Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Lång jobbarhelg men en underbar måndag morgon på järnvägen

Kategori: Tåg

Den här helgen har jag haft en riktigt lång jobbarhelg. Så här har min helg sett ut:
Fredag 13.30-22.40
Lördag 13.35-01.00
Söndag 17.39-22.40 och övernattning i Linköping
Måndag 5.19-13.55

Efter en sådan helg är man totalt slut. Nu ska det vara skönt att vara ledig i en dag.

Men, en underbar måndag morgon började med tjänstetåg mellan Linköping och Nyköping och en fantastisk soluppgång och här kommer en orgie i motljusbilder, tillägnade Dig Caroline. Grattis på 30-årsdagen, igen. Och ni andra får självklart också njuta av lite vackra bilder från järnvägen tagna fredag 11 april på kvällen samt måndag 14 april mellan 6 och 7 på morgonen.

image115
Först en bild från i fredags. Här kommer jag in i Hälleforsnäs och ska strax stanna vid plattformen längre fram.

image111
Och så måndag morgon. Dimmigt var det men solen trängde igenom på sina ställen och skapade ett magiskt ljus...

image112
Ibland är det underbart att vara lokförare.

image114
Norrköping i vackert morgonljus.

image113
Och så en bild från det vackra Eskilstuna (lite reklam måste man ju göra) tagen på kvällen den 14 april. I förgrunden järnvägsbron över Eskilstunaån och i bakgrunden Fors kyrka.

image116
För att hjälpa till att besvara Daniels förfrågan om körspaken på en X50 så kommer här en bild på den. Som den är på denna bild så är den i körläge och jag kör just vid detta tillfälle 130 km/h vilket man kan se till höger om körspaken. För att få upp denna hastighet så duttar man fram till den hastighet som man vill framföra tåget i. Sen håller tåget själv hastigheten, bromsar i nerförsbackar och gasar på när det behövs. Väldigt enkel att köra med andra ord...

Kommentarer

  • Rebecka säger:

    Fina bilder älskling!

    2008-04-14 | 21:52:43
    Bloggadress: http://www.rebeckas.se
  • Daniel säger:

    Hej!

    Måste fråga. Jag har sett att x50 har en spak som jag antar är tågets gas och/eller tågets broms. Jag blir lite förbryllad dock för ibland när jag ser lokföraren köra iväg från perrongen verkar han knappt röra på spaken.

    Hur gör ni när ni vill gasa?

    2008-04-16 | 17:22:26
  • Maria säger:

    Jo på X50 sitter både gasen och bromsen i samma spak. För att gasa så trycker man ner en knapp ovanpå spaken och för sen spaken framåt, sen "duttar" man spaken framåt för att öka hastigheten. Spaken är alltså kvar i samma läge men ju mer man duttar desto fortare går det...för varje dutt ökar man hastigheten med 5 km/h. Förutom upp till 10 km/h där det finns fler steg...

    När man vill bromsa för man spaken bakåt, mot sig.

    Slänger in en bild som jag tog på X50:ns körspak längst ner i aktuellt blogginlägg så kan du se hur den ser ut.

    Mvh
    Maria

    2008-04-16 | 17:56:19
  • Bjarnulf säger:

    Bara för att öka på förvirringen; Är det inte så att det går att ställa om på något vis och använda körkontrollern steglöst istället ?
    /B

    2008-04-17 | 21:16:00
  • Maria säger:

    Man kan välja att antingen köra genom att man anger i km hur fort man vill köra, eller så kan man köra som med en gammal hederlig lokspak, med steg från 1-7 tror jag att det är...Då får man hålla koll på hastighet själv. Jag kör ibland med detta körsätt, beroende på vilken bana det är. Men något steglöst körsätt finns inte på X50:n vad jag vet.

    Däremot så är ju körspaken på X40:n steglös....

    2008-04-17 | 22:20:44
  • Caroline säger:

    Jösses vad fint - vilka underbara födelsedagspresentbilder! Ha en rolig kryssning, dears!

    2008-04-18 | 10:05:55
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Biggles säger:

    Själv var jag med och körde timmer från Hargshamn natten lördag-söndag. Även vi hade en fantastisk sluppgång - och snorhalt i den kyliga morgnfrosten. Men det var en kul utflykt och när det sen dessutm är så fint är det värt nattvaka och trötthet!

    PS En sån där farthållare är jag allt bra svartsjuk på, vi har inte fått såna på våra tåg.

    2008-04-25 | 08:56:33
    Bloggadress: http://biggles.ambar.se/
  • Busslover säger:

    Tacka vet jag landsvägsbuss! Inget krångel med lövhalka, signalfel, växelfel och sånt skit. Inget fusk med ATC och sånt heller - hela ansvaret ligger på föraren.

    2008-10-17 | 18:35:36

Kommentera inlägget här: