Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Spring inte i spåren

Kategori: Tåg

De senaste dagarna har två ungdomar dött framför ett tåg i Stockholm pga att de skulle gena över tågspår. Återigen, som jag redan skrivit i ett tidigare inlägg, spårspring innebär LIVSFARA. Undrar när folk ska fatta det? Det är bra att kvällstidningarna drar så stort på detta då det kanske får några att tänka till. Håll er borta från spåren!

Jag ryser bara av att tänka på att köra på någon som genar över spåren. Stackars de lokförare som varit med om detta de senaste dagarna, hoppas ni kommer igen.

---------------------------------------------------------------------

Och nu är väl den första veckan för de nya studenterna i Hallsberg avklarad? Om ni läser det här, hur har den varit? Berätta gärna.

Kommer så väl ihåg den första veckan, alla nya bekantskaper, tipspromenaden, första festen med klassen över och sen alla nya kunskaper som man ska börja pressa in i huvudet. Man tänkte: Det här kommer jag aldrig att lära mig, det är så mycket nytt och så mycket att tänka på....Men vet ni, det löser sig, ni kommer att lära er allt. Sen om allt fastnar och sitter kvar är en annan fråga. Jag kan inte allt om jag tänker efter, mycket som man inte är med om dagligen faller bort men när det väl händer så får man plocka fram kunskaperna igen.

Lägger in lite bilder från vår fest i november förra året då KY8 började. Valde de bilder där vi ser mest normala ut, det finns de bilder som är värre. Och det finns även ca 20 bilder på folks rumpor, någon i klassen som vill kännas vid detta? Jag har inget minne av att jag sprungit runt och tagit kort på folks rumpor....Måste vara någon som lånat min kamera.

image54
Hans M och jag. Texten på min t-shirt: Var inte allt för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg. Franz Kafka.

image55
I klassrummet. Björn ser fundersam ut.

image56
Jana och Björn.

image58
Putte, Runar, Anita, Josef och Ulrika.

Kommentarer

  • Göran säger:

    Hej Maria!!

    Första veckan har varit toppen!! Sedvanligt presentation, "dumheter" och tipspromenad gjorde att första dagen gick i ett huj. Torsdag fest, en intressant tillställning där många nya begrepp kom till användning. Din kullare Jana besökte oss också. Boende och miljö alldeles utmärkt. Jag har fotat en del och som det verkar kommer KY 10 att köra en egen blogg under utbildningen. Återkommer med adress.

    Som sagt, så värst mycket studier är det väl inte än och lite besviken är man att det tar 7 månader innan man får köra tåg men å andra sidan, den som väntar.....

    Välkommen att hälsa på!!

    MVH

    Göran

    2007-10-28 | 11:55:19
  • Maria säger:

    Nä, inte 7 månader....När ni har gjort första paragraferna, 1-10, så får ni åka ut på tittarturer, och då får man oftast köra. :) Man brukar ha klarat av det på ca 2 månader. Och sen får ni nog rätt så snart bege er ner på bangården för att köra ett lok fram och tillbaka 50 meter. Vilka lärare har ni? Är Schöldborg kvar?

    2007-10-28 | 12:13:19
  • Göran säger:

    Hej!

    Hans är kvar men bara som extra om jag förstått det rätt. En ny rektor, Rolf, leder undervisningen. Vi har ännu inte träffat några lärare. Måndag o tisdag ska vi ha gruppdynamik med Carina(?). Tror att SÄÖ-läraren heter Robert.

    MVH

    Göran

    2007-10-28 | 12:17:27
  • Maria säger:

    Ok, ja då har ni helt andra lärare mot vad ni hade. Ni ska inte ha Anita Leufstadius och Hans Alexanderson något? Antar att de har fullt upp på Green Cargo och Hector...

    Ska se om jag kommer till Hallsberg något, dessvärre har vi bara en tur dit och då är man i Hallsberg mellan 18.30 och 19.20....

    2007-10-28 | 12:20:34
  • Göran säger:

    Anita och Hans har slutat (?). Tydligen är det mesta nytt nu vad gäller lärare och för den delen även utbildningplan.

    Vilken dag är detta, en kort fika kan vi ordna om du hinner.

    Göran

    2007-10-28 | 12:24:12
  • Maria säger:

    Skönt, då kanske ni slipper alla konstiga ämnen som "Kost och friskvård", "Kommunikation", "Arbetsmiljö" och dylikt?

    Jag vet inte exakt vilken dag jag har den, har den inte utlagd den här månaden. Har haft den 2 gånger hittills och eftersom jag går på skubben så får jag bara reda på en vecka i taget. Hör av mig när jag vet när jag har den nästa gång.

    2007-10-28 | 12:27:12
  • Marcus säger:

    Tyckte vi lyckades rätt bra med festen i torsdags, de flesta verkade nöjda, va dock lite för tomt på dansgolvet tycker jag. =/

    F.ö.

    Alexandersson flyttade norrut senast jag hörde, han skulle bli rektor på skolan i Boden.

    Anita är tillbaka på GC, men kommer förhoppningsvis hyras in till vissa kurser i framtiden.

    Anitas ersättare heter Robert Blomberg och kommer från
    TGOJ i eskil.

    Schöldborg har pensionerats men ser inte ut som vi blir av med honom iaf. Han återkommer nog med jämna mellanrum å berättar sagor =)

    Nye rektorn heter Rolf Greijer och kommer från Arriva, han har jobbat på skolan i Ängelholm och Mjölby.

    Så nu vet ni det! =0)

    2007-10-28 | 16:07:04
    Bloggadress: http://www.facebook.com/profile.php?id=562256839
  • Maria säger:

    Jaså, så Alexandersson har flyttat norrut....Trodde han hade familjen i Örebro. Men han kanske veckopendlar.

    Är den nya rektorn bra då? Kan han också dra historier eller hyr de in Schöldborg till det? ;)

    Tack för den informationen Marcus!

    När ska ni ut på er första åklia då? Måste vara nu i november?

    2007-10-28 | 16:45:00
  • Göran säger:

    Han visar historier i stället.....

    Göran

    2007-10-28 | 17:14:25
  • Marcus säger:

    Jo han veckopendlar säkert..tror Rolf gör det också. har för mig han bodde i sthlm normalt.

    Nya rektorn är riktigt bra, kommer nog ske stora förändringar på skolan i framtiden.
    Jo han kan en del historier han också, å de är mkt mer intressanta, främst för de handlar om fönstertåg å SJ istället för gods å GC =P

    LIA2 börjar måndag den 12:e så det är bara 2 veckor kvar nu =)

    2007-10-28 | 17:15:38
    Bloggadress: http://www.facebook.com/profile.php?id=562256839
  • Ulrika säger:

    Hej Maria!
    Visste ju inte om att du hade en blogg...
    Kul iaf med ännu en att läsa =)
    Jag bloggar också en del, men pga vissa könstiga omständigheter har jag lösenordsskyddat den.

    Göran som skriver en massa inlägg i din blogg:
    Jag bor också i Khn och både jag och min sambo jobbar på Tågab som lokförare så jag lär nog tuta om jag ser nån med en liten grabb vid spåren ;-) Vi var där igår med några smågrabbar och startade upp ett lok så dom fick kika lite. Gissa om dom var helt saliga!?!

    Kram från mej

    2007-10-28 | 19:03:39
  • Oskar säger:

    Det är möjligtvis ingen här som känner till någon mer tåg-blogg eller likn. som man kan läsa?

    2007-10-29 | 09:18:13
  • Göran säger:

    Hej Ulrika!
    Min grabb är tokig i "bommar som plingar". Efter dagis blir det promenader till övergångar eller station för att studera tåg. Han har fått titta in och sitta i RC-lok och rälsbussar. Milt uttryckt - det tycker han om. Sedan jag började i Hallsberg så är det väl egentligen bara fredagar vi kan gå och titta.

    Ska försöka att få göra någon LIA på Tågab men vi får väl se hur det blir... Nä, nu åter i Hallsberg.

    MVH

    Göran

    2007-10-29 | 09:23:05
  • Maria säger:

    Kolla in min klass: www.tccky7.blogg.se
    Kolla även in denna sida, en kollega i Stockholm som har den: http://hem.bredband.net/b305188/index.htm

    2007-10-29 | 10:04:47
  • Robert säger:

    Hejsan hoppsan!

    Nu när jag lyckades ramla in på din blogg så får jag ju iaf passa på att hälsa! *vink vink*

    2007-10-30 | 17:55:14
  • Göran säger:

    Vecka två avklarad...
    Vår blogg har startat. Tanken är att vi varje vecka ska skriva något om vad vi varit med om. Just nu finns bara basic men innan helgen är slut ska jag ha hunnit få till fler inlägg och bilder.

    MVH

    Göran

    http://tcc-ky10.bloggspace.se/

    2007-11-01 | 18:27:59
  • Maria säger:

    Jättekul Göran att ni också skaffat er en blogg. Det kan vara ett bra sätt att hålla kontakten senare också när ni sprids för vinden över landet efter att ni avslutat er utbildning.

    Ska kolla in där och följa er resa.

    2007-11-02 | 10:31:01

Kommentera inlägget här: