Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Mammaledig

Kategori: Tåg

Hej alla bloggläsare!

Orsaken till att denna blogg inte varit så aktiv på sistone är att jag är hemma och är mammaledig till i januari. Och då blir det inte så mycket tågåkande för mig. :)

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Hej!

    Läste att du jobbar som lokförare o är väldigt nyfiken på det. Trivs du? Hur lång utbildning krävs? Hör gärna av dig, jag vill veta allt :)

    2009-09-22 | 20:23:52
  • Maria säger:

    Ja jag trivs som lokförare. Det som är jobbigt ibland är de tidiga mornarna men de står man ut med också...Annars trivs jag väldigt bra.



    Jag gick 55 veckor i Hallsberg, en så kallad KY-utbildning.

    2009-09-23 | 13:19:26
  • Anonym säger:

    Okej, det är den jag vill gå också.. i Hallsberg.

    Är det lätt att få jobb sen?

    Är utbildningen svår att komma in på?



    Har 1000 frågor :)

    2009-09-24 | 22:04:26
  • Maria säger:

    Just nu är det väl inte jättelätt att få jobb då det utbildats väldigt mycket lokförare de sista åren. Men järnvägsbranschen är väl förhoppningsvis en bransch som kommer att öka, hoppas jag iaf...Men vi får se hur det går med privatiseringen, om det ger fler eller färre jobb....



    Alla får göra samma tester för att komma in. Om man klarar dem så kommer man in. Det är två dagar av tester då de kollar simultanförmåga, koncentration, logik, formuppfattningsförmåga, stresstolerans m.m.



    Läs mer här:



    http://www.skyframtidsutbildning.com/utbildningar/tagforare.4.1061007412211709c388000756.html



    http://www.hallsberg.se/ky

    2009-09-25 | 09:06:59
    Bloggadress: http://solkurva.blogg.se/
  • Viktor säger:

    Ska du ut å börja köra och blogga snart igen? =)

    2010-01-01 | 14:29:33
  • Maria säger:

    Ja, nu är det inte långt kvar tills jag börjar jobba..Den 18:e januari börjar jag jobba, sen dröjer det nog ytterligare en vecka tills jag finns på spåren..Måste ju få lite uppdateringar när man varit borta ett tag.



    Och då törs jag nog lova bilder från sträckan Stockholm-Göteborg då vi har börjat köra där också medan jag varit borta.

    2010-01-02 | 09:59:04
    Bloggadress: http://solkurva.blogg.se/
  • Maria säger:

    Jag börjar den 18:e januari igen. Och första veckan blir till att repetera och åka linjekännedom på Göteborg. Sen börjar jag blogga igen. :)

    2010-01-02 | 11:28:31
    Bloggadress: http://solkurva.blogg.se/
  • Jenny Söderström säger:

    Hej & tack för en trevlig blogg!



    Funderar själv på att läsa till lokförare och har lite funderingar. Du verkar gilla ditt jobb men vad tycker du om arbetstiderna? Är det väldigt olika beroende på vilket bolag man jobbar för eller? Måste man ligga borta över natt mycket? Är det bara vissa större (järnvägs-)orter (som t.ex. Hallsberg eller liknande) man anställs på som lokförare eller kan man även ha mindre ställen som utgångspunkt?



    Tack för hjälpen!

    2010-01-06 | 16:52:03
  • Maria säger:

    Jag trivs bra med mitt jobb, du har förstått rätt. :)



    Dessvärre är ju tiderna inte så roliga ibland. Att börja klockan 4 på morgonen kommer jag aldrig att gilla och aldrig att vänja mig vid, men det är nåt man får stå ut med som lokförare..

    Att tiderna är så oregelbundna stör mig inte så mycket, tex. att jobba 4-12 ena dagen och 14-24 nästa..Men det kan bli jobbigt ibland då kroppen inte riktigt hänger med i svängarna.



    Tiderna varierar med vilket bolag man jobbar för och särskilt om man jobbar med person eller godstrafik. Jobbar man inom gods så är det mer nätter. Jag jobbar inga rena nätter men börjar tidigt och slutar sent.



    Överliggningar på annan ort får man räkna med i alla bolag (vissa undantag tex. Arlanda Express). Vi har ca en i veckan men det finns de som har 2-3 per vecka.



    Det finns vissa bolag som har stationeringar även på mindre orter tex. Tågab i Kristinehamn och Tågkompaniet som har tex. Gävle och Borlänge. Det finns även fler mindre bolag som har mindre orter som bas.

    2010-01-08 | 09:35:18
    Bloggadress: http://solkurva.blogg.se/
  • kristoffer säger:

    hej!



    Tänktefråga dig vad som menas med tjänstetåg?



    Jag skall söka in till lokförarutbildningen till nästa år. Måste man ha bra kondition när man skall göra testerna!



    Ha det bra!



    // En spårfantast!

    2010-01-22 | 21:31:11
  • Maria säger:

    Hej!



    Tjänstetåg är ett tåg som körs utan passagerare eller gods. Det används då man behöver flytta ett tåg mellan en trafikplats till en annan.



    Tex. mellan Hagalund och Stockholm C kör vi mycket tjänstetåg. Tågen går ut till Hagalund för att städas, toatömmas m.m. och där finns även olika verkstäder, hjulsvarv m.m.



    Man behöver inte ha bra kondition för att klara testerna, som endast är papper och databaserade.

    2010-01-22 | 23:36:43
  • Kristoffer säger:

    Okej.

    Jag har en fråga till det är så att jag bor utanför borås mot varberg och vår "tåg bana" där heter viskadalsbanan det är så att X12:orna kör alltid. det är så att jag brukar stå och titta in i förarhytten men det är en grej som jag inte förstår. det finns ju två stycken joystickar en till vänster som jag tror är lite större än den andra. är den ena till för att gasa och den andra bromsa?? Ps: Har du kört x2000 någongång??



    Tack för en jätte bra blogg, hoppas du bloggar mer snart om tågg mm.



    //Spårfantast

    2010-01-23 | 12:44:01
  • Maria säger:

    På en X:12a så har man en spak för att gasa med och en för att bromsa med. Helt korrekt. Den högra gasar man med och den vänstra är det broms i. Det är samma på RC-loken. En X:12a och ett RC-lok är väldigt lika i interiören.



    X40 och X50 har endast en spak. Då gasar man genom att föra spaken framåt och bromsar genom att föra den bakåt.



    Jag har kört X2000 en gång, men har ingen utbildning på den. Åkte med i hytten på en X2000 fram och tillbaka till Göteborg igår, för att få linjekännedom på den sträckan.

    2010-01-23 | 22:57:17
  • Kristoffer! säger:

    Okej då hade jag lite rätt!



    Men du har ju det bästa jobbet tycker jag! Du skulle inte kunna säga till när du kör x2000 till göteborg?? Skulle gjärna vilja titta in en snabbis o se hur förarhytten ser ut eler om du skulle kunna lägga ut en bild på den??



    Ha det gött



    // Spårfantast

    2010-01-24 | 16:03:04

Kommentera inlägget här: