Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Folk läser min blogg, kul!

Kategori: Tåg

Har nu de senaste dagarna hört ifrån flera människor att de faktiskt läser min blogg, trodde väl att ingen kunde vara intresserad av vad jag har att säga....:) Men det verkar som att lokföraryrket fascinerar många och det förstår jag, för det är KUL att vara lokförare. Kul men krävande och väldigt ansvarsfullt.

På frågan från Johannes:
Appropå jobb, hur går snacket bland er som går utbildningen nu, verkar branschens beskrivning av ett stort behov av arbetskraft framgent stämma?

Svar: Det finns hur mycket jobb för lokförare i Sverige som helst! Har hört att bara på SJ i Västerås söker de nu 15 nya förare....Alla som kommer in på utbildningen till lokförare och som klarar att genomföra den är i princip garanterad jobb. I alla fall är det vad jag hört. Vi går ut om en månad ungefär och flera i min klass har redan nu klart med jobb efter examen. Jag hoppas på jobb på SJ i Eskilstuna.

Ännu en fråga från Johannes:
Appropå något helt annat, vad innebär paragraf 70 för mig som inte är insatt? Låter minst sagt spännade i alla fall....

Svar:
Paragraf 70 är den paragraf i vår lagbok "Säo" som reglerar hur det ska gå till när man går mot en signal i stopp. Detta finns det mycket regler kring och ska gå till på samma sätt varje gång och låta precis på samma sätt varje gång,enbart för att inga misstag ska uppstå då detta är ett mycket riskfyllt moment.

Så här kan ett samtal med fjärren låta när det gäller att gå mot stopp:

- Det var föraren på tåg 907, jag står vid mellansignal 321 på Cst (förkortningen för Centralstation) som är i stopp.
- Ja jag får inte kontroll i växeln, så tåg 907 får tillstånd att passera mellansignal 321 på Cst i stopp, kontrollera växlarna och det var Lundgren på det.
Och sen repeterar föraren det igen och fjärren ska svara med "rätt uppfattat" om man repeterat korrekt.

Om man fått beskedet kontrollera växlarna så är det ännu allvarligare för det betyder att växeln kan ligga fel och risk för urspårning eller uppkörning av växel finns. Då är farten begränsad till max 10 km/h eller krypfart som det kallas på järnvägsspråk. Och man får noggrant kontrollera att växeln ligger rätt och att den leder tåget till rätt spår.

Inte helt enkelt att förstå....Och ännu fler regler finns det i just paragraf 70. :) Och paragraf 70 är bara en av 86 paragrafer i säon.....

Så här ser min säo ut:

image29

Märket uppe till höger hör inte till originalversionen utan det är min ärade bänkkamrat Martin som är skyldig till det fina märket. Fast jag tycker det beskriver produkten ganska bra i detta fall också....Kan skada din hälsa och är beroendeframkallande. Stämmer ganska bra på både snus och säo.

Kommentarer

  • Johannes säger:

    Tackar ödmjukast för svaren, glasklart förklarat :)

    2007-04-05 | 17:24:34
  • Växlingen Vk säger:

    §61 har vi inte fått någon genomgång av....

    2007-04-11 | 12:36:56
  • Maria säger:

    Hehe, ja paragraf 61 skulle jag gärna berätta lite mer om om den bara hade funnits....
    Ok, det var kanske inte helt korrekt det där med att det finns 86 paragrafer i säon i och med att det finns en hel del reservparagrafer som det inte står något i....Men de som finns tycker jag räcker gott och väl.
    Dessutom så har det ju snackats en hel del om den nya "Tri" som ska komma snart, men de har pratat om den sen slutet på 90-talet har jag hört....Så vi får väl se när den dyker upp.

    2007-04-11 | 14:50:48
  • Växlingen Vk säger:

    Jag satt och kollade i TRI för ett par dagar sedan. Den är ute på remiss fram till mitten av maj så att man kan kommentera allt de har missat. Den har inga paragrafer utan olika avsnitt. Dessutom är det flera olika böcker som man ska hålla ordning på.

    2007-04-12 | 13:15:24

Kommentera inlägget här: