Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Back on track!

Kategori: Tåg

Och de första två veckorna har inneburit: massa snö. Dvs. sopande av växlar, blöta strumpor efter pulsande i snön på bangården, isiga tåg.

Jag har även haft en del pappersarbete att ta itu med, 7 månader av papper som låg och väntade på mig när jag började var mindre roligt. Men skönt att få lite ordning på papprena.

Bjuder väl på lite bilder:


Kl. 04.30, 28 januari 2010, bangården i Eskilstuna. Banverket sopar våra spår, och jag blev överlycklig, mitt tåg stod längst ner med säkert 7-8 växlar i vägen. Nu behövde jag sopa en växel bara, tack för det banverkets sopmaskin!


En X40 på väg upp från bangården.


Men, vart är spåret? Här har det inte åkt nån på ett tag, jag fick vara först. :)


Den nedisade X12:an jag hade på morgonen fram och tillbaka til Arboga.

Kommentarer

  • Anna M säger:

    Välkommen ut i bloggosfären igen. Kör själv tåg i Skåne och vi har fått vår beskärda del av snökaoset, men jag har klarat mig från att sopa växlar än så länge. Det var bra nära häromdagen men det klarade sig som sagt.

    2010-01-29 | 10:43:28
  • kristoffer säger:

    HEj! Jag tängte fråga dig en sak, jag vet att ni har en plog på x12:an men är den i funktion, kan du ploga medans du kör?? Har alla tåg en plog??



    Ha det gÖtt!

    2010-01-29 | 17:42:05
  • Maria säger:

    Ja, vi har en plog på X12:an. Den funkar som plog när det är mycket snö, men vi kan inte röra på den som vi vill om det är det du menar? Den sitter där den sitter.



    Alla tåg har inte plog, många av de nya tågen har inga plogar längst fram.

    2010-01-29 | 21:36:50
  • kristoffer säger:

    okej, plogen borde ju kunna höjas o sänkas.... men har en fråga till, om det är jättemycket snö på spåren eller mycket is, är det möjligt att tåget kan spåra ur då??



    Det är så att jag har hört vissa myter om tåg, ex. om man lägger ett spett över spåren så stannar tåget, stämmer det??

    2010-01-30 | 15:02:51
  • Maria säger:

    Oj, vilka frågor, det ska mycket till om ett tåg ska spåra ur på grund av snö och is på spåren. Jag är iallafall inte orolig för urspårning nu när det är snö.



    Om man lägger ett spett över spåren, vilket jag avråder från, så kommer alla signaler som vetter mot området där spettet ligger troligtvis att gå till stopp. Detta på grund av att det i rälsen finns en sk spårledning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rledning). Denna är till för att indikera att ett tåg finns på sträckan. Men om ett tåg redan befinner sig på den sträckan och har passerat sista signalen så kommer tåget att köra på spettet och eventuellt spåra ur. Så detta är absolut inget man ska testa, det anses som sabotage. Allt för många gånger har tåg blivit sena pga sabotage ex. avklippta ledningar, sten på rälsen och annat dumt som folk hittar på.



    Men, men hoppas du fick svar på din fråga iallafall?

    2010-01-31 | 09:33:34
  • Carl Eric säger:

    Jajust det! Hur är det att "pendla" mellan Et och Arb? Och varför har ni en knapp timmes rast i Arb? Vet du det?



    Tack för en bra blogg?



    MVH Carl Eric

    2010-02-01 | 16:46:53
    Bloggadress: http://www.flickr.com/photos/46871595@N08/
  • Krisoffer säger:

    Då fick jag svar på mina frågor :) Men som du säkert vet så har jag tusentals frågor. Här kommer en till.



    - om man kör på ex. en människa ( som jag tror är mycket kusligt) vad har ni för rutiner då?? Jag hörde idag på radion att de var ett X2000 som körde på en som som sopade växlarna. Men om man kommer med en X12:a och nöd bromsar hur lång är bromssträckan då? Och hur känns det, rycker det till mycket vid nödbromsningen?



    HA det bra!

    2010-02-01 | 19:50:48
  • Peter säger:

    Hej!

    Nu har jag läst HELA din blogg. Varenda bokstav. Jag bara fastnade och drogs med. Som säkert många andra hamnade jag hos dig efter lokförar-googling och jag tycker du ger en bra bild av förarvardagen. Tack för det!

    (plus också för mammamammabarn!)

    2010-02-04 | 10:47:59
    Bloggadress: http://sv.wikipedia.org/wiki/Special:Slumpsida
  • storm säger:

    Du har också bloggat ett tag, ser jag. Trivs fortfarande som Lokf?



    Mvh/ stormen

    2010-02-04 | 16:32:52
    Bloggadress: http://storm.bloggagratis.se/
  • Carl Eric säger:

    @Peter:



    Jag har gjort samma sak, och hittade den på samma sätt! ;)

    2010-02-04 | 17:34:37
    Bloggadress: http://www.flickr.com/photos/46871595@N08/
  • Maria säger:

    Ja jag började att blogga om lokföraryrket när jag pluggade till lokförare i Hallsberg 2006. Då var det mest lite nya signaler i varje inlägg, och sånt som vi tog upp under kursen. Nu blir det mest lite bilder och sånt som händer på järnvägen.



    Var inne och kollade på din blogg, storm, och såg att du också fick strömlöst efter Flempan i måndags? Undrar om det var jag som hamnade bakom dig. Jag stod i tunneln precis efter Flemingsberg och när strömmen kom tillbaka så rullade jag fram till nästa signal, och 100 meter efter den så stod det en X2:a och försökte få fyr i maskin, kanske var du?



    Tack för det Peter, ska försöka bli lite mer aktiv nu efter föräldraledigheten. Det är minst sagt kaotiskt på järnvägen nu med fordonsbrist, inställda avgångar, is i växlar m.m.m.



    Kristoffer: Om man kör på en människa så har vi bra rutiner i vad som händer. Det enda vi som förare ska behöva göra är att trycka på larmknappen som går direkt till fjärren, säga att vi kört på en människa, ange position osv. Sen är det bara att vänta på att det kommer ut kamratstödjare, polis, brandkår, ny personal till tåget m.m.



    Olyckan i Linköping var mycket tragisk och banverket ska nu se över sina rutiner ordentligt. Bland annat så ska man vid snöröjning anordna ett sk. A-skydd, vilket betyder att man stänger av spåret/spåren för trafik medan snöröjningen pågår. Detta för att göra det så säkert som möjligt för de som ska vara i spåret och röja snö.



    Om man nödbromsar med en X12:a så beror det helt på hur hög fart man har såklart, men en X12:a har både skivbroms, elbroms och även magneter vid nödbroms, med andra ord, ganska bra broms. Vet faktiskt inte hur lång bromssträckan vid en nödbromsning kan vara, men säg ett par hundra meter vid 160 km/h. Ännu längre om det är halt.

    Och ja, det rycker ganska rejält i ett tåg som nödrbromsas, särskilt om det är halt.

    2010-02-04 | 21:44:30
  • Maria säger:

    Glömde en sak: Ja jag trivs fortfarande som lokförare, fast måste medge att det känns lite motigt ibland nu när det är så mycket trafikstörningar. Men att köra tåg är fortfarande härligt!

    2010-02-04 | 21:51:19
  • Joakim R säger:

    Äntligen lite aktivitet på din blogg igen, härligt!!

    2010-02-07 | 21:42:57

Kommentera inlägget här: