Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Lite annat än tåg....

Kategori: Tåg

Som några kanske vet så är jag även utbildad arkeolog innan jag bestämde mig för att bli lokförare. Och arkeologiska saker gör mig lycklig, särskilt när man får höra saker som att de hittat ett helt bevarat skepp i Östersjön. Kolla in på svt:s sida och kolla på programmet. Till Vrakletarna.

Jag har även tillbringat några vintermånader på den underbara ön Irland där jag jobbade som arkeolog. Jag lägger in lite bilder därifrån, lite på begäran av en instruktör jag hade för någon månad sen som också hade samma intressen som jag. :)

image66
Ja, jag i ett dike med skärsleven i högsta hugg.

image67
En av alla polska medarbetade gräver ut en stor brunn där det fortfarande ligger kvar ett av de välbevarade träföremål som hon hittade djupt nere. Det är troligtvis ett ok av något slag.

image68
Lite tåg ska jag väl få in i detta inlägg också. Det här är det tåg som vi åkte med från Dublin till Galway, lite gammalt och slitet men ack så charmigt.

image69
Och en vacker räls i gatan utanför Guinnessmuseet i centrala Dublin.

Och så slutligen lite reklam för den förening som jag är engagerad i som har hand om driften av den rekonstruerade medeltida masugnen på Nya Lapphyttan i Norberg. Kolla in på föreningens hemsida, www.jarnetpalapphyttan.se

Kommentarer

  • Göran säger:

    Är man taskig (vilket jag är idag....) så kan man kanske tro att du lägger slipers på översta bilden Maria.... Finns det fler arkeolog-utbildade lokförare?

    MVH

    Göran

    2007-11-16 | 23:09:33
  • Maria säger:

    Hehe, ja det kanske man kan tro. :) Jag vet faktiskt inte om det finns fler, har hört att det finns många arkeologer inom järnvägsbranschen iallafall, så det finns säkert fler lokförare som är arkeologer i botten.

    2007-11-17 | 09:37:57
  • Joakim säger:

    Den där mössan tror jag att jag känner igen... :-)

    Med tanke på rådande situation inom humaniora, så finns det nog ganska många inom järnvägen som har en eller annan examen i botten. Tunnelbanan och pendeln i Stockholm t ex är ju beryktade för att ha ett stort antal akademiker i spärrarna och på tågen.

    /Joakim

    2007-11-17 | 13:23:16
  • Ola säger:

    Jag måste få säga att du är väldigt söt :)

    2007-11-20 | 14:27:04
  • Pia säger:

    Hej hej!
    Ännu en KY10:a här...
    Blev glad när ja hittade Din blogg! Du har så FINA bilder! Kommer vi oxå få uppleva dessa vyer en dag?! Hoppas verkligen det! Stort KREDD till Din trevliga blogg som va rolig att läsa på!

    Kram Kram

    2007-11-20 | 21:49:54
  • Oskar säger:

    Hej Maria.

    Hoppas allt är väl med dig.
    Saknar dina inlägg.
    Och för övrigt så håller jag med Ola :)

    2007-12-05 | 14:02:48
  • Maria säger:

    Ja det har blivit dåligt på sista tiden. Det finns liksom inte så mycket att skriva om, det har inte hänt så mycket, allt rullar på i samma takt. Och inte har det varit fint väder så man har kunnat fota heller....Men det ska bli bättre, lovar.

    2007-12-05 | 18:34:08

Kommentera inlägget här: