Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Kaos...

Kategori: Tåg

Är ordet just nu. I dagens läge måste jag faktiskt erkänna att det här med att vara lokförare är mindre roligt. Nu har jag varit ledig i två dagar och vilat upp mig men nu är det dags igen och ge sig ut i kaoset. Sist jag jobbade så hade jag först ett dörrfel sen fick jag varmgångslarm högnivå och stannade strax innan Flemingsberg. Jag gav mig ut i snöstormen och konstaterade att "jo det var nog ganska varmt där..", vi tömde allt folk i Flemingsberg och jag stängde av bromsen och rullade sakta in mot Stockholms central och ut till Hagalund. Sen åkte jag pass hem, blev dock "bara" en timme sen hem.

Idag skulle jag sitta jour mellan 9-17 och har nu fått en tur istället som slutar 20.07...

Nu vill jag ha vår.

Kommentarer

  • Patrik Skoog säger:

    Ja, du är inte ensam om att vilja ha vår. Rätt bra att kunna jobba hemma när vädret är som det är :)

    2010-02-23 | 12:26:21
    Bloggadress: http://www.koden.se
  • ci-105745 säger:

    Ja vem vill inte ha vår... Jag håller själv på och söker jobb som lokförare/tågförare efter att ha avslutat min KY-utbildning före jul. Och det är ju inte så roligt att både jag och flera av mina kompisar från samma intagningsomgång fortfarande söker. Men faktiskt, när jag läser om hur det kan vara i vinterkaoset, så är jag nästan lite glad över att inte ha fått anställning ännu. Det hade inte varit lätt att komma ut som nyutbildad och jobba i sådana här förhållanden. Men tiderna blir säkert snart bättre. Det kan inte vara så långt kvar av vintern.

    Angående evakueringen i Flemingsberg: Var det du som fattade beslutet att tömma allt folk?

    2010-02-28 | 00:18:56
  • Maria säger:

    Nej det var inte jag som tog det beslutet utan våran trafikledning.



    Idag har jag faktiskt varit i tid med alla tåg jag kört, till och med 3 minuter tidig med sista tåget, och det känns väldigt skönt! Tänk vad lite mildväder kan göra underverk för både banan och fordonen..

    2010-02-28 | 00:56:39
  • Joakim säger:

    Usch, högnivålarm varmgång har jag hunnit få två gånger i vinter, varav första gången gav 10 timmar övertid, suck! Andra gången, här i veckan som gick, var det bättre, stäng av bromsen och åk bara ungefär... ;-)

    2010-02-28 | 09:39:29
    Bloggadress: http://www.ewenson.se
  • Sara säger:

    Hej igen!

    Vi bor i Vännäs, utanför Umeå. Det är också här jag läser till lokförare. Jag började i september ifjol och går ut nu i december. Tror det är den första 60 veckors KY vi går, men är inte helt säker.

    Hur gick det för dig, fick du jobb direkt och så? Vet ju att det varit och är lite sisådär med jobb just nu, iallafall här uppe, men det ska väl vända. Nu kommer ju botniabanan ju :)



    Sara



    2010-02-28 | 17:47:23
  • Björn säger:

    Ett litet svar till Sara från en kurskamrat till Maria: När vi gick utbildningen var arbetssituationen ungefär så gynnsam som man kan förvänta sig. Nästan alla operatörer stod inför större pensionsavgångar och trafikmängderna ökade stadigt. De flesta fick jobb där de ville jobba och alla hade anställningen klar när vi tog examen. Sedan kom ju oktober 2008 lagom tills man hade startat ett flertal KY-utbildningar och interna utbildningar på bl a SJ AB och Green Cargo och så blev det som det blev... Överskott av nyutbildade förare och anställningsstopp på de flesta arbetsplatserna. Somliga av de som gick interna utbildningar hos Green Cargo fick ju inte ens gå kvar och andra hann knappt börja jobba på egen hand innan de fick sluta igen.



    Det sjukaste exemplet (jag hoppas att det bara är en skröna men skulle inte bli förvånad om det var sanning) var en kille som skulle köra sin första tur på egen hand. Färden går från Hallsberg via Avesta-Krylbo till Gävle och på vägen upp passar han på att ringa till operativa arbetsledningen för att kolla upp en sak. Han får då reda på att han inte behövs på vägen ner för att tåget hem är inställt och hans anställning har upphört. Hem med persontåg istället och några löner i bagaget under uppsägningstiden men utan jobb efter ett halvt arbetspass.



    Hoppas det blir bättre för er lagom till examen! Norrtåg i Umeå är ju som sagt en ny operatör som tillkommer i ganska lagom tid.

    2010-03-28 | 10:24:33

Kommentera inlägget här: