Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Morgon på bangården i Eskilstuna samt kryssning med gamla lokförarpolare

Kategori: Tåg

Tog en fin bild på en gammal godsvagn som stod bredvid min X40 på bangården i Eskilstuna i går morse. Kortet är taget vid 5.20 på morgonen den 24/4-08.

image117

Och så lite bilder från kryssningen till Helsingfors som jag gjorde i helgen den 18-20 april tillsammans med Rebecka, Björn, Jana, Martin och Björns polare Tomas (var det väl han hette?) som fick agera stand-in för Runar som hoppade av i sista sekund.

image121
Jag i en X40 på väg till Arboga för att möta upp de andra som kom med Göteborgståget...Jag lovar, jag är helt normal i vanliga fall. Nästan iallafall.

image122
Roger, Martin och Björn i Kungsan

image123
Björn, Tomas och Maria i en av hytterna. Och för er som undrar: Nej, lokförare är oftast inte normala människor utan är ganska speciella...*ler*

image124
Björn, Maria och Rebecka.

image125
Björn, Roger och Jana.

image126
Jana, Björn, Rebecka och Martin ute på däck.

I Helsingfors så var jag och Rebecka och tittade på TÅÅÅG! på centralstationen i Helsingfors. Här kommer lite bilder därifrån:

image127
Dubbeldäckare har de i Finland också, dock inte X40.

image128
Skulle gissa att detta är något snabbtåg av något slag, nån som vet?

image129
Två lok bredvid varandra.

image130
Det kom in ett ryskt tåg medan vi var på centralstationen, här restaurangvagnen.

Kommentarer

  • Björn Ladin säger:

    Herregud så efterbliven man ser ut... :-D Med andra ord kan det bara bli bättre, och det är ju bra! Tack alla inblandade för en kul helg! TÅG!

    PS. Javisst hette han Thomas den glade stand-in-Runar. DS.

    PS2. Ska se till att lägga upp några av mina bilder på klassbloggen också. DS2.

    2008-04-25 | 12:42:49
  • B Ladin - igen! säger:

    Kunde ju svarat på din fråga om snabbtåget redan förra gången jag kommenterade... Det är ett licensbygge kallat S220 i Finland och baseras på det italienska Pendolino RE460. Det har aktiv korglutning i kurvorna men den har inte funkat så värst bra och tågen är inte speciellt populära i finsk press... Finns 18 tågset. Åkte ett liknande mellan Milano och Lusanne under produktnamnet Cisalpino. Riktigt bra och tysta tåg, när de väl fungerar.

    2008-04-25 | 20:45:20
  • Arne säger:

    Hej Maria, du visade körspaken på en bild i 130 km/h men utan hand? Finns det inte ett dödmansgrepp längre i lok? Du minns kanske trafon som trillade av pinn i Näkna förut i år. Hade de i boggievagnarna inte dödmansgrepp? Hur kunde de låta tyngdpunkten komma ut för långt? Morfar visade dödmansgrepp på ett ellok för mig runt 1958, men det har väl hänt mycket sedan dess... ha de/Arne

    2008-04-26 | 01:48:28
  • Maria säger:

    Hej Arne!

    Jo visst har vi fortfarande "död mans grepp" men vi håller det med foten...På RC-lok kan man om man vill koppla om så att man håller i det med handen istället men på de flesta moderna motorvagnar så håller man död mans grepp med foten.

    På äldre lok så var styrreglaget i form av en ratt, finns bla. på dieselloket T44 som fortfarande används, och där har man död mans grepp på ratten.

    Kan tyvärr inte svara på hur det ser ut i de vagnar som drog transformatorn, men jag antar att de har död man grepp även i dem...Och hur de kontrollerar tyngdpunkten under färd vet jag dessvärre inte heller. Vet du Björn?

    2008-04-26 | 10:18:49
  • Arne säger:

    Tack för svar. Det var skönt att höra. Jo, i varje boggiecentrum finns det en vridbar glidyta, lik den som du ser på en kort lastbil med semitrailer påhängsvagn. Den kan man flytta i sidled med hydraulik, i en manöverplats per boggie, en liten hytt, och på så vis hålla projektionen av tyngdpunkten rakt ner väl innanför de heliga 1435. Det här syns på de bilder som fanns i tidningar alldeles efter, då man jobbade för högtryck för att få undan allt. Om man ser hur vagnen först klarar en kurva och sedan faller skenbart åt "fel" håll, inåt kurvan, när den redan är ute på rakan efter, så är det svårt att begripa hur det kunde gå till. Någon av de två somnade till och överreagerade den ene eller den andre, eller något enkelt i reglaget gick sönder och cylindern drog iväg för långt vid returflyttningen efter kurvan. Det är ju inte mycket att vinka på med så långt avstånd mellan vridcentrum, så hög tyngdpunkt och så smal spårvidd.///Åkte lok en gång i Frankrike och föraren skojade med oss svenskar genom att släppa upp den fjädrande kransen på ratten en kort sekund. Då tjöt en sirén i hytten som kunde väckt en död. Inte en chans att slumra där inte. Men det hjälper ju inte om något i systemet fallerade. /// Tycker du MS Train Simulator är tillräckligt realistisk för att kunna njuta av, eller är det the real thing som gäller?

    2008-04-28 | 00:04:37
  • Maria säger:

    Har aldrig provat en tågsimulator och kommer nog aldrig att göra det heller så jag kan dessvärre inte svara på din fråga. Men av vad jag hört, av andra som provat tågsimulatorer så är det inte alls samma som att köra riktiga tåg....Någon annan som provat tågsimulator?

    Och ja, om man släpper säkerhetsgreppet med foten så tjuter det väldigt i hytten tills man trycker ner det igen och gör man inte det inom 8 sek så nödbromsar tåget.

    2008-04-28 | 14:55:57
  • Caroline säger:

    Skulle du vilja åka Transsibiriska (på tal om ryska tåg?)

    2008-05-01 | 20:45:08
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Maria säger:

    Åhh ja, gärna! En dröm faktiskt. Har du åkt den?

    2008-05-02 | 10:02:39
  • Johan säger:

    Hej där. Trevlig blogg du har. Jag tänker eventuellt själv söka till hallsberg i höst. Vilka för och nackdelar tycker du att det finns med att arbeta som lokförare? Är det jobbigt att arbeta ensam jämt? Hur brukar ledigheten se ut, är det flera dagar i sträck?

    2008-05-04 | 12:41:19
  • Maria säger:

    Har skrivit en hel del om dina frågor tidigare i bloggen tror jag, och även andra lokförare har svarat på dem i kommentarerna. Men här kommer dina frågor i korthet:

    Fördelar: Ett fritt yrke med bra lön, underbart att köra tåg, man får se mycket natur och se naturens skiftningar mellan årstiderna.

    Nackdelarna: tidiga mornar, sena kvällar, jobba varannan helg, tåg som går sönder eller fel på signaler och man blir sen och passagerarna blir arga. Man måste även räkna med att man får jobba på storhelgerna som jul, påsk, midsommar.

    Som förare av tåg inom persontrafiken är man sällan ensam så mycket, man träffar folk mest hela tiden tycker jag. Men för godsförarna blir det ju såklart mycket tid som man tillbringar ensam...och det skulle inte jag klara av just nu iallafall.

    Man är ledig varannan helg och har strödagar mitt i veckorna vilket är väldigt skönt. Oftast har man en långhelg på sex veckor, inom SJ iallafall, törs inte svara hur det ser ut för andra. Och en "lång" helg är man ledig antingen fre-sön eller lör-mån. Men man kan även ha tur att det blir ännu längre, som för mig den här helgen, jag är ledig mellan fredag kl. 10 till tisdag kl. 13.50 vilket inte är helt fel. :)

    2008-05-04 | 16:25:36
  • Varis säger:

    Hej, Martia! Läser din blogg ofta, väldigt intressant. Jag har en brådskande fråga och du kan nog svara på den. På tisdag ska jag till mjölby och göra urvalstestet, steg1. Och ärligt talat är jag lite rädd om jag kommer att klara den. Jag vill verkligen komma in och bli tågförare. Och jag tror på mig själv också. Men exakt vad är det för tester? Tar det hela dan? Och
    måste man va bra på alla tester för att bli antagen? Tack

    2008-05-04 | 18:20:47
    Bloggadress: http://www.johndavis-pro.com
  • Mattis säger:

    Angående Tågsimulatorer.. Testade lite med ms trainsim + någon annan sim precis innan jag började utbildningen....
    kan väl säga att det är en ganska platt upplevelse. Dragkraften och inte minst känslan för inbromsningar var helt obefintlig..
    Blev väldigt tråkigt väldigt fort..
    Ha de
    Mattis.. Lokförarelev Sj linköping..(Bara 2 veckor kvar till fordonsutbildningen
    F-n vad skönt!!)

    2008-05-05 | 22:59:55
  • Maria säger:

    Hej Varis!

    Om det ser ut som när jag gjorde urvalstesterna för två år sedan så består första dagen av flera små tester med papper och penna, 12 stycken tror jag vi hade, men det kan vara färre nu. Där testas din formuppfattningsförmåga, simultankapacitet, ordförståelse, matematisk förmåga, rumsuppfattning m.m...

    Hörde av någon som gjort SJ:s egna tester och de testerna hade varit på dator, även den första dagens tester så jag törs inte svara på om de fortfarande kör med papper och penna-tester....Men jag antar att testerna på dator är upplagda ungefär som dem.

    Kolla även in på bloggen som KY10 i Hallsberg har...http://tcc-ky10.bloggspace.se/8/

    2008-05-06 | 15:31:47
  • Mats33 säger:

    Hej,

    Du har fina bilder och de skulle passa med lite text till i Läsarnas Fria. Skriv gärna en rad.

    mvh m.

    2008-05-08 | 11:27:08
    Bloggadress: http://www.lasarnasfria.nu
  • Dennis säger:

    Hej!
    Fin blogg du har skapat här, älskar bl.a. dina kort från tågen...undrar om du har lite tips inför urvalstest steg 2 eller om det egentligen bara är att gå dit och göra sitt bästa. klarade steg 1 utan problem men man är ju lite nervös inför fredagen i linköping. är själv kvar här i oslo och ska träffa evelina nångång i veckan. hon är på nån grävning här så. Tänkte även hälsa på lappen och ser hur han gör sig som far :). Jaja, om jag klarar testet blir det mjölby och jag hoppas det blir en bra utbildning! ha det så bra!

    PS: man får ju lite flashback när man hör ordet finlandkryssning...

    Dennis/tysken

    2008-05-26 | 11:16:44
  • Maria säger:

    Åhh vad kul att du kanske också ska bli lokförare, hoppas att du klarar det! Det tror jag att du gör iofs...Kommer du gå KY i Mjölby? Du sökte inte till SJ:s lokförarutbildning?

    Jadu, tips inför andra urvalstestet...man ska ju försöka vara lugn och läsa alla instruktioner väldigt noga innan man börjar, annars är det nog bara att köra på. :)

    Ja jag hörde att Evelina var i Oslo och gräver, kul för henne! Lite avis är man ju allt men nu kör jag ju tåg och det är också roligt. :)

    Om du har vägarna förbi Eskilstuna på lördagen den 31 maj så har vi femkamp som du väldigt gärna får komma på. :)

    Kram Maria

    2008-05-26 | 23:51:24
  • Dennis säger:

    Tack för tipsen! Ju, det blir KY i Mjölby, sökte även Ängelholm men de verkar ha lite problem med antagningen i år. Det var för sent att söka till SJ så...annars hade Hallsberg varit nåt alternativ men eftersom jag måste finansiera utbildningen med sparade pengar (man får ju inte csn längre :( ) så gjorde de 15 veckor extra en viss skillnad...tyvärr.

    Lokföraryrket växte fram lite då och då under årets lopp men tanken fick jag faktisk från dig :) hur som helst känns det riktig bra nu så man är ju väldig optimistik :) Finns det förresten inga möjligheter att gräva lite på semestern? tyvärr har jag inte vägarna förbi, måste tillbaka till oslo direkt men åker en dag förre testet för att vara någorlunda utvilat :)

    Kram Dennis

    2008-05-27 | 11:48:13
  • Dv12 säger:

    Snabbtåget på bilden kallas för pendolino även i Finland (litterat är Sm3). "S220" betecknar sth:n som är 220 km/h. Den 75 km långa, 2003-2006 byggda genbanan till Lahtis är dock den enda platsen där Sm3:or kan utnyttja sin maxhastighet.

    2008-06-18 | 23:44:11

Kommentera inlägget här: