Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Ännu en dag på jobbet

Kategori: Tåg

Nu har det blivit lite väl mycket tidiga mornar på sistone tycker jag. Ska upp 3.40 imorgon igen, tredje gången i rad den här veckan. Sen har jag ledig helg och sen börja 4.25 på måndag igen...5 på tisdag och 4.25 på onsdag igen. Pust. Men så är det att vara ny på jobbet antar jag. :)

Och idag var jag även 2 meter från att köra på en person som sprang i spåret vid Folkesta i Eskilstuna. Det såg ut som en förvirrad tant som var ute på promenad, mitt ute i spåret. Som tur var så hade jag stopp lite längre fram och hade bromsat ner till kanske 70-80 km/h (om man inte har stopp så kommer man i 150 km/h på det stället) då jag såg att det gick något till höger lite längre fram. När jag kom lite närmare såg jag att det var en person och slängde mig på tutan. Tanten blev livrädd och stelnade som tur var till och stannade där hon var, mitt emellan dubbelspåret, 2 meter från mitt spår. Jag ringde fjärren direkt men såg att mötet redan var på väg på andra spåret, i 160 km/h. Jag antar att tanten hann undan för jag hörde inget mer sedan. Men läskigt var det. Hoppas att tanten fick sig en tankeställare och håller sig borta från spåren hädanefter!

Tänk på det alla ni som någon gång brukar springa i spåren, ett tåg kan komma i 160 km/h och ändå vara ganska tyst. Bara för att man ser sig noga omkring så betyder det inte att det är fritt fram, det går snabbt när ett tåg kommer farande. Så snälla, för alla lokförares skull och för er egen skull, håll er borta från spåren, det innebär livsfara.

Kommentarer

  • Oskar säger:

    Förstår hur du har det.
    Går själv upp 4.00 varannan vecka.
    Tänk att det kan vara så otroligt stor skillnad mellan att gå upp 4.00 och 05.00. Det senare känns som värsta sovmorgonen :)

    Ha en bra dag!

    2007-10-19 | 08:49:00
  • Maria säger:

    Haha, ja visst gör det!

    2007-10-19 | 11:15:37
  • Robert säger:

    Hmm vi kör våra tåg på dagtid istället, då kan man sova normala tider ;).

    2007-10-30 | 17:57:22
  • Chris säger:

    Hej

    Vem vill sova normala tider? =)

    Själv hoppas jag på positivt svar från Green Cargo, isf blir det T44 för min del. =)

    2008-01-16 | 21:51:42
    Bloggadress: http://sphereofvibration.eu

Kommentera inlägget här: