Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Kul tur....

Kategori: Tåg

Idag var det så dags för min alldeles första egna tur. Dagen började med att det enligt sifo-listan skulle vara två treor, alltså två tågsätt med X40. Men när jag kom ner och skulle byta av så fanns det bara en, den andra stod på bangården i Eskilstuna. Jag ringde fordonsledningen och sa att har ni inte hört av er tidigare så tänker jag inte hämta nåt tågsätt nu när det är 25 minuter kvar till avgång, jouren får fixa fram tågsättet till plattform när jag kommer tillbaka från Arboga föreslog jag och det gick de med på. När jag kom till Arboga hörde de av sig igen och sa att de två tågsätten inte går att multa eftersom den ena har en modifierad bromsdator men inte den som står på bangården, så du får köra med en enkel trea till Stockholm. Puh, skönt o slippa multa vid plattform i Eskilstuna men inte skönt för de passagerare som var tvungna att trängas.....

Rast i Hagalund, skönt.

Ut till tågsättet för att klargöra, då står det en gubbe från Alstom med en dator och en massa sladdar inkopplade överallt och tittar förvånat på mig och säger "ska det här fordonet gå i trafik?" Ja, det ska det svarar jag och han fortsätter och fippla med vad han nu höll på medan jag tar det utvändiga varvet. Tycker inte om när gubbar fipplar med fordon jag ska ut och åka med 45 minuter senare.....

När allting var färdigt, jag var klar med klargörningen och skulle bara stänga dörrarna och ringa till platskontrollen så är det ett dörrhelvete som inte går igen, faaan tänker jag och börjar fundera på hur det var man gjorde nu igen.

Jag gör lilla reseten men det funkar inte, då ringer jag till driftstöd som får guida mig igenom en batterikontaktorreset och han försöker hjälpa mig på olika sätt men dörrhelvetet går inte igen! Gahh, stressen ökar och minuterna går. Till slut bestämmer han sig för att skicka ut folk från Alstom för att hjälpa mig, det tar 10 minuter innan de kommer och då helt plötsligt så får han igen dörren som jag svettats med och gjort hockeytacklingar emot i en kvart......Stängde av dörren och ringde och sa att jag var färdig. Vad gör ställverket i Hagalund då? Jo de lägger ut mig från fel spår, det blir lodrätt i dvärgen på spåret bredvid. Jag ringer upp igen och säger att jag faktiskt står på spår 30 inte 31.....Ytterligare minuter går innan de kan lägga rätt väg för mig och jag kan rulla mot centralen.....Blev 10 minuter sen från centralen och sen fick jag en BF2:a mellan Södertälje och Flemingsberg, men vad kan man vänta sig en sådan dag....

DDU:n i hytten jag satt i hade också fått fnatt (berodde säkert på gubbens fipplande....): utropen fungerade inte, det var frågetecken på ALLA bromsar, det var frågetecken på ALLA HVAC. Men jag hade broms (kollade genom att göra en provbromsning och jag fick "broms till" och bromsarna tog som de skulle, och AC:n fungerade som den skulle. Jag bestämde mig för att ringa in det och inte kolla mer på DDU:n.....Och den ska vara färdigverifierad? Jag undrar det jag.

Men nu kan det bara gå bättre. Och inga mer dörrproblem tack, jag hatar dörrarna på X40 just nu. Men nu vet jag vad jag ska testa nästa gång istället för en batterikontaktorreset, testa dvärgbrytaren istället, det verkar gå mycket bättre.

Nu förstår jag om många inte hänger med i mina resonemang och olika benämningar men det är bara och fråga om något är oklart....

Pust, nu ska jag sova, är helt slut i huvudet. Så mycket att tänka på men ganska kul att köra själv iallafall....:) Läskigt men häftigt.

Kommentarer

  • Caroline säger:

    Hehe, vad är DDU och BF2? :-) Främst undrar ju vad den stackars dvärgen gör mitt i allt... :-D

    2007-07-18 | 22:10:14
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Caroline säger:

    I övrigt: GRATTIS till din första tågtur! Ser fram emot att åka med dig och alla dörrar. :-)

    2007-07-18 | 22:10:41
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Rebecka säger:

    Ha ha, dvärgen vet jag vad det är! Det är en liten sinal med vita lampor som brukar sitta nere vid marken (men ibland på en stolpe). Om två lampor lyser bredvid varandra är det stopp, men om två lampor lyser lodrätt får man åka. :)
    Älskling, du är så duktig som är ute och kör alldeles själv. Jag vet att du klarar allt! :D

    2007-07-20 | 08:48:29
    Bloggadress: http://www.rebckas.se
  • Maria säger:

    Helt klockrent Becka, bra beskrivning av en dvärg!
    DDU är dataskärmen i förarhytten, den som ska visa om någon dörr är öppen, om man får brandlarm och vart brandlarmet kommer ifrån, man lägger in tågnummer i den så att det automatiska utropet fungerar, man kan se om AC:n fungerar i tåget m.m
    En BF2 är ett tekniskt fel ATC:n (vet du vad det är?). ATC-datorn ombord tar emot felaktig information från baliserna (de som ligger i spåret) och då reagerar ATC:n med att ta ner tåget till 80 om man inte bromsar själv. Och vid en BF2:a så får man tillbaka informationen vid nästa huvudsignal. Krångligt att förklara på ett enkelt sätt märker jag....:)

    2007-07-20 | 10:04:57
    Bloggadress: http://www.jarnetpalapphyttan.se
  • Patric säger:

    väntar med spänning att läsa om din nästa tur!!
    trevlig blogg du har.

    2007-07-22 | 20:45:25

Kommentera inlägget här: