Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Nytt fordon

Kategori: Tåg

Den här veckan har jag gått teori på ännu ett nytt fordon, X50-59 eller Crusaris Regina som den så fint heter. Så nu kan jag allt om hur man stänger av dörrar, stänger av bromsar, jordar fordonet (görs vid skada på kontaktledningen eller strömavtagaren), sätter igång fordonet, mulitpelkopplar två fordon, bogserar fordon m.m. Det är en hel del som ska in i skallen på en vecka, men provet gick bra i allafall så något har väl fastnat. :)

Nästa vecka blir det praktik med instruktör på just X50 och veckan efter det blir det egna turer igen, äntligen! Det var ett tag sen som jag körde själv och då blev jag ju dessutom sjuk. Så se upp ni som som åker mycket mellan Norrköping-Sala för snart kan det vara jag som kör. Har ju kört där flera gånger men aldrig själv.

Kommentarer

  • Oskar säger:

    Hej.
    Foöljer som sagt din blogg med stort intresse :)
    Har ett par frågor som du kanske kan svara på...
    När man går utbildningen och är på väg att börja söka jobb... Kan man då få reda på vilka olika sträckor man
    kommer få köra beroende på vilken ort man är stationerad i? Går den informationen isf. att få innan man börjar plugga?
    Om man jobbar på SJ. Får man då åka gratis med dom till och från arbetet, eller är det som för alla andra som pendlar? Att man får köpa årskort alltså.
    Vilka olika lok får man lära sig under utbildningen?
    Har det med att göra vilken operatör man kommer jobba hos eller får man lära sig alla som körs med i Sverige?
    Skulle vara jättesnällt om du vill svara. Du kan göra det via mail eller här på forumet :)
    Kommer säkert fråga mer här allt eftersom. Ha det bra!

    2007-08-19 | 23:40:42
  • Oskar säger:

    Mailen verkade inte vilja fastna...
    *provar igen*

    2007-08-19 | 23:42:33
  • Maria säger:

    Hej Oskar! Kul att du följer min blogg. Har du sökt in till skola än? Och vart ska du isåfall plugga? Du kanske ska gå SJ:s egna utbildning?
    Svar på dina frågor:
    När man går utbildningen och är på väg att börja söka jobb... Kan man då få reda på vilka olika sträckor man kommer få köra beroende på vilken ort man är stationerad i?
    Svar: Ja, om du vet var du vill jobba så kan man ta reda på vilka sträckor som just den åkstationen åker på. Det ändras lite från varje tidtabell men det är inte mycket.
    Går den informationen isf. att få innan man börjar plugga?
    Svar: Ja, det ska nog gå bra att ta reda på innan du börjar plugga.
    Om man jobbar på SJ. Får man då åka gratis med dom till och från arbetet, eller är det som för alla andra som pendlar? Att man får köpa årskort alltså.
    Svar: Man behöver inte betala för att åka till jobbet med SJ om du jobbar på SJ. Alla anställda på SJ har något som heter Privatresekort som kostar 800:- om året. Då får du åka så mycket du vill, även privat. Vissa avgångar brukar vara förbjudna att åka på men åker man i uniform så är det aldrig några problem, bara att sätta sig i 1:a klass. Så till viss del får du ju betala en liten summa för privatresekortet men 800:- om året är ju helt ok tycker jag. :)
    Vilka olika lok får man lära sig under utbildningen?
    Har det med att göra vilken operatör man kommer jobba hos eller får man lära sig alla som körs med i Sverige?
    Svar: Under KY-utbildningen så får man utbildning på RC-lok och T44, åtminstone fick vi det i Hallsberg. Vet inte hur de har det på andra utbildningar.
    När du sedan blivit anställd av en operatör så får du lära dig de fordon som just de kör. Jag kommer att få lära mig 4 olika tågtyper hos SJ: RC, Regina (X50), dubbeldäckaren (X40) och X12. Men jobbar man för ex. Hector Rail så får du lära dig deras olika lok. Så vilka lok du får lära dig beror alltså på vilken operatör du blir anställd av senare.
    /Maria

    2007-08-20 | 18:03:22
  • Oskar säger:

    Stort tack för alla svar.
    Jag har inte sökt in än. Jag har tänkt söka in till KY-utbildningen på banskolan i Ängelholm, men man kan inte söka förrän den 3 september.
    Jag bor i Hässleholm och har lika lång resväg till Malmö, Helsingborg och Nässjö (på vilka ställen SJ är stationerade) där jag isf. har tänkt söka jobb. Därav min fråga om stationeringsort :)
    Lokförare verkar vara ett toppenjobb och jag längtar såå mycket efter att få börja plugga.
    Ha det gott
    // Oskar

    2007-08-20 | 23:35:01
  • Marcus Andersson säger:

    Intressant blogg detta. Funderar också starkt på att söka in till KY utbildningen i Ängelholm. Bor ju i Helsingborg så det hade varit perfekt.
    Maria: Bara en fråga, kan du ge exempel på hur ditt schema ser ut? Är bara allmänt nyfiken vilka tider man kan tänkas jobba som lokförare. Dessutom kan du ge en fingervisning om vad ingångslönen i Sverige ligger på?
    /Mvh Marcus

    2007-08-27 | 16:43:15
    Bloggadress: http://www.puma.com
  • Maria säger:

    Visst kan jag ge exempel på hur mitt schema ser ut. Kan ta den här veckan som exempel:
    Måndag: 4.36-10.23
    Tisdag: Ledig
    Onsdag: 17.06-23.06
    Torsdag: 17.06-23.06
    Fredag: 12.06-18.32
    Lördag: 7.28-16.37
    Söndag: 9.28- 18.32
    Sen jobbar man varannan helg, iallafall på SJ. Det är mycket oregelbundna tider och tidiga mornar, den här veckan har jag tur som bara har en tidig morgon...Men fördelen är ju att man är ledig mitt i veckorna.
    Ingångslönen på SJ är förnärvarande 22.500 men kommer att höjas i höst. De börjar förhandlingar 1 september och de hoppas kunna höja slutlönen (25.400 efter 4 år) med ca 3000:- i månaden.
    Du kan ju få högre lön på andra företag, tror att Arriva nere i Skåne ligger på ca 25.000 i ingångslön. Det gör även Arlanda Express och Citypendeln i Stockholm. Green Cargo har ungefär samma ingångslön som SJ medan Hector Rail tror jag ligger på 23-24.000 någonting...
    /Maria

    2007-08-28 | 13:52:30

Kommentera inlägget här: