Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Vinter, vinter och nästan stoppkörning

Kategori: Tåg

Åh, vad det är härligt med vinter! Mer snö vill jag ha. Så länge allt på järnvägen funkar som det ska så får det gärna vara mycket snö.

Igår var jag bara några meter från att köra mot stopp....dock inte mitt fel. Jag var på väg in i Åby och hade två gröna och 4A i förindikatorn, dvs. jag skulle byta spår lite längre fram och då måste man hålla 40 i växeln. Helt plötsligt när jag är kanske 100 meter från signalen går den om till stopp och jag nödbromsar. ATC:n indikerar fortfarande 4A.... Som tur har X12:orna ganska bra broms och med full nödbroms så lyckas jag stanna framför signalen. PUH. Och när jag ringer till fjärren så är han lika paff som jag: "Ojdå, vilken tur att du hann stanna, automatiken hade visst lagt en södergående tågväg lite väl tidigt". Ska det verkligen kunna bli så tänker jag? Ska man inte kunna lita på en signal som visar grönt? Sen fick jag iallafall två gröna (igen!) och kunde rulla vidare mot Nyköping.

Inatt har jag som sagt sovit i Nyköping, och som vanligt fått min lilla X12:a nedklottrad....att de inte sätter dit vakter på nätterna, de skulle kunna ta dem hur lätt som helst om de ligger gömda. Suck, jag blir så trött på dessa snorungar.


Till och med spår efter dem fanns i snön där de stått och sprejat ner mitt tåg. Grr, arg.


Interiörbild från Reginan som jag hade mellan Eskilstuna och Västerås igår. Full fart.


Snöade gjorde det när jag lämnade Norrköping mot Eskilstuna. Här Harsjön mellan Hälleforsnäs och Bälgviken, söder om Eskilstuna.

Kommentarer

  • Eric säger:

    hej! jag gillar din blogg!



    jag är nyfiken på vad som hade kunnat hända om Du kört mot stopp.



    hade Du till exempel kunnat kollidera med ett mötande tåg då? eller finns det något säkerhetssystem som ser till att sånt inte händer?



    jag tycker att det är ett väldigt stort ansvar som vilar på en lokförares axlar annars.. självklart ska en lokförare var en ansvarsfull person men det låter farligt att så många månniskors säkerhet kan äventyras av ett enda mänskligt misstag..





    2009-01-12 | 14:28:15
  • Maria säger:

    Hej Eric. Att jag höll på att köra mot stopp berodde nog på ett tekniskt fel på driftledningen, de som styr tågen. Och det är nog inte meningen att det ska kunna hända...



    Jag hade nog inte kolliderat med något mötande tåg för dels har vi i tågen något som kallas för ATC- automatic train control, som övervakar vad vi gör. Tex. bromsar vi inte tillräckligt mycket så bromsar den åt oss och om vi kör förbi en signal som visar stopp så får vi nödbroms på tåget. Och sen så finns det före varje växel en viss skyddssträcka dvs. växeln ligger inte precis bakom signalen utan det är en bit fram till växeln. Allt för att höja säkerheten så att inte en människas misstag ska leda till katastrof, det måste gå fel i flera led för att det ska hända något.



    2009-01-12 | 21:05:50
  • Tobias säger:

    Tråkigt med klotter. Man blir lite ledsen, besviken och arg på samma gång.



    Man kan bli lite sur på ATC, två små nollor när man har kör vänta kör i signalen framför sig och banans sth är 160. Ge oss ERTMS nu! :D



    Vilka fordon trivs du mest med?

    Är det linjeblockering och ATC på samtliga sträckor du kör på?

    2009-01-14 | 17:56:02
  • Maria säger:

    Jo jag är lite smått less på Nyköping..8 gånger av 10 som jag är där så är tåget klottrat på morgonen.



    Ja, lite fler baliser skulle ju lösa det problemet men ERTMS blir nog bra det, när det väl kommer, återstår att se när det blir vanligt på banorna. Bottniabanan samt Citytunneln och tunneln vid Malmö C blir väl först med att få det vad jag har förstått.



    Reginan tycker jag är ett fint fordon, ljust och tyst att köra. Men vill man ha lite mer "riktigt tågkörande" så är väl RC en favorit. :) Den är trevlig och det blir lite mer hantverk över det.



    Ja, jag kör bara på sträckor med linjeblockering och ATC. Fast det är ju ingen ATC i Hagalund, men det räknas ju knappast. Vid all växling så kör man ju utan ATC-information.

    2009-01-14 | 18:35:21
  • Eric säger:

    jag funderar på detta med lokföraryrket.. kanske vore en idé för mig med? postar en fråga till dig som jobbar som det..



    grundregeln verkar vara att man kunde börja jobba närsomhelst på dygnet, alla dagar i veckan. väldigt oregelbundet.

    är det påfrestande att jobba såhär? får Du försaka mycket annat, typ vänner, familj, fritidsintressen?



    Eller gör skift-arbetstiderna helt enkelt att Du får mer ledighet när Ni väl är lediga?

    2009-01-15 | 22:52:28
  • Caroline säger:

    Min farmor och farfar bodde i Hälleforsnäs ett tag - så det är extra kul att se tågbilder därifrån. :-) Tack för det.

    2009-01-22 | 12:47:36
    Bloggadress: http://teddie.nu
  • Simon Bertilsson säger:

    Trevligt!

    Jag gjorde LIA på SJ Lp i höstas, då träden hade som mest färg. Just sträckan Flen - Eskilstuna måste jag säga var en av de absolut bästa. Man rullar fram i sakta lunk på en kurvig bana i ett riktigt vackert landskap. Lite tråkigt att köra Regina bara, den kör ju i princip sig själv. Då var det bättre med X12 där man faktiskt får köra på riktigt... ;)

    2011-12-07 | 19:36:09
    Bloggadress: http://simonbertilsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här: