolig blogg du har! Jag utbildar mig just nu i Mjölby och är färdig i maj. Fram tills dess och till nästa LIA får jag hålla mig till godo med att läsa bloggar som den här. Tågkörarabstinensen är stor... :)

    2011-12-07 | 18:03:48
    Bloggadress: http://simonbertilsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här: