Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Tidig måndag morgon...

Kategori: Tåg

Imorgon börjar jag klockan 3.54, en måndag morgon....

Som tur är slutar man redan klockan 10 och det är skönt.

Idag har vi varit och mustat äpplen, eller man mustar ju inte själv utan lämnar in äpplen som man sedan byter mot färdigmustade äpplen. 7 backar á 20 st 33 cl flaskor blev det, mums! Kolla in på Stallarholmens musteri om du är sugen på att musta dina egna äpplen istället för att slänga bort dem...

Kommentarer

  • Veronika säger:

    Klockan 3,54...varför så tokig tid? Du kunde ju iaf fått börja 3,50!

    2008-10-05 | 18:51:54
  • John säger:

    Hej Maria!



    Först vill jag tacka för en jätte bra blogg och alla fina bilder du har tagit, Jätte skoj för oss som är sugna att börja plugga som lokförare att se allt detta, får man lite mer uppfattning om hur det ser ut och funkar innan man sätter sig i skolbänken :)



    nu till min fråga!



    Jag bor utanför Kristianstad/Hässleholm och har planer på att söka Sj´s egna utbildning till lokförare.. Den går om jag har fattat det rätt i Hallsberg, När jag väl ska börja köra lok sen i utbildningen vet du då om det finns möjlighet att få köra ifrån Hässleholm eller Kristianstad? (får man välja ort själv?)

    Det jag tänker på är att för mig som bor så långt ifrån Hallsberg (där kursen är tror jag) kan det ju bli lite jobbigt med boende om jag först ska köra 1 månad i Stockholm och sen kanske bli stationerad i Nässjö månaden efter (tänker på min praktik då).



    Fråga 2: Finns det möjlighet att få börja jobba sedan på någon av dom 2 orterna efter utbildningen eller kan Sj sätta mig var dom vill??



    hoppas du förstod min fråga.. berätta gärna hur du gjorde :)



    tack för en bra blogg, Tut Tut ;)



    MVH John

    2008-10-06 | 01:01:32
  • Maria säger:

    Hej John!



    Kul att du vill läsa till lokförare. Jag läste ju en KY-utbildning i Hallsberg så jag har inte läst SJ:s egna utbildning. Men vi har en del förare i Eskilstuna nu som gått den. Jag ska ta reda på mer om dina frågor från dem.



    Men det jag vet är att man skriver på ett kontrakt på två år där du förbinder dig att jobba två år för SJ på den åkstation som de väljer dvs. där det behövs folk för tillfället.



    Under utbildningen har man ca 15.000 i utbildningslön och jag tror att de får bo på hotell i Hallsberg.



    Jag tror inte att SJ har åkstationer i Kristianstad eller Hässleholm, detta ska jag ta reda på mer om...Men Malmö har en åkstation iallafall.



    Återkommer mer mer....

    2008-10-06 | 07:51:24
  • John säger:

    Hej Maria!



    jag väntar och kolla av bloggen och ser om du kan få lite svar på mina frågor av dina kollegor :)



    MVH John

    2008-10-06 | 10:11:18
  • Oskar säger:

    John!



    Jag har gått SJ´s utbildning och är stationerad nere i Skåne. Som jag har förstått det så tar inte SJ in fler. Iaf. inte till Skåne. Detta beror på att DSB-First kommer ta över all Öresundstrafik from. 11 januari.

    Vi är ett stort gäng som i samband med det kommer gå över och jobba på DSB-First istället. Precis som Maria skrev så får man skriva kontrakt på att man stannar hos SJ i två år efter avslutad utbildning. Så även vi, men vi hade sån pass tur att vi slapp det då det blev ett §6b-övertagande av personal från SJ.



    DSB-First kommer ha förare stationerade i Kristianstad.

    Jag tror inte att man kan få göra sin LIA (om man går KY-utbildningen) hos DSB-first eftersom dom vill starta upp sin egen verksamhet ordentligt först. Men annars kan du ju säkert välja Arriva (pågatågen). Vet inte om SJ kommer ha kvar några platser till KY-elever men annars an du säkert vara på något godsbolag här nere.



    KY-utbildning finns för övrigt i Ängelholm också.



    Jag kan varmt rekommendera dig att läsa till lokförare. Även om det är lite komplicerat med pendlandet under utbildningen så är det värt det. Helt klart...



    Har du fler frågor så kan du alltid skriva dom i min blogg.



    Lycka till!!

    2008-10-06 | 13:34:53
    Bloggadress: http://funktionfyrtiotre.blogg.se/
  • Caroline säger:

    Vidar kanske ändå är uppe vid 03, så det kanske inte är så jobbigt att gå upp? Eller? :-)

    2008-10-08 | 14:07:14
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Maria säger:

    Haha, ja han vaknade faktiskt samtidigt som mig i måndags och ville ha mat, så lite sällskap fick jag ju. :)

    2008-10-08 | 18:55:17

Kommentera inlägget här: