Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Vad gör en lokförare innan tågen börjar rulla?

Kategori: Tåg

På begäran av Caroline så ska jag skriva ett litet inlägg om vad en lokförare gör innan tåget kan rulla från stationen. Caroline var väldigt fundersam när jag nämnde att vi på en tur måste börja klockan 4.11 på morgonen.
- Men, hur dags går tåget då? sa Caroline

Och tåget går inte förrän 5.42 från Eskilstuna station, men det är en hel del saker som vi måste göra innan tåget är klart.

Först, när jag kommer till jobbet så börjar jag med att titta i mitt fack, om det kommit några intressanta papper som ex. olika föreskrifter om ändringar som är gjorda som kan vara bra att veta. Sen kollar jag även i min ryggsäck så att jag har rätt linjeböcker med mig för de sträckor jag ska köra. I en linjebok står allt som kan vara bra att veta om den linje man ska köra på tex. vart alla vägövergångar är belägna, angivet i km.

Sen sätter jag mig vid datorn för att ta ut mina tågorder och tidtabell. Jag tar även ut en SIFO-lista, som är en lista över mina fordon som jag ska ha under dagen. På SIFO-listan kan man läsa om olika fel som har varit och fortfarande finns på fordonet. Där står det tex. om några dörrar är avstängda.

Innan jag går ner till bangården brukar jag plocka lite frukt och fylla en termos med kaffe. Vid det här laget är klockan ungefär 4.30.

Sedan går jag ner till bangården för att börja göra i ordning mitt tågsätt. Just på den här turen är det ett loktåg med en manövervagn i ena änden. Jag lägger in väskan i loket och går sedan längst bak för att ta bort tågvärmen och lägga allt rätt på manövervagnen. På vägen ner låser jag även upp alla dörrar. När jag kommer tillbaka till loket sätter jag igång det och börjar att ladda tåget med luft (tågets bromsar styrs med luft). När allting är färdigt och tågvärmen är påsatt så kommer det ner en tågmästare och hjälper mig med ett bromsprov. Först gör jag ett täthetsprov och kollar så att det är tätt överallt. Och sedan kollar man så att alla bromsar är loss och sedan bromsar man och kollar så att alla bromsarna är till, och sedan ska man kolla så att alla bromsarna är loss igen.

När allt detta är gjort kan jag dra upp till plattformen och byta ände på tågsättet och då brukar klockan vara ungefär 5.30, sedan är det bara att vänta på att det ska bli avgångstid.
Och vips så rullar tåget! I tid förhoppningsvis, om allt har fungerat......

Kommentarer

  • Dennis säger:

    Hej!



    Jag älskar din blogg, man lär sig redan mycket innan man börjar utbildningen!!! Låter kul det...klarade förresten sista testen med bra resultat så nu är det bara hälsoundersökningen kvar som inte bör vara några som helst problem.



    PS: ska kanske, om inte nåt kommer emellan igen, åker till gotland under medeltidsveckan. du kanske också skulle ditt, har för mig att du skrev nåt nån gång.

    Kram.

    2008-06-05 | 21:35:58
  • Maria säger:

    Härligt, jag visste väl det! Det var väl inte alltför svårt, eller hur?



    Nej det blir nog dessvärre ingen medeltidsvecka i år för mig...har semester då iofs från v. 32-35 men det kommer nog annat emellan som gör att jag inte kan åka. Som en bebis eller så....;)



    Men om du har vägarna förbi här på vägen hem eller dit så får du gärna komma och hälsa på. Hade väldigt gärna åkt och nästa år blir det DEFINITIVT medeltidsvecka för mig.

    2008-06-05 | 22:03:00
  • Caroline säger:

    Åh, sådan bra info. Men då kommer nästa nyfikenhetsfråga: hur byter man ände på tåget? Verkar väldigt komplicerat. :-)

    2008-06-10 | 10:20:27
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Maria säger:

    Du ska då veta allt Caroline. ler Du är snart fullfjädrad lokförare.



    När man ska byta ände på ett loktåg där man har ett lok i ena änden och en manövervagn i andra så är det en del saker man ska göra. Ska se om jag kommer ihåg alla, annars får väl någon annan lokförare hojta till.



    På loket:

    - Slå ifrån ventilatorerna (måste man ha på för att kunna köra)

    - lägg fram/back ställaren i neutralt läge

    - bromsa ned tåget med tågbromsen

    - lyse i läge 0 i den hytten som ska vara längst bak i tågsättet samt i lyset i läge 1 i den andra änden av loket (detta för att det ska lysa rött bakåt)

    - backspeglarna ska tas in

    - man ska skifta strömavtagare så att den bakre i färdriktningen är upp

    - slå från ATC:n

    - tågvärmenyckel i hytt A

    - avaktivera hytten



    På manövervagnen:

    - aktivera hytt

    - tågvärme till

    - slå på ATC och aktivera den

    - lyset i rätt läge

    - fäll ut backspeglarna

    - gör bromsprov

    - kolla säkerhetsgreppet

    - testa så att det går att köra



    Sen är det förhoppningsvis klart för att köra, om jag inte glömt något...som man gör lite då och då men då får man springa.



    För ett tag sen glömde jag att avaktivera hytten på loket och då får man springa tillbaka igen...

    2008-06-10 | 15:40:13
  • Dennis säger:

    "Som en bebis eller så....;)" är ni två på väg att blir föräldrar??? man är ju lite nyfiken, hade varit kul!!! ska hälsa så fint från calle, han är kvar på irland men kan inte gräva efter 2 mc olyckor...bara calle som kan fixa det :) använder du fortfarande msn eller nån annan IM

    2008-06-11 | 07:51:22
  • Maria säger:

    Stämmer bra det, vi ska bli föräldrar i slutet av augusti. :)



    Oj, har han varit med om EN till? Hörde ju om den första i höstas någon gång, sist jag pratade med honom så jobbade han på en mack. Jepp, jag har både msn och Skype om det skulle vara nåt. Ska se om jag hittar dig på min msn, annars skickar jag ett mail med min msn.

    2008-06-11 | 14:25:23
  • sebbe säger:

    hej jag läste det där om rekarne station och jag brukar vara där iblnd och kolla på alla tåg !!



    jag e 15 år så du kanske har sätt mej !!



    (obs) jag vill ochså bli lokförare!

    2008-08-05 | 21:56:25
    Bloggadress: http://www.msn.se

Kommentera inlägget här: