Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Körplan, X12, Hagalund, m.m.

Kategori: Tåg

Här kommer lite diverse bilder som jag knäppt de senaste dagarna som jag jobbat. Har faktiskt gått lite bättre att jobba de senaste dagarna när det kom lite mildväder. Det märks att både banan och fordonen mår bra av lite plusgrader...


En ganska ovanlig syn de senaste veckorna, en körplan mellan Eskilstuna-Arboga...De flesta tågen har varit inställda den sträckan.


Interiör X12


X12 på väg från Arboga mot Eskilstuna. Vid Torpa ungefär.


Interiör RC.


Här var jag först igen! Almnäs tror jag det är.


Hagalund ovanifrån. Tåg, tåg, tåg, tåg vart man än vänder sig...


Ibland måste jag påminna mig själv, det ÄR underbart att köra tåg! Särskilt en sån här morgon..

Kommentarer

  • Emilia säger:

    Hej! Emilia heter jag och jag är journaliststudent på Mittuniversitetet i Sundsvall. Jag gör ett arbete om tågtrafiken den här vintern och skulle gärna ha lite kommentarer om hur det är att vara lokförare under de förutsättningar som har varit den här vintern. Hoppas att du har lust att komma med lite kommentarer och i så fall får du gärna höra av dig så fort som möjligt till min mail. Tack på förhand/ Emilia

    2010-03-04 | 10:26:45
  • Carl Eric säger:

    Vilka sträckor kör ni i Esklistuna med Rc? De mest naturliga forden för er i Eskilstuna känns ju X40, X12 och Regina...

    2010-03-07 | 16:07:00
    Bloggadress: http://carlericsgalleri.dubbeleric.se
  • kristoffer säger:

    hej har en fråga, vad betyder ATC baliser, ser det på skyltar för tågen. o en sak till vad betyder en vit skylt som det är ett U på vid stationerna??



    ha de bra!

    2010-03-18 | 18:39:11
  • Maria säger:

    ATC-baliser är som små plattor som ligger utplacerade i spåren. De skickar information till tågens ATC (Automatic Train Control). Sedan får vi lokförare den informationen i hytten på en ATC-panel, som du för övrigt ser på flera av bilderna ovan. På en av bilderna har jag 160 i huvudindikatorn. Det betyder att jag just nu får köra 160. Vi kan även få information om nästa signal visar stopp.



    Den vita U-tavlan (Uppehållstavla) som finns vid stationerna anger stoppplats för persontåg. De finns även med siffror ex. 100 och då stannar man vid den om man har 100 meter tåg eller kortare.

    2010-03-20 | 10:47:15
  • Johannes säger:

    Hej Maria! Har precis läst igenom hela din blogg, tack för den intressanta läsningen. Jag har under ett tag funderat på att utbilda mig till lokförare (faktiskt spanat in utbildningen du gick, den verkar riktigt bra), tänkte bara höra med dig lite om utbildningen, om du har lust och tid såklart :), hade du någon tidigare erfarenhet av tåg, eller fordon i helhet? Samt, finns det boende att få tag i i Hallsberg? Svara gärna på min mejl om du har lust. MVH Johannes

    2010-03-22 | 22:55:23
  • kristoffer säger:

    Hej!



    Hoppas att du kommer blogga lite mer nu! För du har ju en så BRA blogg om hur en lokförares vardag ser ut :D



    Hur går det med att köra X2000 då? X2000 är ju ett jätte fint fordon och jag och en polare brukar ofta stå vid Göteborg C och titta på när tågen kör ;)

    2010-03-25 | 17:08:24

Kommentera inlägget här: