Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Mycket under en dag

Kategori: Tåg

Idag har det varit en händelserik dag för mig på järnvägen.

Jag har:

* Backat på Örebro C med en X40 och signalgivare i andra hytten
* Delat X40 mult två gånger
* Multat X40
* Kört en X40 som hade både BCU-fel samt WSP-fel på samma tågsätt. Som tur var så blev jag av med den i Hagalund och kunde köra hem med den friska kärran.

Sen var jag ju som sagt på JTF utbildning i måndags och tisdags, det var intressant. Mycket nytt att lära sig, eller inte mycket nytt i sig, utan många nya uttryck för i princip samma saker....

Kommentarer

  • Anonym säger:

    BCU- och WSP-fel med lekmannatermer för oss som saknar utbildning på X40 ?

    2009-01-16 | 16:43:06
  • Maria säger:

    Hej, tänkte på det precis när jag hade postat inlägget igår, att jag kanske skulle ha förklarat vad det är...



    BCU-fel är ett bromsdatafel vilket betyder att inte bromsdatorn fungerar. Vilket också innebär att man inte får igång ATC:n, eftersom ATC:n behöver bromsdatorn för att kunna göra en driftbromsning och en nödbromsning. Vilket då innebär att man får gå utan ATC och i max 80 vilket innebär FÖRSENING. :)



    WSP-fel: Tror att WSP står för Wheel Slip Protection om jag inte missminner mig...Dvs. ABS-bromsen på tåget. :) Och får man fel på den så får man ett antal roliga fel som tex. två dörrar går inte att öppna på den delen som felet uppstår, man har felaktigt besked om bromsen är till eller från m.m.

    2009-01-16 | 19:44:14
  • Joakim säger:

    Roligt! Jag har en ännu bättre variant som jag fick roa mig med igår, TCMS, RIOM2 Kommunikationsfel, hela Z3an var väl ett enda stort frågetecken, de du! Trevligt att alla X40 har bestämt sig för att haverera samtidigt bara! :)

    2009-01-16 | 22:25:52
    Bloggadress: http://www.ewenson.se
  • Eric säger:

    förlåt för att jag spammar dig med samma inlägg även här, men det kanske är större chans att Du läser det då :)



    jag funderar på detta med lokföraryrket.. kanske vore en idé för mig med? postar en fråga till dig som jobbar som det..



    grundregeln verkar vara att man kunde börja jobba närsomhelst på dygnet, alla dagar i veckan. väldigt oregelbundet.

    är det påfrestande att jobba såhär? får Du försaka mycket annat, typ vänner, familj, fritidsintressen?



    Eller gör skift-arbetstiderna helt enkelt att Du får mer ledighet när Du väl är ledig?

    2009-01-21 | 17:01:25
  • Maria säger:

    Hej Eric!



    Förlåt att jag inte svarat tidigare, såg ditt inlägg och var på väg att svara men så kom det annat emellan. Svarar nu istället. :)



    Lokföraryrket är mycket trevligt, just nu börjar det väl finnas lite mindre jobb än vad det var för bara ett år sedan. Det har pumpats ut lokförare det senaste året för att det var sådan brist. Riktigt sådan brist är det väl inte nu...



    Men jag tror att det kommer att behövas lokförare även de närmsta åren, även om det just nu pga lågkonjunkturen har gått ner även hos oss, särskilt gods har väl haft det lite kämpigt med mindre körningar till industrier som går sämre.



    Som lokförare måste man räkna med att ha mycket oregelbundna arbetstider. På godssidan jobbar man mycket natt och på personsidan får man räkna med att både börja vid 3-4 på morgonen samt jobba till 00-01 på natten. Imorgon bitti börjar jag 5.50 och jobbar till 17.



    Fördelen är ju såklart att man har en del dagar ledigt mitt i veckan, men då jobbar man å andra sidan oftast varannan helg. Vet inte vad du räknar som "mer ledigt" men om man jämför med ett 7-16 jobb så kanske vi har lite längre ledighetsperioder.. Har man tur kan man sluta tidigt på fredagen vid 10 och inte börja förrän vid 14 på måndagen, och det är skönt. Oftast så har man också (dock inte jag) ledigt en tre- fyra dagars period också under 6 veckor. Dvs att man är ledig fre-sön eller lör-mån.



    Påfrestande är klart att det är, vissa perioder är man väldigt trött, särskilt nu på vintern, men vem är inte det?

    Jag tycker inte att jag får försöka så mycket annat, jag tycker jag hinner med både familjen, vänner och fritidsintressen. Man kommer in i det, i början var det såklart lite jobbigt. Att börja klockan 3-4 på morgonen kommer jag dock aldrig vänja mig känns det som....Men, det är något man måste leva med.

    2009-01-21 | 22:44:58
  • Veronika säger:

    Det är alltid jobbigt med oregelbundna arbetstider. Då jobbar man på alla veckans dagar, även röda dagar såsom julafton, midsommarafton osv. Ett 7-16 jobb är nog att rekommendera i längden.

    2009-01-30 | 11:09:14
  • Eric säger:

    Eric här igen..



    jag har funderingar att söka lokförare men just arbetstiderna är något som gör mig mycket tveksam.



    2009-02-04 | 09:02:02
  • * säger:

    Eric!Gör det inte om du är tveksam...Tiderna kan ta död på vem,och vad,som helst...

    2009-02-04 | 22:04:08
  • Jesper säger:

    Hej Maria.

    Tänkte höra hur du tycker om jobbet som lokförare nu när du jobbat lite. Hur funkar det privata livet såg att du hade barn.



    Du får jätte gärna skicka ett mail: [email protected]



    Då jag är intresserad av att jobba som lokförare.



    MVH

    Jesper Celind

    2009-02-05 | 10:57:31
  • Maria säger:

    Verkar som att det är många som är tveksamma till de tider som vi jobbar, både lokförare och ombordpersonal. Och visst, jag håller med den anonyma som säger att är man tveksam till tiderna så kanske man inte ska satsa på lokföraryrket.



    Men jag måste faktiskt säga att jag aldrig skulle vilja jobba på ett jobb med 7-16 tider nu när jag jobbat ett tag....Jag tycker att det är såå skönt att vara ledig mitt i veckorna när alla jobbar, man kan boka tvätttider som ingen annan vill ha, man kan handla när ingen annan handlar, gå på stan när det inte är så mycket folk m.m. Dessutom så jobbar förarna i Eskilstuna bara var tredje helg nu, så jag jobbar inte så mycket helger. Sen att man börjar 4 vissa dagar och jobbar till 1 vissa nätter, det kan jag leva med.



    Så svar till Jesper: Jag trivs alldeles utmärkt som lokförare! Både med kollegor, arbetstiderna och körandet av tåg. Att möta dagen i ett lok på väg någonstans, se solen gå upp, dricka sitt medhavda kaffe, lyssna på en bra talbok och äta en macka...Det är härligt det! Och dessutom får vi ju se skiftningarna mellan årstiderna på ett helt annat sätt än om man sitter på ett kontor och häckar.



    Men, känner man sig osäker på det här med oregelbundna tider osv så låt bli att läsa till lokförare, sök upp ett 7-16 jobb istället....

    2009-02-05 | 11:44:35
  • Joakim säger:

    Hallo hallo, visst är det du som också nattar i Nyköping denna natt, torsdag-fredag? Synd att man inte såg det lite tidigare, hade vart skoj att skaka tass lite! :-)



    // Joakim som åker med 8813, på fredagen den 13!

    2009-02-12 | 21:58:06
    Bloggadress: http://www.ewenson.se
  • John säger:

    HEJ!



    Såg att det var lite funderingar kring det här med att jobba oregelbunda tider, Nu jobbar jag dock inte inom lokförar yrket (men ska söka mig dit tänkte jag), jag jobbar inom industri där jag jobbat 5-skift i 5 år. jag jobbar allt från Måndag-Måndag och över helgerna,natt,förmiddag och eftermiddag.. Visst det är slitsamt ibland, men har man en gång jobbat med det så är ett 7-16 yrke nästan helt omöjligt för mig att ta.. Man vänjer sig vid att vara ledig mitt i veckorna, ja ibland ledig från Onsdag till Måndag.. man kan handla, göra bankärenden och en massa annat.. Så har man en gång "jobbat skift" är det nog tufft att börja med 7-16, Jag skulle själv inte fixa det.. Man anpassar helt enkelt sitt liv efter det.. Men som sagt, alla är vi olika.. inte säkert man tycker det funkar eller skulle orka med det, då ska man nog inte heller göra det.. Ville bara dela med mig av min erfarenhet av "skift jobb", Tack för en intressant blogg Maria! keep up!



    MVH John (en vacker dag lokförare hoppas jag ;))

    2009-02-13 | 00:26:57
  • Maria säger:

    Jag kom aldrig till Nyköping igår kväll, mitt tåg 8848 från Linköping blev inställt och jag fick sova i Linköping och åka tjänstetåg till Nyköping i morse...

    2009-02-13 | 09:56:00
  • Joakim säger:

    Jo, vi såg det imorse när vi konstaterade att vi var enda tåget som pakerat i Nyköping, dock helt oklottrat för en gångs skull, vi möttes dock i Kolmården lite snabbt imorse! :-)

    2009-02-13 | 12:35:05
    Bloggadress: http://www.ewenson.se
  • Jesper säger:

    Hej! Kul att du hittat vägen in i lokföraryrket! Som en liten ärlig guidning så har jag just slutat efter tio år som lokförare. Det är ett ouppskattat skityrke där man inte röner någon uppskattning vare sig från arbetsgivare eller resenärer. Man har inget liv och man tappar nästan all social kontakt och blir asocial. På ett visst företag som börjar med S så styr arbetstidslagen mer än det mänsliga, man sätts att köra nattåg i 11 timmar, slutar kl 08, sover bort eftermiddagen och kan inte sova på kvällen för att tvingas upp och köra pendel kl 03.34. Lokförare skall vara stolta fast det är inte för alla! Idag är mitt skiftjobb inom poliskåren tio gånger lättare!

    2009-07-04 | 00:58:11

Kommentera inlägget här: