Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Gott Nytt År!

Kategori: Tåg

Gott Nytt År allihopa!

Hoppas nästa år blir lika bra som detta, det tror jag att det kommer bli. Jag kommer ju att för första gången ha 4 veckors betald semester, vilken lyx! :)

Jag ska jobba på nyårsdagen men börjar inte förrän 19.36.....

Svarade förresten på en insändare som någon skickat in till Eskilstuna Kuriren idag....man bara klagar utan att ta reda på fakta först. Blir lite trött på sånt ibland. Hoppas bara att jag nu har rätt i varför de har utökat restiden på Svealandsbanan.....Ingen annan som har något annat förslag?

Kommentarer

  • Thomas säger:

    Visst blir man lite lack när de skickar insändare utan att tagit reda på fakta. Tidningen Extra, som Östgötatrafiken ger ut, var inte heller så bussiga när de skrev om en händelse i Bjärka-Säby i våras: "Inkompetenta förare" löd texten bl.a. - visst hade föraren iofs gjort fel men hur kul är det för denne att läsa att man inte duger? Kan meddela att det morrades rejält bland förarna i Linköping efter den artikeln.

    Ha det bra!

    2008-01-07 | 19:22:15
  • Viktor säger:

    Hej Maria!
    Jag funderar på att läsa till Lokförare i Mjölby och har lite frågor och funderingar som jag skulle vilja ställa till dig. Jag har läst hela din blogg och blir bara mer och mer sugen ju mer jag läser. =) Du får jättegärna skriva ett mail till mig så kan jag fråga mer via mail. Om du vill. MVH Viktor

    2008-01-10 | 01:47:03
  • Maria säger:

    Visst kan jag skriva ett mail till dig, bara jag får din mailadress. :)

    2008-01-10 | 16:41:29
  • E.P säger:

    http://www.aftonbladet.se/resa/europa/spanien/article1604728.ab

    2008-01-11 | 17:29:48
    Bloggadress: http://lickyourboots.blogg.se
  • Oskar säger:

    Hej.

    Snälla Maria... Skriv mer!
    Påbörjade min lokförarutbildning idag och har verkligen insett vilket kanon-yrke du har.
    Ååå vad jag längtar tills jag är färdig.

    Ha det bra!

    2008-01-14 | 20:16:38
  • Säljare Vå säger:

    Kanonbra svarat! Som sagt, alla misstänker SJ för jävelskap, men förfasiken, det måste inte alltid vara så. Folk gnäller om ditt och datt och att det tar tid och åka. Det är ju just därför de gör utbyggnaden av spår osv, vilket bidrar till längre restid ett tag. Men då är det fel på det också. Iaf, du verkar göra ett kanonbra jobb som lokförare, det är bara att lycka till i fortsättningen! =) Ha det!

    2008-01-14 | 22:48:08
  • Veronika säger:

    Hej Maria!!!

    Hoppas ut trivs som lokförare..Jag har en fråga gällade testerna som man ska genomgå innan man kan bli antagen. Måste man ha godkänt på alla delprov? Jag menar, man kan ju ha jättebra resultat på vissa delar av testerna. Eller räknar dom ut ett snitt på alla deltester som man gör....om man misslyckas i en del..... är det helt kört då!!!!

    2008-01-15 | 12:04:46
  • Maria säger:

    Man måste ha godkänt på alla små tester samt alla datortester. Däremot så har man chansen att göra om testet igen om man är väldigt nära, de brukar räkna in att man är lite nervös och så....

    Andra dagen är det ju tre datortester där de testar närminne, reaktion, simultankapacitet m.m. och även dem måste man ha godkänt på.

    2008-01-15 | 12:40:36
  • Veronika säger:

    Hej igen!!!

    Första testet som man gör är ju med papper och penna. Är det frågor man ska svara på.... eller?

    Veronika

    2008-01-16 | 13:11:49
  • Maria säger:

    Jepp, den första dagen består av 12 små test med papper och penna. De är olika långa men inte längre än 12 minuter om jag kommer ihåg rätt...Kanske någon som har det färskare i minnet kommer ihåg bättre. Och det är olika sorters tester, vissa av dem är lite lika dem som finns på Mensas hemsida, www.mensa.se. Och vissa av dem är lika intelligenstesterna som fanns i Aftonbladet eller Expressen förut, de kanske finns kvar fortfarande....Jag gjorde även en hel del Sudoku innan jag skulle göra testerna.

    Men de testar iallafall din formuppfattningsförmåga din ordförståelse, din matematiska förmåga m.m.

    Såg nu på KY10:s blogg att det verkar vara 7 tester första dagen, så de har väl bantat ner det sen jag gjorde testerna. Kolla in på http://tcc-ky10.bloggspace.se/4/ och läs mer om hur det gick till när de sökte till skolan.

    2008-01-16 | 23:41:58
  • Veronika säger:

    Tackar för info. Jag ska kolla upp adresserna :-)

    2008-01-17 | 16:15:24

Kommentera inlägget här: