Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Tågcharter till Gardasjön

Kategori: Tåg

Nu är vi hemma från vår tågcharter ner genom Europa till Gardasjön i norra Italien. En fantastisk resa genom underbara landskap med varierande standard på tågen.

Första delen, mellan Eskilstuna och Malmö, åkte vi först med X2000. Sen var det natttåg mellan Malmö och Berlin mellan 21.30 och 6.00. Den resan inkluderar även en 3 timmar lång färjetransport mellan Trelleborg och Sassnitz.
Berlin Hauptbahnhof var ett under av renhet, inte kunde man tro att man hamnat på en centralstation, det kändes snarare som ett stort köpcentra.

Sen blev det 6 timmar på ett ICE-tåg mellan Berlin och München. Och det var verkligen ett imponerade tåg måste jag säga. Bekvämt att åka med, tyst, behaglig temperatur, punktligt (tyskarna kan det där med punktlighet, men så är ju de tyska statsbanorna fortfarande statsägt), god mat i restaurangvagnen, fin förstaklass med skinnfåtöljer och tv-skärmar och så möjligheten att se in till föraren och ut på spåret, det var uppskattat av många av de svenska resenärerna. Mig med. :) En sak som jag saknar på de svenska tågen är bladen som varje plats fick tilldelat, Ihr Reiseplan. Där kunde man följa exakt vart man var, vilka tider man kom till de olika stationerna samt vilka byten som fanns på varje station med spårangivelser. Det verkar som att de tyska tågen alltid går från samma perronger, smidigt tycker jag.

Sista etappen gick mellan München och Verona och tog 5 timmar. De vagnarna var förvisso hyfsat nyrenoverade men i just våran vagn så fungerade inte luftkonditioneringen varken på nerresan eller hemresan....det var VARMT. Mycket vatten gick åt. Tur att utsikten var desto finare! Snacka om storslagen natur man kör igenom på vägen ner genom Österrike. Man passerar bla. det berömda Brenneropasset där de byter personal och lok.

Efter en underbar vecka vid den sagolika Gardasjön var det dags att göra samma resa hem igen. Vi hann med mycket under veckan:
- Venedig
- Verona
- Bardolino som var grannbyn
- Sirmione. En halvö dit vi tog oss med båt och tillbringade en hel dag bland gränderna och på stranden. Vi kollade även på den berömda romerska villan, Catullo Caves.
- Vingårdstur till en av alla vingårdar som fanns i norra Italien. Överallt fanns det vinrankor, olivodlingar, äppelodlingar eller andra sorters odlingar.

Här kommer lite bilder:


Här åker vi på färjan i Trelleborg.


Leipzig Hbf


ICE


Fin utsikt, här på den italienska sidan.


Fri insikt in till föraren.


Jag fick komma in en stund till föraren och ta lite bilder. Dessvärre gick det tåget vi åkte med "bara" i 230 km/h, jag som hoppats på 300....


Ljust och gott om plats var det där inne.

Lite filmklipp:



Kommentarer

  • Per K säger:

    Hej Maria! Intressant det här att man kan se in till föraren, det är säkert jättekul... tills det händer en olycka! Tänk om man kör på en människa eller nåt, HUR KUL är det då??? Väldigt konstigt med tanke på detta, frågade du nåt om det?



    Bra blogg förresten! Både denna och den andra.

    2009-06-19 | 20:57:23
  • Maria säger:

    Nej det frågade jag inte om..De har väl helt enkelt en bra organisation när gäller omhändertagandet efter olyckor. Vad vet jag.



    Tack, tack. :)

    2009-06-20 | 12:16:30
  • Anonym säger:

    Man har en rätt "rolig" funktion i glaset mellan förarhytten och kupén. Föraren har en liten knapp på förarbordet eller nånstans bland alla andra knappar. när han/hon trycker på den så frostas glaset, och vips ser man inget in till föraren.



    //Stefan

    2009-06-29 | 22:19:51
    Bloggadress: http://vardag.pyre.se
  • Maria säger:

    Ahh, är det så, vad häftigt. :)

    2009-06-30 | 13:11:53
  • Viktor säger:

    Har läst det mesta i din blogg och tycker att istort sätt allt har varit roligt och intressant att läsa. Forsätt gärna blogga om vad du gör på jobbet, skulle vara intressant tycker jag. =)

    2009-07-07 | 17:24:31
  • Sofie säger:

    Hej!

    Skitbra blogg måste jag säga! Jag funderar också på att söka till KY-utbildningen i Hallsberg. Men jag har lite frågor till dig, som jag skulle bli jätteglad om du kunde svara på.



    1. Vad är det för sorts urvalstester?

    2. Hur är upplägget på kurserna? visst är det bundet 8-16 varje dag i veckorna?

    3. Hur stor är chansen att få göra praktiken på sin egen hemort, och är det möjligt att få göra alla praktikperioderna där?

    2009-07-09 | 08:58:39
  • Maria säger:

    Hej Sofie.



    Nu är det ju tre år sedan som jag gjorde mina tester för att komma in på lokförarutbildningen, kanske någon som gått senare kan svara på vilka sorts tester de har nu?



    1. Men när jag sökte så var det två dagar med tester, den första dagen var det 12 små korta "papper-penna-test", varierande i längd från 3-12 minuter. På dessa tester kollade de logiskt tänkande, stresstålighet, formuppfattningsförmåga m.m.

    Den andra dagen bestod av tre datatester där de kollade stresstålighet, simultankapacitet, koncentration m.m.



    2. Vi gick måndag-torsdag mellan 8.30-16 ungefär. Under praktikperioderna så går man med en handledare och går då på dennes schema vilket kan innebära både nätter och helger.



    3. Det beror på vilka tågbolag du har på din hemmaort. Vissa företag tar gärna emot elever medan andra är mer restriktiva, särskilt nu i dessa lågkonjunkturtider...

    Jag gjorde min första praktik (1 månad) på Green Cargo i Hallsberg och min andra praktik (13 veckor) på SJ i Eskilstuna där jag fick jobb efter avslutad utbildning.

    Du bestämmer själv vart du vill göra dina praktikperioder, om du vill göra dem på person eller gods. Man kanske t.om. får jaga praktikplatser själv nuförtiden... Det vet inte jag.

    2009-07-10 | 20:47:32
    Bloggadress: http://solkurva.blogg.se/
  • Veronica säger:

    Halloj. Till Sofie; Urvalstesterna är de samma fortfarande. Studietiderna med ungefär.



    2009-07-24 | 21:20:31
    Bloggadress: http://nikua.blogg.se/
  • Marcus säger:

    1, Jag gjorde testerna förra våren och dom är exakta samma som Maria beskriver dom. 12 tester och du måste klara alla testerna för att gå vidare till steg 2. Går du vidare till steg två får du (eller i.a.f jag) gör dom 2 veckor senare ungefär. Dessa tester är 3 datorbaserade tester som testar ditt minne, simultankapacitet och koncentration. Därefter väntar psykolog och läkarundersökning.



    2 Jag gick 12.00-15.40 måndagar och 08.00-12.00 fredagar och 08.00-15.40 tisdag-torsdag. Men schemat varierade rätt mycket. Ibland var man ledig torsdag och fredag, eller måndag etc. Tanken är då att du skall studera hemma.



    3 Just nu får man nog ta den praktiken man får. Det är riktigt svårt att få ut alla elever på praktik eftersom företagen inte vill ta på sig ansvaret. Tycker personligen det är uselt av dom! Ett tips är att köra både gods och persontrafik. Det skiljer oerhört mycket och är lärorikt. Dessutom en merit när du sedan skall söka jobb. Lycka till!

    2009-07-29 | 01:21:29
  • J säger:

    kul att se att det är fler som bloggar om tågyrket:) jag ska blogga om när jag är i skolan och det jag lär mig.

    2009-08-15 | 22:42:00
    Bloggadress: http://jpaspartet.blogg.se/
  • Pendlaren säger:

    Hej!

    Kul att läsa en blogg från en lokförares sida!

    Kanske har jag åkt med dig några gånger då! :)

    Ha det fint,

    Pendlaren!

    2009-09-16 | 22:02:17
    Bloggadress: http://livetsompendlare.blogg.se/
  • Maria säger:

    Ja om du åker mellan Eskilstuna-Stockholm, Uven, Stockholm-Uppsala så kan du ha åkt med mig. Det är de sträckorna jag kör mest. :)

    2009-09-22 | 17:57:48

Kommentera inlägget här: