Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Hatar X40

Kategori: Tåg

Jag hatar X40. Hemska fordon.

Och detta missfoster ska man behöva köra i sin framtida karriär som lokförare, ryser vid bara tanken....

Igår när vi åkte till Hallsberg hade vi öronproppar på oss båda två för att det är så hög volym i hytten. Idag på morgonen hade vi jacka, mössa och vantar på oss för att det var så jävla kallt i hytten. Och NEJ jag pratar inte om ett fordon från 1922 utan om ett fordon från 2004.....det är skrämmande.

De hade lika gärna kunnat köpt in gamla fordon från -40 talet, det hade säkert blivit bättre. Tekniken var gammal redan när de kom och förhoppningsvis packar de väl ihop totalt snart, helst innan sommaren....För då kanske jag ska börja jobba med dem. SUCK.

Man kanske skulle söka jobbpå TGOJ istället, köra MA och EL16 istället. Säkert mycket trevligare.

De som har byggt dessa klumpar på hjul måste vara helt inkompetenta och har aldrig satt sin fot på ett lok innan.

Lite exempel på idiotiska grejor som finns på X40:

- Utblåset för bromsen sitter inne i förarhytten (på 1920-talet kom man på att luftutblåset skulle sitta under förarhytten för att inte störa så mycket, men fransmännen kom på den genialiska ideén att sätta det inne i förarhytten så att föraren blir nästintill döv varje gång man bromsar....)

- Manometern (mäter lufttryck i ett slutet rum) ser helt annorlunda ut än på andra fordon, 5 kPa (som är det tryck som huvudbehållaren ska ha) visas normalt rakt uppåt så att man enkelt kan slänga en blick och se om något inte är som det ska. Men på X40 är det numrerat från 1-16 och 5 kPa hamnar då ganska mycket till vänster och ser helt annorlunda ut än på alla andra fordon.....varför??

Detta var det första inlägget om X40 och det kommer sannolikt inte bli det sista....

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Inte skall man väl tycka så illa om något så stort och hemskt som inte kan rå för att det är ett offer för sina egna brister ;-)

    Skulle vara ganska intressant att pröva X40 en sväng eller två bara för att se vad det är för åbäke. Kanske finns nåt positivt? Tack för lunchsällskapet idag!

    Ha det gott så syns vi ute på spåren!

    PS. Helt ok att du låter folk ta del av den mest kompletta guiden till T44:ans hemligheter, det är ju mer eller mindre en insats för allmänbildningen!(?)!

    2007-03-14 | 22:40:24

Kommentera inlägget här: