Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Inte riktigt tåg men häftigt iallafall....

Kategori: Tåg

Nu under semestern så kommer jag ju inte så nära tåg men desto närmare de maskiner som man använder i jordbruket då svärfar är lantbrukare. Och nu går man in i skördetider och då passade jag på att åka med i den nyinköpta stoora skördetröskan. Den klipper 6 meter i bredd i taget. Lägger in lite bilder från en sen kväll med tröskning av vete.


Solnedgång.


Beckas kusin Johan kör.




Taget i sepia-läget.


Tömning av vetet.

Kommentarer

  • Fredrik säger:

    Kul bilder :)

    ser avkopplande ut på något vis

    2008-08-24 | 19:24:59
    Bloggadress: http://www.bloggomfoto.se
  • Veronika säger:

    Har du gått i ide?

    2008-09-03 | 14:17:36
  • Emily säger:

    Vad roligt att läsa din blogg och se alla fina bilder! Jag håller på och söker till lokförarutbildningen just nu, med dom sista testerna kvar. Det känns så spännande : ) Kanske har du några tips till mig nu inför det sista i uttagningen? Hur var det sista jämfört med de första "papper & penna-testen" vi gjorde? Mvh Emily

    2008-09-04 | 22:46:36
  • Dennis säger:

    Hej Emily



    Har själv börjat utbildningen som förare av tåg som det så fint heter. var nog lika nervös som du men det går säkert bra! det är inte mycket du kan göra förutom att vara utvilad och så lugn som möjlig. läs anvisningarna och fråga om nåt är oklart. sen behöver du inte stressa. skulle du hamna knappt under gränsen för godkänt på ett av de tre proven och gör de andra bra kan du säkert göra om det (några i klassan fick göra det). så enkelt sagt, försök att bara vara lugn och dig själv så går det säkert hem! lycka till!



    ps: vart har du sökt?

    ps: det är förresten simultanförmågan, koncentration och arbetsminnet (minnas och använda tal samtidig) som testas

    2008-09-04 | 23:58:30
  • Emily säger:

    Hej Dennis!

    Vad roligt..Tack för tipsen! Så kul att höra från andra.. Det brukar kännas bättre när man väl sitter där, men man är ju lite nervös nu innan..men tack : )



    Jag sökte till mjölby för att börja nu i höst, men eftersom jag fyller 20 nu i november så var det på gränsen till att jag var för ung. Så då fick jag vänta med de sista testerna till nästa uttagning..och då kan jag också välja om jag vill gå i mjölby el hallsberg. Svårt bara det också..att välja : ) Har hört att hallsberg har bättre rykte & att det därför är bättre att gå där..?! Vart går du nu?



    haha, de där med sifferminne känns spännande ; )

    2008-09-05 | 19:53:11
  • Maria säger:

    Hej Emily! Kul att du ska söka till lokföraryrket, du kommer inte ångra dig. Jag gick själv KY-utbildning i Hallsberg och trivdes bra där.



    Nu börjar det bli ett tag sen jag gjorde mina tester så Dennis har säkert mer att berätta om hur testerna går till nu. När jag gjorde var det två dagar, en dag med papper penna tester, 12 stycken tror jag det var, och sen en dag med tre datatester. Det första datatestet var ett sifferminnestest, det andra var ett "titta på pricken som rör sig i en halvtimme test" och det tredje var simultankapacitet.



    Önskar dig lycka till med testerna.



    Du har inte sökt till SJ:s egna utbildning där man får betalt för att bli lokförare?

    2008-09-06 | 10:34:01
  • Maria säger:

    Kan väl tillägga att i Hallsberg är kursen 55 veckor och i Mjölby 40 veckor och skillnaden är att i Hallsberg har vi ca 5 veckor mer praktik vilket jag tyckte var super, då hinner man prova på det mesta, både gods och passagerartrafik. Tror att man har 13 veckor praktik i Mjölby och 19 i Hallsberg. Dessutom får man ha 2 veckors växlingspraktik på bangården i Hallsberg vilket i sig är en upplevelse och man lär sig väldigt mycket. Själv tyckte jag att det roligaste var att hänga av vagnar på I-gruppen samt att dra ner vagnar från mellanbangården till U-gruppen med en T44.

    2008-09-06 | 10:52:50
  • Dennis säger:

    Ju, det stämmer. det är lite synd. mjölby ha 1 vecka bangårds/växling, 4+8 tågpraktik och inga tilläggskurser om kost och hälsa t.ex (tror ni hade sånt i hallsberg eller). men det finns möjligheter att göra både gods och person. tänker själv göra det. när det gäller testen så kan jag ge dig ett bra tips angående sifferminnet. försök att hitta en rytm, även om det är lite långsammare. det hjälper mycket! när det gäller simultanförmågan så använd papper och pennan som du får flittig.... ja, och som vid papper/penna testet så gäller det att göra så få fel som möjlig! jaja, lycka till.

    2008-09-07 | 17:40:27
  • Emily säger:

    Tack för alla tipsen både Dennis & Maria! Känns som man ändå vet lite mer vad det handlar om nu..och kan känna sig lite lugnare bara av det när man kommer dit : )



    Nu känns det nästan som att man blir lite mer sugen på att gå i hallsberg, men man får se vart jag hamnar till slut ; ) känns som man bara vill komma igång och utbilda sig nu iaf!



    Och förresten..så undrar jag lite på om Dennis kanske vart med och gjorde testerna i Mjölby i juni i år? : ) För då kanske vi t.o.m gjorde dom samtidigt..?

    2008-09-08 | 19:50:36
  • Marcus Andersson säger:

    Lycka till på testerna Emily. Jag tyckte det svåraste var koncectrationstestet. Att sitta 35 minuter och titta på en prick som hoppar var jobbigt och det var lätt att tankarna flög iväg. Du kan öva upp ditt minne och simultanförmåga med ett program som heter "brain trainer". Sen om det funkar på testerna det vet jag inte, men alltid något kanske :) Kan vara rätt bra att vara utvilad också, jag hade kört 35 mil på morgonen för att komma till Linköping men det gick bra ändån. Skillnaden att gå i Hallsberg eller Mjölby är väl inte så stor mer än dom 15 veckorna. Alla andra utbildningar har 40 veckor så det är lite märkligt att Hallsberg har dragit till med 55. När du tagit din examen får du trots allt gå en kompletterande kurs hos din operatör på 3 veckor till 3 månader oavsett var du gått utbildningen. Lycka till! /Mackan

    2008-09-11 | 12:56:53

Kommentera inlägget här: