Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Va, skulle ni till Eskilstuna?

Kategori: Tåg

Igår jobbade jag hela kvällen från 13.30 till 1.00 på natten. Mycket folk som reser så här innan jul men allting gick bra hela dagen, vi var i tid, X40:n var snäll och skötte sig, allting gick jättebra tills jag skulle ha sista tåget 23.20 hem från Stockholm. Vi stod på spår 11 och på spår 10 stod nattåget och hängde utanför så att vi inte kom ut. Jag ringde fjärren och han bad mig att återkomma vid avgångstid, hade de inte dragit undan så skulle vi varit tvungna att växla runt via spår 13 för att ta oss mot Eskilstuna....lagom roligt. Men precis på avgångstid så började de rulla sakta framåt och vi kunde få kör i signalen. Men i Älvsjö var det stopp igen, fjärren hade glömt bort oss och la genast kör i signalen när jag ringde. Men där gick ytterligare några minuter.

Nästa problem kom vid Södertälje. Jag anade att något var väldigt fel när jag inte fick 10A i ATC:n.....Det finns nämligen bara två spår (spår 1och 8) i Södertälje som leder ner mot Grödingebanan. De andra spåren leder mot Gnesta->Flen osv......Och man får ALLTID 10A vid en speciell signal innan Södertälje för att kunna gå in till spår 8, men det fick jag inte igår. Jag saktade ned, beredd på att stanna innan växeln om den skulle ligga fel, och det gjorde den! De ville ha oss mot Flen.....

Ett litet samtal till fjärren som genast fick kapitulera och erkände genast att hon lagt fel och hon var evigt tacksam för att jag stannat innan växeln, så att hon kunde reparera sitt misstag. Hade vi fortsatt fram till plattform hade vi varit tvungna att växla runt för att hamna på rätt spår.

"Hade du inte stannat hade jag varit tvungen att bjuda alla på tårta här" skrattade hon. Efter en lååång väntan när hon tog tillbaka tågvägen så fick jag till slut växla fram till plattform i Södertälje. Rätt plattform. :) Sen gick hela resan bra och vi var faktiskt inte mer än 7 minuter sena till Eskilstuna. Sen var det två snoungar som klev på i Strängnäs och som försökte tjuvåka till Eskilstuna men de två tuffa tågmästarna som jag hade med vägrade att släppa dem när vi kom till Eskilstuna. :)
Hehe, helt rätt och de fick till slut betala. Undrar hur de ska klara sig senare i livet de små liven. Mycket man undrar över ibland.

PS. Caroline och ni andra som inte vet vad det innebär att få 10A i ATCn.
ATC:n är ju ett hjälpmedel för oss förare för att hålla koll på hastighet, stoppsignaler m.m. Och i växlar får man oftast inte åka så fort, den högsta fart man kan ha i en växel är 130 km/h. Men oftast ligger det på 40, 80 eller 100 km/h. Och i Södertälje är det 100 km/h i växeln som vi åker i för att komma till spår 8. Då får man en förvarning långt innan att man är på väg mot en växel, man får upp 10A i ett av fönstrena i ATC:n. Just 10A innebär att målpunkten där man ska hålla 100 km/h ligger efter signalen, vid växeln.
Kanske inte lätt att förstå men fråga gärna om det är något ni undrar över. :)

God Jul på er alla, nu ska jag slå in julklappar. Ska jobba ikväll också men är ledig julafton, juldagen och annandagen. Ska bli så skönt så.

Kommentarer

  • Oskar säger:

    God Jul!!

    Tack för all intressant läsning du bjuder oss på.

    Ha det gott!

    2007-12-23 | 16:49:27
  • jana säger:

    God Jul Maria!
    Kul att följa med på dina upplevelser i e-tuna..
    Vecka två ska även jag ta mig an x40.. Även om jag inte direkt saknat berlinmuren ska det bli skönt att få ytterligare ett fordon.. möjligheten finns ju att man slipper köra samma tre turer om o om o om igen.. Må väl!

    2007-12-25 | 17:00:20
  • Maria säger:

    Ja det kan ni behöva, inte roligt att bara köra RC-lok ju....Och turerna kan inte bli så varierade. Å andra sidan så blir ni ena hejare på RC-lok! :)

    Jag kör t.o.m Regina till Hallsberg ibland, var där förra veckan. Men då har vi bara en snabbvändning, vi delar vid plattform och växlingen kommer och tar den ena delen till bangården. Tror att det är 30 minuter där bara....Men det kanske blir ändrat från 5 januari som mycket annat.

    2007-12-27 | 00:36:12
  • Oskar säger:

    Är det mycket inom hela SJ som ämdras då eller bara inom er region? Det verkar vara mycket rykten som cirkulerar inom SJ om både det ena och det andra. Känns lite oroande. Tycker SJ har lite dålig info. på sin hemsida men det kanske är bättre på deras intranät.
    Borde få tillgång till det inom kort eftersom jag precis skrivit på för drygt två år hos SJ :)

    2007-12-27 | 00:54:45
  • Oskar säger:

    Är det mycket inom hela SJ som ämdras då eller bara inom er region? Det verkar vara mycket rykten som cirkulerar inom SJ om både det ena och det andra. Känns lite oroande. Tycker SJ har lite dålig info. på sin hemsida men det kanske är bättre på deras intranät.
    Borde få tillgång till det inom kort eftersom jag precis skrivit på för drygt två år hos SJ :)

    2007-12-27 | 00:55:33
  • Maria säger:

    Det som ändras från 5 januari är tidtabellen, igen.

    Men sen börjar ju det nya med "småskalighet" från den 7 januari tror jag det är. Då ska alla ombordare börja med det som de valt, de fick välja mellan X2-grupp, InterCity-grupp och Regional-grupp. De fick allså välja vart de vill åka någonstans, det blir mindre variation men själva poängen är väl att man ska bli väldigt bra på en sak istället för att kunna lite om mycket....

    Men för oss förare kommer det att se ut ungefär som innan, inget jag oroar mig för iallafall.

    2007-12-27 | 10:39:45
  • Anonym säger:

    Ok. Då förstår jag.
    Det var en lokförare från Gbg som sa att det även skulle innefatta förare och att antalet stationeringsorter skulle utökas, vilket i sin tur skulle leda till kortare turer och mindre variation.
    Han gnällde dock på det mesta inom SJ så jag la inte så stor vikt vid det.

    Ha en bra dag

    / Oskar

    (sorry för dubbelpost tidigare)

    2007-12-27 | 14:46:52
  • Hanna säger:

    Vilken rolig blogg! Jag läser själv till lokförare i Vännäs just nu och ska snart ut på första kör/åk praktiken vilket ska bli spännande!
    Du läggs nog till som favorit, roligt att läsa om dina arbetsdagar!

    2007-12-29 | 02:33:56
    Bloggadress: http://eriksmo.blogg.se
  • Maria säger:

    Hej Hanna!

    Förstår att du ser fram emot åkpraktiken! Har ni haft växling än? Har du bestämt vad du vill köra? Person eller gods?

    Såg att ni haft Hans där uppe. :) Han är ok så länge man inte har honom till att undervisa tycker jag, för det kan han inte..

    Lycka till med din utbildning!

    /Maria

    2007-12-29 | 10:50:41
  • Hanna säger:

    Hej
    Vår växlingspraktik var mer en rundtur på bangården och vi fick känna på grejerna. Lite tråkigt, men så är det ju första gången de har utbildning här uppe..
    Men det blir nog Green Cargo för mig iallafall, någon stor persontrafikutövare finns det ju inte.

    Haha, skojar du, den mest olönsamma vecka någonsin.

    2007-12-30 | 10:18:52

Kommentera inlägget här: